Torgauten fort utenfor Fredrikstad

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Torgauten
Posts: 4
Joined: 20 Sep 2007 19:49

Torgauten fort utenfor Fredrikstad

Post by Torgauten »

Hei jeg er ny her på forumet og synes det er helt KONGE det dere har klart å få til her, satt 3 timer og koste meg her inne igår:-)
Har tilknytning til en stiftelse som kommer til å sette istand endel av de omliggende anleggene på Torgauten fort (alt utenfor gjerdet til å begynne med, innefor er det Onsøy Forsvarsforening som styrer for øyeblikket) Det første som skal skje er å fikse opp en fjellhall og noen løpegraver, senere er det de relativt unike Flaktürmene der ute (i naturstein og betong) som står for tur.

Jeg trenger alt som kunne måtte gå ann å oppdrive av info og bilder som har noe med Torgauten å gjøre, intet for lite eller ubetydelig! Håper på at noen her inne kan hjelpe. Er selv (ex) Kystart, men min kunnskap om tyske anlegg føles meget liten i forhold til mange av de meget oppegående inleggene man kan finne her på forumet:-) Så kommer nok til å be om mangt et råd her ja:-) Hadde jo kanskje kunnet friste med et besøk der ute for de som måtte ha lyst til neste sommer? Et meget bra sted å grille og nyte leskende drikke, og overnatting skal vi vel kunne klare å fikse på et vis:-)
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Hei og velkomme til forumet. håper du og stiftelsen får litt nytte av forumet hvis dere har spørsmål. Bilder er jo alltid lite av, men man skal aldri si aldri.

Ser fram til å se bilder fra området etterhvert som dere blir ferdige. Iallefall før og etter er jo ganske informativt.

PS. Når det gjelder brukernavnet ditt så ville jeg ha vurdert å skifte navn. Det er ikke bra for deg at du har mailadressen din som brukernavn da du garantert vil få mer spam etterhvert. Hvis du ikke har hatt spam før så kan flere skrive under på at det er en kjedelig ting ved epost.

mvh
Erik H
Last edited by Erik H on 22 Sep 2007 22:23, edited 1 time in total.
Torgauten
Posts: 4
Joined: 20 Sep 2007 19:49

Post by Torgauten »

Takk for det:-) Ja det blir nok av bilder etterhvert, skal sørge for det. Ja jeg er helt enig med deg ang mail adressen som bruker navn, ble litt feil når jeg registrerte meg gitt:-) Nå prøver jeg å forandre det, men uten hell? Kan du bytte for meg event? Ta brukernavn Torgauten så blir jeg glad:-) På forhånd takk.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Post by Erik H »

Da er du endret til " Torgauten "

Erik H
Torgauten
Posts: 4
Joined: 20 Sep 2007 19:49

Post by Torgauten »

Kjempemessig:-) Tusen takk for hjelpen.
krbe
Posts: 17
Joined: 06 Feb 2008 15:19

Post by krbe »

Sender over et bilde fra torgaute fort i onsøy. Bilde er et tårn som det sto
luftværn på.Det er tre slike tårn på området.
Hilsen Bjørn Espen Kristiansen.
Fredrikstad.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Even H
Posts: 433
Joined: 27 Feb 2006 21:31

Post by Even H »

.
Last edited by Even H on 14 Jan 2019 13:10, edited 1 time in total.
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Post by Jan »

Kommandobunkeren er ikke åpen for omvisning. Telenor har mobiltelefoninstallasjoner der. Var på omvisning på Torgauten 3. august 2008 og fikk kun se kjelleren i kommandobunkeren.
Jan
Torgauten
Posts: 4
Joined: 20 Sep 2007 19:49

Re: Torgauten fort utenfor Fredrikstad

Post by Torgauten »

Har blitt en stund siden jeg har fått vært her inne, men nå er jeg tilbake:-) Vi møtte etterhvert så mye motbør fra Onsøy forsvarsforening at vi har lagt restaureringen av flammekasterbunkeren, fjellanlegget og MG stillingen etc rundt Torgautenpå is til noen av de mest fanatiske motstanderne der ute forsvinner fra foreningen:-) Det er synd at dette har blitt som det har blitt da ting forfaller mer og mer med der ute nå. Området blir neglisjert, og det som lille som er gjort er mer til skade enn til gavn.

