Avfuktere i bunkere

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Re: Munters

Post by ervold »

Varden wrote:I fjellanlegget på Varden bruker vi en Munters avfukter som fungerer meget bra. Denne er hygrostatstyrt og er en roterende absorpsjonsavfukter som pumper varm fuktig luft ut av anlegget.
Tror denne er 10 år snart og den har fungert uten større problemer.
Det er dog viktig at den har ferskt filterduk og at den aldri kjøres uten filter. Anlegget er på ca 150 kvadrat.

Jeg har sett disse til salgs for 2000-5000 kr
Med hensyn til Munther M120 så er poenget at den tar prosessluft utenfra og inn i avukteren. så suges våtluft fra rummet inn på den andre siden. Fuktigheten i denne lufta blir absorbert av en rull trekkpapir ( for å forenkle litt), deretter blir samme lufta i tørket stand blåst tilbake i rummet. Prosesslufta på den andre siden av trekkpapiret trekker til seg vannet i rullen og blir blåst ut som varm våtlugt. Dette fungerer veldig bra. Når det gjelder Varden så har den ikke stått der så lenge. Hvis jeg ikke husker helt feil siftet jeg den cirka et år før jeg ble pensjonist, dvs ca 3 år. Så leng den er i drift er det lite som skaper problemer, men står den stille lenge i et fuktig milljø sveller trekkpapiret og rotoren stopper, da er det bare å send til overhaling. I forsvaret tidligere ble avfukterne skifte for overhaling ca hvert fjerde år. Nå skal alt være vedlikehodsfritt så ofte må de gå til de stopper før noe blir gjordt. Det finnes mindre agregater for små anlegg. Hadde 6 stykker i ammunisjonsanlegget på Lutvann og de virket uten problemer. Firmaet Ateam på Tveita i Oslo hadde service på våre etter at byttesystemet i forsvaret sluttet å fungere. www ateam.no Tlf 23126700 snakk med Per Steffensen.
Mvh
ervold
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Post by Pingvinen »

Disse gamle avfukterne bruker hemningsløst med strøm, og det er vel også en gammel teknologi på disse?
Kan man ikke bruke nyere teknologi for avfukting? For å spare betydelige strømutgifter, som igjen fører til igjenmuring av annlegg pga kostnadene ved drift. Varmepumpeteknologi må vel kunne benyttes med hell?
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Post by ervold »

Pingvinen wrote:Disse gamle avfukterne bruker hemningsløst med strøm, og det er vel også en gammel teknologi på disse?
Kan man ikke bruke nyere teknologi for avfukting? For å spare betydelige strømutgifter, som igjen fører til igjenmuring av annlegg pga kostnadene ved drift. Varmepumpeteknologi må vel kunne benyttes med hell?
Jeg husker ikke lenger hvor mye M120 trekker av strøm, men de går fint på 10 amp sikringer. Med hygrostat stopper de på innstilt relativ fuktighet og starter igjen når fuktigheten stiger. Men husk, det er umulig å avfukte rennende vann, så det er kun fuktig luft som avfuktes. steder hvor det renner inn vann må tettes først. Varmepumpe kan jeg ikke uttale meg om annet enn at de produserer varme og dermed blir luften istand til å ta opp enda mer fuktighet og må blåses ut med overtrykk i rummet.
ervold
User avatar
Pingvinen
Posts: 116
Joined: 01 Aug 2008 14:28
Location: Vestfold

Post by Pingvinen »

ervold wrote: Jeg husker ikke lenger hvor mye M120 trekker av strøm, men de går fint på 10 amp sikringer. Med hygrostat stopper de på innstilt relativ fuktighet og starter igjen når fuktigheten stiger. Men husk, det er umulig å avfukte rennende vann, så det er kun fuktig luft som avfuktes. steder hvor det renner inn vann må tettes først. Varmepumpe kan jeg ikke uttale meg om annet enn at de produserer varme og dermed blir luften istand til å ta opp enda mer fuktighet og må blåses ut med overtrykk i rummet.
ervold
10 amp er 2300 watt, så det kan da fort bli noen kroner i året av kun en slik avfukter om den trekker for eks 2000 watt.

