Technology Museum Pütnitz

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Technology Museum Pütnitz

Post by Yngvar »

Et stort museum inne i flere stor hangarer. Plassen var en stor flyplass bygget i 1936 og brukt under krigen. Antagelig gjenbrukt av DDR. Et enorm område med rullebaner og bygninger. Rett i nærheten er det en flyplass som sikkert har gjenbrukt en flystripe fra krigen.
Dette må ha vært en viktig flyplass under krigen, er det noen som vet noe mer om den?
I dag inneholder museet kjøretøyer i alle varianter fra Trabanter, motorsykler (MZ), brannbiler, og en stor mengde militære kjøretøyer fra DDR tiden.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Yngvar
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Re: Technology Museum Pütnitz

Post by eknutson »

Hei Yngvar, flotte bilder. Som du ser av linken, har den He115 som vi hevet i 2012 på Sola, vært stasjoner her under krigen. Da ved flyskolen C17 (Damgarten er byen like ved)
https://www.flickr.com/photos/108070235 ... 705607784/

Heinkel fabrikken hadde et stort verksted her, både for sjø og landfly.

Mvh
Ernst Knutson
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Technology Museum Pütnitz

Post by Yngvar »

Takk for info. Det er fint å vite mer om steder man har vært. På den enorme flyplassen var det nesten ingen informasjon om hva som hadde vært der utover DDR tiden. Når du sier at de hadde verksted for blant annet sjøfly her så forstår jeg hvorfor det var en "flystripe" med kai i enden. (se foto)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Yngvar
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Re: Technology Museum Pütnitz

Post by kak »

Jeg var selv en tur og besøkte Technik-Museum Pütnitz i juni, men jeg henger mildt sagt litt etter med bildene mine. Men here we go:

Jeg hadde ikke planlagt så veldig mye for hva jeg kunne tenke meg å besøke i løpet av de to ukene jeg skulle ha på Rügen. Det gjaldt selvfølgelig også for turen jeg hadde til Rügen i april, for den ble booket dagen før jeg reiste. Men jeg hadde før jeg dro ned denne gangen sett at det var noe interessant i Wustrow. Når jeg lørdag morgen sitter og ser etter ting jeg kunne tenke meg å besøke i tillegg til Wustrow, fant jeg et teknologimuseum i Pütnitz, Technik-Museum Pütnitz som så veldig interessant ut. Jeg startet dagen med å ta turen via Bergen auf Rügen for å ta ut litt kontanter i en minibank jeg har brukt tidligere når jeg har vært på Rügen. Jeg regnet med å bruke kontanter både til parkering og til selve museet selvfølgelig. Jeg kjørte deretter direkte til museet og GPS’en sendte meg litt på ville veier.

Les mer og se de 621 bildene jeg har lagt ut fra museet her:

https://www.kak.net/2018/11/25/technik- ... -tyskland/
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”