Avfuktere i bunkere

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Vi var i bunkeren i kveld og sjekket kanonen. Alt så bra ut, men jeg lurer litt på om 47% luftfuktighet er litt høyt. Nå er jo kanonen skikkelig oljet inn så jeg mener det ikke er noe problem, men alikevell så hadde det kanhende vært best om prosenten var lavere. Det vi la merke til var at luften fra avfukteren ble blåst ut i rommet ved siden av og at døren ut av bunkeren var igjen. Vi prøver å ha døren opp for å se om fuktigheten finner en annen vei ut og at dette betyr lavere fuktighet.

Erik H
tim
Posts: 21
Joined: 12 Jul 2007 21:17

avfukting

Post by tim »

Interresant å lese om dine erfaringer med avfukting. Vi på tellevik kystfort har diskutert dette en stund. Skal en forsøke å la bunkeren "puste" med åpning ut i fri luft, eller holde den lukket med litt varme på. (Kan jo bli dyrt i disse tider). Hva med avfukter? Er det noe vits med bare en vifte som sirkulerer luften? Er det noen som har noen ideer? (Kankje dette skulle vert et eget tema?...)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Hei
Til kjelleren så har jeg nettopp anskaffet en avfukter.. jeg skal si det gikk unna! første uka var det tatt bort 5 liter pr døgn og luftfuktigheten gikk ned fra 67% til 55%. Nå ligger den på 45% noen uker etter at den ble tatt i bruk. Nå er det knapt en halvliter i døgnet den tar ut fra rommet som er meget bra... og det står bare på 7-8 timer i døgnet.

Modellen heter appliance og jeg kjøpte den på Siba for 1250,-. Meget bra investering. Den skal kunne "kontrollere" fuktigheten på en flate på ca. 60m2. Det kommer selvsagt ann på tilsiget av fuktighet i rommet, men en slik maskin er uansett en bra investering for miljøet rundt en bunker eller der hvor man har museumsgjenstander liggende. Det som er fine med denne modellen er at man kan koble på en drenerings-slange (inkludert) slik at man slipper å tømme bøtten med vann hele tiden.

Erik H
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Post by Gronsvik »

Vet du om den der avfukteren kan stå i rom med minusgrader? Regner med at den har innebygd hygrometer slik at den kan stilles inn til å holde en innstilt luftfuktighet.

Vi vurderer å kjøpe inn to-tre slike enkle avfuktere til bruk i kommando- og sambandsbunkeren på Grønsvik Kystfort. Hadde tenkt å bruke disse bunkerne til utstillinger. Ikke noe problemer med temperatur i sambandsbunkeren da denne er et fjellanlegg, men mer usikker på kommandobunkeren som er murt. Kanskje bør jeg legge inn et termometer i vinter for å se hvor kaldt det blir der inne. Også litt skeptisk på om de har kapasitet nok (sambandsbunkeren er på ca. 80 kvm og kommandobunkeren på 33 kvm). Så imidlertid at de brukte slike avfuktere på Ergan i en fjellhall hvor de hadde en video-projektor stående.

Tenkte også å kjøpe inn et par slike til bruk i Messebrakka som vi også bruker til utstillingslokale, men her blir det raskt minusgrader på vinteren.

Er det noen som har erfaringer så kom med de!

Inge S
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Hvis det blir minus så går det ikke. Vannet vil fryse og noe vil sikkert ryke.. iallefall på slike vanlige modeller. Vet ikke om det finnes modeller som er oppvarmet slik at vannet kan ledes bort uten at det fryser.

Erik H
tim
Posts: 21
Joined: 12 Jul 2007 21:17

Avfukter

Post by tim »

Vi har en slik enkel avfukter i kommandobunkeren vår. (ca 30m2) Vi ga 2500 for den, og den har endret miljøet i bunkeren betraktelig. Du kan se det lett ved å følge med på treverk, feks tregulvet hvis det er det i rommet. En ulempe er at denne avfukteren blåser ut luft, og denne luftstrømmen begrenser seg lett til bare det ene rommet, hvis det er trangt der den står. Denne avfukteren tålte vinteren, men den slo seg av dersom det ble kaldere enn en 5-6 grader. Det jeg frykter er strømutgiftene.. Noen som har erfaring?
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Her er iallefall en plass hvor en avfukter hadde måtte jobbe veldig hard! Dette er fra en R621 bunker i Thyborøn, Danmark som har en liten utstilling av postere og bilder.

