Restaurering av kommandobunker ved HKB Vikene på Kvalavåg

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Re: Restaurering av kommandobunker ved HKB Vikene på Kvalavå

Post by Erik Dreyer »

Mikkel wrote:Her skjer det saker og ting ja, bra jobba folkens stå på :bravo
Følger med ...hele tiden....så bare legg ut så mange bilder dere kan ta dere tid til !!
ErikD
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Re: Restaurering av kommandobunker ved HKB Vikene på Kvalavå

Post by Asbjørn² »

Har dere fått gjort noe mer med bunkeren?
Betaler GODT for følgende manualer eller lignende: Renault FT-17, Somua MCG5, Unic P107, Panzer III and StuG III, Skoda 21 cm K39/40, 5 cm KwK 38/40 L/42.

Har original mappe med 65 veldig detaljert tekniske tegninger av Char B1 Bis på fransk for bytte.
Eagle Wind
Posts: 464
Joined: 19 Jul 2010 21:09

Re: Restaurering av kommandobunker ved HKB Vikene på Kvalavå

Post by Eagle Wind »

Vi holder på med rivning av treverk inni bunkeren, men nå for tiden har andre prosjekter tatt mer av våres tid. Men vi er der ute jevnlig å driver med små ting.

Kommer nok snart noe oppdatering.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Re: Restaurering av kommandobunker ved HKB Vikene på Kvalavå

Post by Erik Dreyer »

Eagle Wind wrote:Vi holder på med rivning av treverk inni bunkeren, men nå for tiden har andre prosjekter tatt mer av våres tid. Men vi er der ute jevnlig å driver med små ting.

Kommer nok snart noe oppdatering.
:)
ErikD
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Re: Restaurering av kommandobunker ved HKB Vikene på Kvalavå

Post by frodeb »

anbefaler på det sterkeste å bruke ett produkt som heter controll betongtett
det tetter betongen ved å fylle sen med glassperler når den tørker
da blir det 99 prosent tett
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Re: Restaurering av kommandobunker ved HKB Vikene på Kvalavå

Post by Arquebus »

frodeb wrote:anbefaler på det sterkeste å bruke ett produkt som heter controll betongtett
det tetter betongen ved å fylle sen med glassperler når den tørker
da blir det 99 prosent tett
Hei, og takk for tipset.

Vi skal sjekke alternativene der ute og ta med et firma for å se på hva vi kan gjøre. Det er forskjellige problemstillinger i bunkeren, med lekkasje i en sammenføyning i midten, og en del korrosjon på arbering med sprekkdannelser i OP. Tidligere har vi brukt en Heydi "gysemasse" som har vært svært effektivt for å tette, men jeg har også tro på å angripe problemene fra utsiden med drenering, og reparasjon av betongen.
frodeb
Posts: 170
Joined: 23 Oct 2008 20:01
Location: modum

Re: Restaurering av kommandobunker ved HKB Vikene på Kvalavå

Post by frodeb »

controll betongtett kan brukes utvendig (i kombinasjon med drenering)og innvendig
kan også males over
pensles eller sprøytes på flatene
gjør at betongen holder lengre
har solgt maaaange liter med det i mine år i malingsbutikk
aldri hatt klager verken fra kunder eller venner som har brukt det
Arqu1971
Posts: 53
Joined: 26 Dec 2012 14:43
Location: Haugesund

Re: Restaurering av kommandobunker ved HKB Vikene på Kvalavå

Post by Arqu1971 »

Var en tur ute å drone filmet litt i går. Ikke helt fornøyd. Jobber ennå med å få helt dreisen på dette :)

Skal ta meg en ny tur så snart anledningen byr seg.

Her er mitt "foreløpige" resultat:

http://www.youtube.com/watch?v=i6NF2CoJu1o
Dugnadsarbeider Arquebus
Sjekk ut min Youtube kanal: https://www.youtube.com/channel/UCYn92Q ... dOOiBPYSjQ
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Re: Restaurering av kommandobunker ved HKB Vikene på Kvalavå

Post by Erik E »

Natriumsilikat, eller "Vannglass" ble brukt som tetningsmiddel og korrosjonsinhibitor på bla. condeep-plattformene i Nordsjøen med stor suksess.
Ser også ut til at vegvesenet bruker det på broer:
http://www.vegvesen.no/_attachment/110171/binary/191682


Mvh
Erik E
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Kommandobunker

Post by Arquebus »

Restaurering av kommandobunker ved HKB Vikene på Kvalavåg

Da fikk vi tatt ned en vegg i Funkraum i kommandobunkeren igjen. Veggen ble satt opp etter krigen når bunkeren skulle benyttes som kystmeldepost for det norske Forsvaret. Bunkeren har stått med varme og avfukting i over ett år nå, og det begynner å bli tørt og fint. Litt lekasjer av og til fra Kampfraum og døren mot vest, men dette får vi fikse etter hvert.

Etter rivingen kom det frem tegninger på veggen der de tyske sambandskablene hadde vært festet. Vi ser også merker og fester etter utstyr til radiosamband og feltlinjer. Dette er som et sambandsdiagram, og når vi får tydet skrift og målt fester på utstyr, så skal det være mulig å finne ut hvordan sambandet var satt opp. En kraftig jordingskinne til radioutstyret dels av kopper og dels av galvanisert stål dukket også opp på den originale murveggen.

