Bilder av observasjonsposter?

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
forsoy
Posts: 2
Joined: 27 Sep 2017 21:59

Bilder av observasjonsposter?

Post by forsoy »

Er det noen som vet hvordan slike observasjonsposter så ut?
Grunnmuren er ca. 2x2 meter og 1,5 meter høy - men jeg antar den må ha hatt dør, vinduer og tak.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Re: Bilder av observasjonsposter?

Post by JornN »

Dette blir vel da en "Beobachtungsstand".
Disse eksisterte det flere større regelbau av, men også disse små feltmessige variantene som ikke falt inn i systemet men var lokalt tilpasset. Disse små var gjerne forskjellige fra sted til sted.
På bildet under ser man 2 stk fra Tarva i Bjugn kommune.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JornN
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Re: Bilder av observasjonsposter?

Post by J E F »

JornN wrote:Dette blir vel da en "Beobachtungsstand".
Disse eksisterte det flere større regelbau av, men også disse små feltmessige variantene som ikke falt inn i systemet men var lokalt tilpasset. Disse små var gjerne forskjellige fra sted til sted.
På bildet under ser man 2 stk fra Tarva i Bjugn kommune.
Den nærmest kamera er Peilstelle tilhørende 28 cm Austrått mens den borteste er Peilstelle 28 cm på Tarva.
JEF
forsoy
Posts: 2
Joined: 27 Sep 2017 21:59

Re: Bilder av observasjonsposter?

Post by forsoy »

Takk for nyttige svar! Jeg ser det ligger mange bilder av beobachtungsstand og peilstand på nettet, men savner fremdeles bilder av en variant med tre eller stål-overbygg (det er ingen spor etter betongtak på vår).
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Re: Bilder av observasjonsposter?

Post by JornN »

J E F wrote:
JornN wrote:Dette blir vel da en "Beobachtungsstand".
Disse eksisterte det flere større regelbau av, men også disse små feltmessige variantene som ikke falt inn i systemet men var lokalt tilpasset. Disse små var gjerne forskjellige fra sted til sted.
På bildet under ser man 2 stk fra Tarva i Bjugn kommune.
Den nærmest kamera er Peilstelle tilhørende 28 cm Austrått mens den borteste er Peilstelle 28 cm på Tarva.
Jeg skal ikke bruke for mye tid og trekke oppmerksomheten bort fra trådens opprinnelige tema.
Men jeg har avfotografert et kart over anleggene på Tarva hvor de 2 nevnte bunkerne står oppført som "Beobachtungsstände".
Jeg mistenker/tror at punktene på dette kartet er ført i penn pr en nyere dato og at det er en kjent krigshistoriker som har utført det.
På dette kartet er stillingene oppført som tidligere nevnt, uten at jeg vil spikre dette fast eller sverge 100% tiltro til det.
JornN
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Re: Bilder av observasjonsposter?

Post by JornN »

forsoy wrote:Takk for nyttige svar! Jeg ser det ligger mange bilder av beobachtungsstand og peilstand på nettet, men savner fremdeles bilder av en variant med tre eller stål-overbygg (det er ingen spor etter betongtak på vår).
Som sagt, slik jeg ser det i øyeblikket så tror jeg nok dette er en lokal utførelse. Men så finnes det flere forskjellige feltmessige Vf- og F-bunkere med varianter innenfor forskjellige bruksområder, og oversikten over disse øker sakte.
JornN
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Bilder av observasjonsposter?

Post by KOS »

forsoy wrote:Er det noen som vet hvordan slike observasjonsposter så ut?
Grunnmuren er ca. 2x2 meter og 1,5 meter høy - men jeg antar den må ha hatt dør, vinduer og tak.
Denne er vel i sjangeren, fra Røvær vest av MKB 10./504 Haugesund (Hagland Festning)
20080828_004_1.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”