Restaurering av Falkenhorst-bunker

Informasjon fra og om krigshistoriske museer og restaurering av krigsminner.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Restaurering av Falkenhorst-bunker

Post by Gronsvik »

Vi planlegger restaurering av tre Falkenhorstbunkere ved Grønsvik Kystfort. I denne forbindelse lurer vi på om det er noen som vet om intakte Falkenhorst-bunkere andre steder, eller som har bilder av slike fra krigen eller like etter krigen. Vi trenger slik dokumentasjon primært for å kunne lage kopier av dører og vinduer, men det hadde også vært artig å vite hvordan de så ut innvendig. De bunkerne vi tenkte å restaurere var forlegningsbunkere.



Image

Image
Den ene bunkeren har allerede vinduer og dør, men vi tror disse er sekundære siden denne bunkeren ble tatt i bruk som hytte på 60-tallet. Ingen av de andre Falkenhorstbunkerne på kystfortet er så intakte som denne, og det kan tyde på at vinduer og dør er satt inn etter krigen.

Image

Image

Inge S
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

HJELP!

Post by Gronsvik »

Hallo

Nå sitter jeg litt fast her. Søknadsfrist for midler fra fylkeskommunen til restaurering/bevaring av kulturminner er 1.desember i år. Tenkte som nevnt å søke om midler til restaurering av bunkere og har meget gode argumenter på hånden, slik at det etter min mening er stor sjanse for å få midler. Et krav fra fylkeskommunens kulturminneavdeling er imidlertid at:

Dersom det ønskes en tilbakeføring skal dette skje på sikkert dokumentert grunnlag med bakgrunn i eksempelvis eldre fotografier.
Konstruerte løsninger uten referanse til sikker dokumentasjon eller lokal byggeskikk er ikke tilskuddsberettiget.


Dette betyr at jeg MÅ ha dokumentasjon på dører, vinduer og helst interiør til slike bunkere som nevnt ovenfor. Trenger derfor hjelp fra alle som har noe å bidra med snarest. PLEASE!!! PDT_Armataz_01_07

Inge S
T.H

Post by T.H »

!
Last edited by T.H on 06 Jan 2008 3:18, edited 1 time in total.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Post by Gronsvik »

Hallo

Veggene er i kalkpuss, og jeg antar at denne er original. Det er videre tregulv og paneling i taket, men dette er neppe originalt. Den bunkeren det er snakk om i denne sammenheng ble pusset opp av HV på slutten av 1980-tallet, og da antakeligvis ikke etter antikvariske prinsipper. Det er ikke dokumentert noe av denne restaureringen, så jeg vet ikke hva som var før den ble pusset opp og hva som ble gjort da, men taket, gulvet, døra og vinduet ser ut til å være av nyere dato, og ikke restaurert.

Bruk av eternitt tror jeg er sekundær. Mener bl.a. å huske at brakkene på Nordberg fort ble kledd i eternitt av det norske forsvaret. Eternitt er uansett uaktuelt i dag, spesielt siden det er en innvendig restaurering + skifte av dør og vindu det er snakk om.

Døra på bildet er nok en opprinnelig innvendig dør som er gjenbrukt som ytterdør. Når det gjelder både dører og vinduer tror jeg nok at man laget mye på stedet og tok det man hadde for hånden. Ser at vindusåpningene på stort sett alle Falkenhorstbunkerne er like store, så en eller annen mal har de nok gått etter. Meget mulig at de har laget vinduene og dørene lokalt på fortet. Dette gjør det svært vanskelig å få det helt korrekt da vi ikke har bildemateriale av dette fra krigen. Det vi derfor trenger er eksempler fra andre fort (gamle bilder eller bilder av bevarte dører og vinduer) for å se hvordan de kan ha sett ut. Så får vi bruke det som grunnlag for videre restaurering.

Inge S
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Post by KGJ »

Vet ikke om det til noe hjelp men her er vertfall et bilde fra en Falkenhorstbunker i HKB 1./981 Osmundsvåg.

Mvh
Kim G J
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Post by KGJ »

Kom på enda en, fra HKB 13./981 Lammetun. Har desverre ikke bilde fra denne innvendig, men kanskje noen andre har?

Mvh

Kim G J
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Gronsvik
Posts: 208
Joined: 25 May 2006 13:19
Location: Konsvikosen, Lurøy kommune

Post by Gronsvik »

Hallo og takk for bildene, de hjelper så absolutt PDT_Armataz_01_18

Vet du om døra på det nederste bildet er original? Hvis så, har du nærbilder eller bilder hvor den kommer bedre frem?

Inge S
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Post by JornN »

Hei
Her er et sett med div dører fra Trøndelag. Tilhørighet står i billedteksten på hvert enkelt. Nå vet jeg ikke om alle disse er originale (norskbygde) tyske dører, men jeg har prøvd å sortere et sannsynlig utvalg.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JornN
Jokeren
Posts: 287
Joined: 19 Oct 2008 18:16
Location: Ålesund

Post by Jokeren »

Selv så bor jeg like ved kystbatteriet på Tueneset i Ålesund og her var det under krigen hele 7 bunkere av typen "Wohnbunker Falkenhorst". Alle disse, utenom 2 stk er helt sprengt bort, revet, rasert osv. Kun 2 stk. er intak, men den ene er helt gjenmurt. Ved bygging av Atlanterhavsparken ( Akvariet her på Tueneset rundt 1997/1998 ), så tror jeg noen fra kommunen, eller hvis det ikke var Flatmark, som ga ut boken 'Summøre I Festung Norwegen', som fikk en gravemaskin til å grave frem den eneste HELT intakte bunkeren av denne typen. Den ble etter krigen dekket helt av jord, men på slutten av 90 tallet så, så den dagens lys igjen. Desverre er døren på denne gjenmurt, men vinduene er åpen osv. og det er mulig å ta seg inn i denne. Den inneholder kun et stort rom, hvor det var feltsenger osv. Her er ett par bilder av de intakte bunkerene.

Image

Image

Image
Post Reply

Return to “Museum og restaureringsprosjekter”