Regelbau 638 - Florø

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Utstyr i R638

Post by KGJ »

Hvordan er det med utstyret inni bunkeren?
I Florø er det dårlig med original utstyr da denne har vert i bruk av sivilforsvaret i nyere tid, men den i Måløy fremstår som mer eller mindre original, med unntak av at den ligger under Telehuset og dermed ikke er synlig fra utsiden. Usikker på hvor mye av originalutstyret som er igjenn da jeg bare har vert en snartur innom å tatt noen bilder.

Hvordan er det med dere på Fjell?
Et annet spørsmål jeg kom på i farten; Vi (flora krigshistorielag) har lenge snakka om å ta turen ned til dere å kikke på det svære anlegget, men da vi ringte i sommer var det fullbooket og for sent. Hvordan ser det ut nå fremover?
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Smakebit fra R638 i Måløy

Post by KGJ »

Skyvedører :)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Re: Utstyr i R638

Post by Sindre »

crankase wrote:
Hvordan er det med utstyret inni bunkeren?
I Florø er det dårlig med original utstyr da denne har vert i bruk av sivilforsvaret i nyere tid, men den i Måløy fremstår som mer eller mindre original, med unntak av at den ligger under Telehuset og dermed ikke er synlig fra utsiden. Usikker på hvor mye av originalutstyret som er igjenn da jeg bare har vert en snartur innom å tatt noen bilder.

Hvordan er det med dere på Fjell?
Tja. Uten at jeg har vært inne i begge to, så er det i alle fall i den åpne igjen en del dører, samt at radiatorene henger igjen på veggene (inkludert selve sentralfyren, den står der også). Som sagt er det snakk om å ta utstyr fra den ene for å sette sammen den andre, så jeg antar og håper de har mer igjen i den som er låst - så som senger, lamper og så videre. Alt dette mangler i den som i dag står åpen.
crankase wrote: Et annet spørsmål jeg kom på i farten; Vi (flora krigshistorielag) har lenge snakka om å ta turen ned til dere å kikke på det svære anlegget, men da vi ringte i sommer var det fullbooket og for sent. Hvordan ser det ut nå fremover?
Det var da sært.. nå må det sies at jeg ikke selv er guide der oppe, det er kun på eget initiativ når enkelte spør om å få være med meg opp. Jeg har ikke nøkkel eller noe som helst, så jeg viser folk andre ting enn tunnelanlegget, som er det man får omvisning i der oppe. Jeg drar som oftest folk med til flakbatteriet, de mange nærforsvarsstillingene og så videre. Noe mer tilknytning til festningen her enn at jeg har trasket der i mange år og har lest meg litt opp på festningens historie har jeg altså ikke.

Når det er sagt så har det nå kommet i gang en ny stiftelse her nede, som jeg tror kommer til å gjøre en god del endringer i forhold til slik det har vært før. Det skal visstnok også omfatte guiding og museumsdrift, så kanskje dere er heldigere neste år? Det er så definitivt verdt å se her, når man først er interessert.
Sindre
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Post by Gronsvik »

Vet det har vært samtaler mellom kommunen, fylket og foreningen om å få Fjell med i Museum Vest, men vet ikke hvor reelt dette er. Har forøvrig også vært luftet tanker om å få med Austrått i et konsolidert museum i Sør-Trøndelag, men også der er alt veldig flytende for øyeblikket så vidt meg bekjent.

Beklager at dette er litt off-topic.

Inge S
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Post by Sindre »

Er det forresten mulig å få mål på R638 ? Høyde, bredde, lengde, klasse osv?
Sindre
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Post by KGJ »

Her ligger en skisse med alle målene på:

http://www.flora-krigshistorielag.com/i ... =2&catid=3
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Her en nok en skisse av 638!

Erik H
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Post by Sindre »

Erik Hårberg wrote:Her en nok en skisse av 638!

Erik H
Takk skal du ha! Virkelig en flott illustrasjon.

Når jeg ser på skissen, virker det som om rom 41 er utelatt i den åpne 638 på Fjell. Jeg kan i alle fall ikke huske at det er et slikt rom der - og det kan ikke bildene mine derfra heller. Begge dørene er der, men det er kun ett rom. På motsatt side er jo sentralfyren, så der er det helt originalt..
crankase wrote:Her ligger en skisse med alle målene på:

http://www.flora-krigshistorielag.com/i ... =2&catid=3

Fronten her er litt annerledes, ser jeg - men det er vel lokale variasjoner?
Sindre
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Husket det ikke selv, men et kjapt søk i "databasen fjell" bekrefter hva du sier. Veggen er borte og det er vel neppe på grunn av betongmangel. Ikke er det blitt fjernet etter krigen heller.

Siden dette ikke er en spesialkonstruksjon så blir det vel til en lokal variant?

Når det gjelder den andre tegningen så ser man en ekstra "ving", men det er ikke sikkert det stemmer med terrenget? Iallefall ekstraustyr :D

Erik H
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Post by Sindre »

Erik Hårberg wrote:Husket det ikke selv, men et kjapt søk i "databasen fjell" bekrefter hva du sier. Veggen er borte og det er vel neppe på grunn av betongmangel. Ikke er det blitt fjernet etter krigen heller.

Siden dette ikke er en spesialkonstruksjon så blir det vel til en lokal variant?

Når det gjelder den andre tegningen så ser man en ekstra "ving", men det er ikke sikkert det stemmer med terrenget? Iallefall ekstraustyr :D

Erik H
Dessuten er dørene av treverk - men er de satt inn i ettertid?
Sindre
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Dessuten er dørene av treverk - men er de satt inn i ettertid?
For meg så ser det heller ut som de aldri fikk alle de dørene de skulle ha til denne bunkeren og heller laget noen av tre. Hvis du husker så hadde heller ikke "nabobunkeren" 633 med bombekasteren alle dørene sine.
Ser absolutt ut som et ressursproblem!

Erik H
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Post by Sindre »

Erik Hårberg wrote:
Dessuten er dørene av treverk - men er de satt inn i ettertid?
For meg så ser det heller ut som de aldri fikk alle de dørene de skulle ha til denne bunkeren og heller laget noen av tre. Hvis du husker så hadde heller ikke "nabobunkeren" 633 med bombekasteren alle dørene sine.
Ser absolutt ut som et ressursproblem!

Erik H
Husker vi diskuterte disse dørene - men problemet er at dørene også mangler i den andre R633 som er åpen - men vet jeg at det finnes originalbilder som viser at dørene er på plass under krigen... I dag er den bunkeren totalt ribbet.

Dessuten - kunne man godkjenne en regelbau uten de gasstette dørene? På motsatt side er jo den gasstette skyvedøren på plass, og såvidt jeg har skjønt skulle man ikke ta i bruk en bunker før den var offisielt godkjent.
Sindre
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Post by KGJ »


Fronten her er litt annerledes, ser jeg - men det er vel lokale variasjoner?

Skissen er tatt fra DAWA Sonderband 10, jeg har satt på tallforklaringer. Kan godt være at det varierer litt ja, men bunkeren i Florø stemmer med denne skissen. Den har en ekstra "flanke" i fronten :)

Veldig fin skisse Erik! Er det ok om jeg printer denne ut til bruk i bunkeren?
[/quote]
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Jeg skal sende deg en versjon som har bedre oppløsning og det ville jo være fint for kystfort.com at den blir hengt opp PDT_Armataz_01_34

Erik H
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Post by KGJ »

Takker så mye :) Legger den ut på nettsiden vår etterhvert også :)
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”