Men vi har andre prosjekter på gang så kommer mer med dette senere :-)
c_hoff82
Posts: 594
Joined: 14 Oct 2007 17:07
Location: Trondheim - Norge

Re: Torgauten fort utenfor Fredrikstad

Post by c_hoff82 »

Hva var det de reagerte på da?
C. Hoff
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Re: Torgauten fort utenfor Fredrikstad

Post by Erik Dreyer »

Er enig i at de kan være litt vanskelig og samarbeide med det styret i Onsøy Forsvarsforening de er enerådende. ang. Torgauten. Onsøy forsvarsforening har avtale med Fr.stad Museum om og "ta vare" på fortet og ha omvisning der i sommerhalvåret. Det er Fr.stad Museum som har ansvaret for hvem som skal gjøre hva der !! Så det er ihvertfall meningen at forsvarsforeningen skal ta seg av vedlikehold osv. Jeg har vært medlem i Onsøy Forsvarsforening i en årrekke, men gidder ikke og gå på møtene lenger, rett og slett pga den lille klikken i styret som gjør hva de vil alikevel. En annen ting, hvem er dere som skulle restaurere div. der ute ?? Har dere også avtale med museet ??
ED
Last edited by Erik Dreyer on 20 Jan 2012 12:48, edited 2 times in total.
ErikD
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Re: Torgauten fort utenfor Fredrikstad

Post by Henning Dalsvåg »

Torgauten wrote:Har blitt en stund siden jeg har fått vært her inne, men nå er jeg tilbake:-) Vi møtte etterhvert så mye motbør fra Onsøy forsvarsforening at vi har lagt restaureringen av flammekasterbunkeren, fjellanlegget og MG stillingen etc rundt Torgautenpå is til noen av de mest fanatiske motstanderne der ute forsvinner fra foreningen:-) Det er synd at dette har blitt som det har blitt da ting forfaller mer og mer med der ute nå. Området blir neglisjert, og det som lille som er gjort er mer til skade enn til gavn.

Men vi har andre prosjekter på gang så kommer mer med dette senere :-)
Siden Onsøy Forsvarsforening har satt seg på bakbeina i forbindelse med restaureringsprosjektene deres,så
er kansje veien å gå, å ta kontakt med Fr.stad museum å fortelle at området forfaller til tross for avtaler om vedlikehold.
Videre kunne du ha fortalt museet at der er en ivrig gjeng som har lyst til å restaurere bunkere ,stillinger o.s.v før forfallet kommer for langt.
Jeg vil ikke anbefale å sette igang med restaureringsarbeider uten en avtale med museet på forhånd .
Mvh Henning Dalsvåg
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Re: Torgauten fort utenfor Fredrikstad

Post by Erik Dreyer »

Nei det er ingen som bare kan stille opp med folk og utstyr der ute uten avtale med enten Forsvarsforeningen, eller aller helst Fr.stad Museum som har den juridiske avtalen med Skifte om overtagelse av fortet i sin tid. Forsvarsforeningen har så igjen skriftlig kontrakt med Museet om at de har ansvaret for driften og omvisningen om sommeren, for ti år ad gangen. Museet er klar over "problematikken" der ute, (har selv vært i kontakt med museet flere ganger) men de er bundet av den skriftlige avtalen.
Så hvem enn "Torgauten" er ? så må han nok gå om Museet, eller Forsvarsforeningen.
ED
ErikD
Jolla
Posts: 14
Joined: 12 Oct 2010 18:25
Location: Fredrikstad

Re: Torgauten fort utenfor Fredrikstad

Post by Jolla »

De som engang passet på Torgauten passet også på Tyskerbrygga i Dypeklo. -Det er fortsatt liv i gamle vaktmestere-

Mye areal på land der som hører med Torgauten så vidt jeg har forstådt det.

Jolla
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”