Vi kan tyde en del ord, blant annet "funk" "spch" "V1" "V4" (eller er det romertall og 4?), S1, FMZ, Sich2, osv. men kanskje noen kan gi oss et hint hva de forskjellige forkortelsene står for. Dette er sikkert en montasjetegning for de tyske sambandssoldatene, og de visste helt sikkert hva dette stod for. Som i forsvaret i dag, er det nesten utelukkende forkortelser som er benyttet.

Så her ønsker vi altså hjelp fra forumet til å gjenskape veggen slik den engang var.


Det kommer 6 kabler inn øverst på veggen (helt i taket), men vi er ikke sikre på om det er her kablene kommer inn i selve bunkeren. Fra skisser vet vi at det er i alle fall 5 kabler som kommer inn til kommandobunkeren, og at 4 av disse er 10-linjers. Normalt kommer kablene inn i bunkeren nedenfra, men vi finner kanskje mer utav dette når vi river veggene i det andre rommet, og når vi får vekk tregulvet i funkraum.

Batteriet hadde to sveiveantenner (Kurbelantenne) som gikk på to radiosendre (to forskjellige frekvenser). Det var montert en sender (5WS) med tilhørende mottaker Tore Eb og en sender/mottaker Torn Fu f. Av antall telefonlinjer som kommer inn må det ha vært mulighet til å veksle opp til 40 linjer (kanskje en 20 linjers og et par feltvekslere?). Bunkeren har innstøpninger for hele 6 sveiveantenner, men det ser ut som om bare 2 av dem har vært i bruk, da disse har fått montert nedre feste og antennekabel.

Så får vi se hva vi finner ut og hva mer som dukker opp bak veggene i Kvalavåg :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Restaurering av kommandobunker ved HKB Vikene på Kvalavåg

Post by Arquebus »

Er det noen som har en prinsippskisse med alle ledningene koplinger, bokser o.l. for en antenne som går inn til en tysk radiostasjon i en bunker. Regner med at på en 5wS og Torn Eb så går antenneledningen og jordingen først til radiosenderen og deretter til mottakeren(?). Men for å kople opp anlegget i en bunker er det et par "funk-bokser" som vi ikke har helt kontroll på.

Her gjelder det da to antenner som hhv. går til et FoG 9 (5wS/Empf.b) og en Tornfuf (relativt lik en Tornfu B1).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Restaurering av kommandobunker ved HKB Vikene på Kvalavå

Post by Natter »

Anbefaler følgende publikasjoner:
D.796 Handbuch der Fernsprech- und Signalanlagen in Festungen (1940)
D.1790/2 Gerätebeschreibung der Festungsantennenanlage (1943)
D.1790/3 Einbauanweisung für die Festungsantennenanlage (1943)
D.1790/4 Gebrauchsanleitung für die Festungsantennenanlage (1944)
D.1790/6 Richtlinien für Einsatz, Bedienung und Aufbau der Festungsantenne alter Art (1944)


Det er sikkert flere - bla minst ytterligere to volumer av D.1790, i tillegg finnes det jo manualer for alle radiosettene osv.

Nå har jeg splittet opp ting ifbm at jeg konverterer filmene til PDF, og er derfor litt usikker på hvilke NARA-ruller ting kommer fra, men jeg tror du finner flere av disse i Record Group 242, publication T283, roll 47 og 53 evt er det også noe i T78 (skal se litt nærmere på dette når jeg får sjans - jeg vet at jeg bla har en rull med haugevis av radiomanualer - muligens fra T78 - som jeg ikke har gått skikkelig gjennom).

Ellers er vel BaMa rette instans for å lete opp denne type dokumentasjon.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Restaurering av kommandobunker ved HKB Vikene på Kvalavå

Post by Natter »

Du kan jo ta en titt i denne som en start:
D.1790/3 Einbauanweisung für die Festungsantennenanlage (1943)
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Re: Restaurering av kommandobunker ved HKB Vikene på Kvalavå

Post by Arquebus »

Takk for hjelpen Natter :bravo
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Restaurering av kommandobunker ved HKB Vikene på Kvalavå

Post by Natter »

Natter wrote:jeg tror du finner flere av disse i Record Group 242, publication T283, roll 47 og 53
Har sjekket, og kan bekrefte at noen av de nevnte publikasjoner + en del andre relatert samband, finnes på disse to rullene.

Det øvrige er diverse bruksanvisninger for forskjellige utstyr som fjernskrivere, forsterkere etc.
D.937/1 Funkgerät - Abbildungen zu D.937 (1932) ser jeg ikke noe relevant i (det er mest eldre materiell - ref år for utgivelse)
D.957/1 Richtlinien für das Aufsstellen und Bearbeiten von Funkunterlagen (1938) kan dog være interessant, da den (så langt jeg evner å se) gir retningslinjer for etablering av samband, ift hvilket utstyr de forskjellige enheter skal ha, og hvilke sambandsnett/frekvenser som skal brukes mm.

Litt på siden, men RG242-T78-R629 har mye på detaljer ift bunkere, bla innredning (inkl "Norm- und Typenblätter für Maschinen und Maschinenteile zur Ausstattung von Befestigungsanlagen" (1943) ).
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”