AFMZ Bergkristall (Bergen)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Ved siden av denne bygning lå der en bunker
Dersom der lå en bunker ved siden av har de i så fall skjult sporene etter den meget godt. Klarte ikke å finne noen spor etter noe.

Fundamentene etter AFMZ er meget usedvanlige til bygningsfundamenter å være. Undres om disse "rommene" har vært ment som en form for vannreservoar eller om de var ment for utstyr, men det var i alle fall flere av dem bortover.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Dersom der lå en bunker ved siden av har de i så fall skjult sporene etter den meget godt. Klarte ikke å finne noen spor etter noe.
Fundamentene etter AFMZ er meget usedvanlige til bygningsfundamenter å være. Undres om disse "rommene" har vært ment som en form for vannreservoar eller om de var ment for utstyr, men det var i alle fall flere av dem bortover.
Bunkeren er ca 7X4 meter, og det vel ikke det som kalles en større bunker. Når man skal dekke til noe og bruker 200+ m3 med masse er der ikke mye å se.
Vet ikke hvordan ett fundament skal være, men uten å liggge for mye i det så ser det ut som om der er en grunnmur på ca 2 meter, i denne er der en korridor. Elllers er der betongdragere som går over i retning haugen bak. Enkelte bilder viser en slags forhøyning bak, noe som kan være ett galleri. Samtidige vitner beskriver plassen som AFMZ, og strukturen kan stemme. Tiden vil jo vise om det er riktig.
mvh
Paul S.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Hovedforlegningen ble for øvrig benyttet som ungdomsherberge etter krigen. Vet ikke helt om den hadde denne funksjonen før krigen også eller om det ble bygget under krigen, men så vidt jeg har greid å finne ut brant den ned i alle fall en gang på 70-tallet. Fløistuen ble revet i 1964.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Vet ikke helt om den hadde denne funksjonen før krigen også eller om det ble bygget under krigen.
Bygningen på bildet ble bygget under krigen, var hovedforlegning, og ble det omtalte ungdomsherberge etter krigen.
mvh
Paul S.
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Hei, fant koordinater for AFMZ Bergkristall:

(Første ' skal egentlig være gradetegn)

N 60' 25'50"
E 5' 20'37"

Y-anlage:

N 60' 25'07"
E 5' 21'27"
Flora krigshistorielag
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Fine greier, du har vell ikke funnet noe på Bodø og?

Mvh

Thomas L
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Nei, desverre...Har bare vestlandet...
Flora krigshistorielag
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Den er grei, takker for svar PDT_Armataz_01_18

Thomas
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Havner på noen underlige steder med de koordinatene der, hvor har du hentet dem fra? Y-peiler ved Freyahytten? (Har ingenting med Freya som i radarsystemet å gjøre...)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Tarjei wrote:Havner på noen underlige steder med de koordinatene der, hvor har du hentet dem fra? Y-peiler ved Freyahytten? (Har ingenting med Freya som i radarsystemet å gjøre...)
Hvis posisjonene er hentet fra dokumenter datert 50-70 år tilbake, er de basert på andre datum enn dagens kartsystemer (bla tilgjengelige på Norgesglasset ol.). Da blir lett posisjonen opp til flere hundre meter feil...
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Natter wrote:
Tarjei wrote:Havner på noen underlige steder med de koordinatene der, hvor har du hentet dem fra? Y-peiler ved Freyahytten? (Har ingenting med Freya som i radarsystemet å gjøre...)
Hvis posisjonene er hentet fra dokumenter datert 50-70 år tilbake, er de basert på andre datum enn dagens kartsystemer (bla tilgjengelige på Norgesglasset ol.). Da blir lett posisjonen opp til flere hundre meter feil...
Hei, posisjonene er fra 1945. Dumt at det ikke stemmer med dagens..
Flora krigshistorielag
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei, posisjonene er fra 1945. Dumt at det ikke stemmer med dagens..
Har ikke peiling på dette. Men det har vært nevnt at det kan ha litt med hvor man starter fra, Greenwich eller Oslo samt en misvisning pr år.
mvh
PAul S.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Hei, posisjonene er fra 1945. Dumt at det ikke stemmer med dagens..
Posisjonene stemmer nok, men referansesystemene er noe forskjellige.
Paul S. wrote:Har ikke peiling på dette. Men det har vært nevnt at det kan ha litt med hvor man starter fra, Greenwich eller Oslo samt en misvisning pr år.
Jeg skal være forsiktig med å påpeke feil, da jeg er langt fra noen ekspert selv, men slik jeg forstår det, går "null-meridianen" uansett gjennom Greenwich. Forskjellen ligger i det datum kartene er basert på. Misvisning er vel noe som kun er relevant ift. navigasjon (knyttet til forskjell på geografisk og magnetisk pol, og derav behov for korrigering av kompassvisningen avh. av hvor man befinner seg...?).
Datum er (sikkert veldig forenklet og langt fra korrekt...) en "modell" av jordkloden (den er som kjent ingen kule, men snarere en ellipse, med stor variasjon på overflaten mtp. fjelltopper og havbunn). Dagens geoide-modeller er formodentlig mer presise enn de man hadde tidligere, og derav får man også avvik i posisjonene, selv om man baserer seg på samme "nullpunkt" (Greenwich) og inndeling (gradsystem).

For moro skyld har jeg tatt noen tilfeldige posisjoner fra hhv. britiske og tyske rapporter, og sammenlignet med kjent/korrekt posisjon basert på dagens kartreferanser (se vedlagte pdf-fil).

Det hadde jo vært greit om man kunne finne en fast korrigeringsfaktor, men det er selvsagt ikke mulig, da jeg vil tro variasjonene i de forskjellige datum varierer fra sted til sted (som man ser fra tabellen min, er forskjellen øst/vest ganske konstant mellom nord og sør, mens nord/sør avviket blir større nordpå. Synes det virker logisk, da krummingen på kloden varierer mest i nord/sør-retning, og at man med moderne teknologi/kunnskap sikkert har oppnådd modeller som i større grad reflekterer dette (?)). En stor feilkilde i tabellen er naturligvis også at jeg ikke aner hvor de britiske/tyske posisjonene er plassert i de aktuelle områdene.
Det er også verdt å merke seg at de tyske posisjonene antagelig er mer korrekte (av naturlige årsaker), og her ser man tydelig mindre avvik (i geografisk posisjon) for enkelte batterier.

Dette er mao. ikke eksakt på noe som helst vis, og befengt med mye feil/unøyaktighet, men som utgangspunkt for å avgrense et mulig leteområde kan det kanskje være til litt nytte...
Last edited by Natter on 14 Jan 2010 15:56, edited 1 time in total.
User avatar
SES
Posts: 324
Joined: 29 Jul 2008 19:52
Location: 05 ON LT 8
Contact:

Hej,
Jeg har en liste over Kriegsmarines radarstationer i Danmark, der er udarbejdet lige efter krigen til brug for RAF, der stod for afmontering og ødelæggelse. Der er meget få af disse positioner, der giver mening på et moderne kort. Jeg har også nogle engelske lister med positioner - de er bare afskrift af de tyske PDT_Armataz_01_10 . Det er så galt så enkelte positioner ligger ude i vandet. Der er derfor et par af disse radar som jeg simpelt hen ikke kan finde den korrekte position på og jeg har ikke været i stand til at greje meningen i galskaben.
mvh
SES
RasmusTerne

Hei.
De tyske posisjonene for flak-batteriene (1945) i området her sendte meg
ut i Norskehavet N-posisjonene stemte bra,så Ø-posisjonene må være helt feil. Krigslist? :D
Sigfred R.
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”