I større fjellanlegg er det jo ofte mange slike avfuktere, og på for eks Vestre Bolærne er kostnadene for å drive et antall avfuktere i en tunel flere hunder tusen kroner pr år. Det er da snakk om ca 10 avfuktere i den tunellen jeg tenker på.

Østre Bolærne ble murt igjen med argumentet store kostnader til drift, det ble antydet opp imot en million kroner pr år i kostnader for å holde anlegget igang, og det meste av dette var kostnader til strøm/avfuktning. Det er da tankene mine begynner å tenke på varmepumpeteknologi, varmelementet i avfuktingen kan jo drives med varmepumpeteknologi, og besparelsen vil jo da bli enorm! Jeg vil bli overasket om det idag ikke finnes avfuktere som er langt mer kosnadsbesparende enn de vi benytter oss av idag på slike anlegg, og vil man her klare å få til noe lurt, vil det trolig også spare strøm til sementblandere landet over PDT_Armataz_01_18
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Post by Natter »

Pingvinen wrote:I større fjellanlegg er det jo ofte mange slike avfuktere, og på for eks Vestre Bolærne er kostnadene for å drive et antall avfuktere i en tunel flere hunder tusen kroner pr år. Det er da snakk om ca 10 avfuktere i den tunellen jeg tenker på.
Burde jo kunne få en gunstigere avtale på kraftpris? Med en kwh pris på 20øre (som vel er gunstigste flytende kraftpris pd), skal 10 stk. avfuktere på hver 2kW ikke koste "mer" enn vel 35000,- i året + nettleie (døgnkontinuerlig drift). Nå er ikke det småpenger det heller selvsagt... PDT_Armataz_01_18
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Post by ervold »

Natter wrote:
Pingvinen wrote:I større fjellanlegg er det jo ofte mange slike avfuktere, og på for eks Vestre Bolærne er kostnadene for å drive et antall avfuktere i en tunel flere hunder tusen kroner pr år. Det er da snakk om ca 10 avfuktere i den tunellen jeg tenker på.
Burde jo kunne få en gunstigere avtale på kraftpris? Med en kwh pris på 20øre (som vel er gunstigste flytende kraftpris pd), skal 10 stk. avfuktere på hver 2kW ikke koste "mer" enn vel 35000,- i året + nettleie (døgnkontinuerlig drift). Nå er ikke det småpenger det heller selvsagt... PDT_Armataz_01_18
Det anlegget jeg bestyrte bestod av 5 fjellhaller (støpt inne i fjell) på ca 400 kvm hver. Laveste takhøyde var 2m og buet tak opp til 3m, dvs ca 900 kubikkmeter. Hver hall var utstyrt med et M 120. dette holdt fuktigheten på 45% relativ fuktighet, som er bra for amlagring. Agregatene gikkk stort sett bare når dørene hadde vært åpnet og ellers noen få ganger i døgnet. Spørsmålet er jo hvor stor trafikk det er og om folk klarer å lukke døra etter seg. Anlegget på Varden som er omtalt tidligere i tråden er på 210 kvm grunnflate og 460 kubikkmeter volum. Der er 1 stk M120 tilstrekkelig til å holde fukten nede på 45 %, tørrere vil virke skadelig på ting som treverk, det vil sprekke med tiden. Ellers vil jeg anbefale de som har et spesielt prosjekt i tankene å ta en telefon til Ateam (nummeret tidligere) og legge fra fakta og spørre om råd. De er oppdatert i faget og jobber med dette til daglig.
ervold
User avatar
Arquebus
Posts: 1033
Joined: 23 Jun 2007 21:41

Re: Munters

Post by Arquebus »

Varden wrote:I fjellanlegget på Varden bruker vi en Munters avfukter som fungerer meget bra. Denne er hygrostatstyrt og er en roterende absorpsjonsavfukter som pumper varm fuktig luft ut av anlegget.
Tror denne er 10 år snart og den har fungert uten større problemer.
Det er dog viktig at den har ferskt filterduk og at den aldri kjøres uten filter. Anlegget er på ca 150 kvadrat.

Jeg har sett disse til salgs for 2000-5000 kr

Har du noen opplysninger om leverandør og ekniske data på dette anlegget?
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”