Synd at en slik stor oppvisning av postere skal smuldres bort.

Erik H
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Post by KGJ »

Noen tips når det gjelder fukt i bunkerser:

For R-bunkerser kan det være en god ide å sette opp en vifte til å blåse inn det ene skyteskåret. Hold dette rommet lukket. Den varme og fuktige uteluften vil da kondensere på de kalde veggene i dette rommet og slippe fukten her før den går inn i bunkeren (i disse rommene er det jo som oftes dren i gulvet). Da "ofrer" en det ene rommet i stedet for hele bunkersen.

Et annet tips som kanskje kan virke snodig: Det er om sommeren man trenger å ha oppvarming i bunkeren. Da er uteluften ofte varm og har potensialet for å inneholde relativt mye fukt, dersom det da er kaldere inne i bunkeren, som det ofte er vil luftfuktigheten kondensere inne i bunkeren. Holder man høyere temp inne i bunkeren enn utelufttemperaturen vil den ikke slippe fukten inne.

Om vinteren er altså behovet for oppvarming mindre da jord/grunnvarme ofte sørger for høyere temperatur inne i bunkeren enn utetemperaturen :)

Håper dette ikke var for krøkkete skrive ;)
User avatar
Asbjørn²
Posts: 384
Joined: 20 Aug 2007 16:44
Location: Stavanger

Post by Asbjørn² »

Jeg jobber i Forsvaret og fikk oppgaven å tømme LW SK kamphovedkvarter tilhørende Fliegerhorst Sola for alt etterkrigsmateriell, bunkeren var ikke i bruk lenger.

Denne bunkeren er i veldig god stand med fungerende originalt ventilasjonsanlegg.

Før jeg låste bunkeren og gikk, åpnet jeg alle 9 dørene inne og satte på ovnen i håp om at dette skulle bevare den.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Her er et eksempel fra en R 622 på Ørlandet hvor forsvaret har oppgradert ventilasjon og avfuktingsanlegg.
Ikke akkurat museumsvenlig, så det er nok en utfordring i seg selv å finne en løsning som glir noenlunde inn i bunkeren også.....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Post by KGJ »

Hmmm....Dette minnet mye om heimevernets verk?
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Bunkerne ble brukt av luftvernavdelingen ved flyplassen, det er alt jeg vet....

Erik
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Erik H wrote:Vi var i bunkeren i kveld og sjekket kanonen. Alt så bra ut, men jeg lurer litt på om 47% luftfuktighet er litt høyt. Erik H
...nå lurer jeg på om 100% luftfuktighet er litt i "overkant"? PDT_Armataz_01_08 pr. 14 september 2008

Dette gjelder selvsagt PAK bunkeren på Austrått fort som det er ble jobbet mye med. mange års prosjektering, forarbeide og 10 arbeidskarer fra tjekkia. Helt på tampen blir det feiret med kake og tale.. Nå er hverdagen kommet og kanonen glemt.

NK i FKS har iallefall fått beskjeden!

Erik H
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Hagland
Posts: 45
Joined: 12 Dec 2007 22:34
Contact:

Post by Hagland »

På Hagland Festning har vi tatt i bruk flere av bunkersene blant annet til overnatting.
Det vi har hatt best erfaring med (uten å måtte investere i omfattende avfukting) er å sikre at det ikke lekker vann direkte inn i bunkersene (lekasje i ventiler ol.) og deretter sørge for størst mulig luftsirkulasjon gjennom alle rom i bunkersene. Fungerer relativt bra hos oss.
Som nevnt av andre her er ofte sommeren verst, da får vi varm uteluft som kondenserer inne i kald bunkers.
Vår erfaring er altså å ha stor luftgjennomstrømning slik at forholdene inne i bunkersen blir meste mulig lik utenfor.
Hagland Festning
Varden
Posts: 2
Joined: 09 Jul 2009 13:23
Location: Frogn

Munters

Post by Varden »

I fjellanlegget på Varden bruker vi en Munters avfukter som fungerer meget bra. Denne er hygrostatstyrt og er en roterende absorpsjonsavfukter som pumper varm fuktig luft ut av anlegget.
Tror denne er 10 år snart og den har fungert uten større problemer.
Det er dog viktig at den har ferskt filterduk og at den aldri kjøres uten filter. Anlegget er på ca 150 kvadrat.

Jeg har sett disse til salgs for 2000-5000 kr
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”