Lille Rygge flyplass

Fra Kjevik i syd til Lakselv i nord fikk Luftwaffe sine flyplassanlegg meget høy prioritet under utbyggningen av "Festung Norwegen" . Nesten samtlige flyplasser ble bygget ut i festningsmessig stil. Her kan man også skrive innlegg om de enkelte flytyper etc.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Erik Dreyer wrote:Det der er bare noe som ble laget av miliære i Luftvernartilleriet på 60-70 tallet, og var bare ett ledd i div. øvelser i og lage bla. forsvarsstillinger.
Er enig mht. type objekt/ hensikt, dog tror jeg nok vi snakker om 80-90-tallet (usikker på når sandsekkene av strie ble erstattet, men jeg mener det skjedde etter at jeg kom inn i Forsvaret...) :)
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Kan muligens være enig i at det KAN ha blitt laget så sent som på 80 tallet, men IKKE på 90 tallet, da var det ikke mye som foregikk der, plassen fungerte da stort sett som et lager for luftvernartilleriet.. "Alle" visste at nedleggelse var "like rundt hjørnet" selv om det ikke skjedde før 03 !og jeg var (er fremdeles) innom Lille Rygge og vandrer rundt i det som er igjen av flyplassen, veldig ofte, siden jeg bodde der som guttunge så har jeg mange minner derfra. Så jeg kan trygt si at jeg har fulgt med på hva som har foregått der i alle år. MEN jeg husker jo selvfølgelig ikke hver eneste detalj, og årstall osv.
ErikD
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Den fjerde juni 1940, ble formannskapet i Rygge kommune informert av tyskerne om at de ville bygge en flyplass i området. Anleggsarbeidet ble satt i gang på sommeren i 1941. Dette var en viktig utbygging for tyskerne og de brukte store resurser på å få flyplassen ferdig. Grunnforholdene på slettene her var ikke bra med blåleiret og lite stein. Løsningen ble å lage små kasser med lave sider som ble fylt med grus og jord og gravet ned side om side til rullebanen var ferdig. Kassene ble satt sammen med trenagler for å få de mest mulig stabile. Så ble det kjørt på jord og rullebanen ble valset rett

Denne løsningen var ikke spesielt holdbar og senere ble de skiftet ut med "flyplassplank", sviller av tre. Det gikk med over 5000 kubikkmeter trevirke bare til rullebanen, som målte1140 X 40 meter. Taksebanene som førte til hangarene og splintboksene (11 stk buede murer) ble fundamentert med stein og pukk.

15 september 1943 landet de første flyene på Lille Rygge flyplass.

Mye av arbeidskraften fikk tyskerne fra russiske krigsfanger og lokale arbeider, samt soldatene.

Det ble bygget mindre depoter rund om på hele anlegget, med ammunisjon, bomber og flybensin.

Bensinen ble lagret i små hus som var gravet en meter ned i bakken og målte 12 X 4 meter. Disse husene rommet 25 fat med flybensin. Avstanden mellom "drivstoffhusene" var 10 meter.

To flyskvadroner ble stasjonert på Lille Rygge flyplass, en jagerskvadron med 16 Messerschmidt, type Bg-109g-6, og en transportskvadron med Junker Ju-52 transportfly.

Det var også stasjonert en Fieseler Storch der, til bruk til kommunikasjonsflyging, blant annet til peiling av Milorg sin radiostasjoner i området.

Deler av andre skvadroner ble også stasjonert der i kortere perioder, samt at det var nesten daglige flygninger til og fra Tyskland. Flere av jagerflyene fra Lille Rygge flyplass var i kamp, blant annet over Skiensfjorden der engelske fly angrep.

Den 18 november 1943 angrep fire amerikanske Liberator bombefly, Lille Rygge. Dette var fire fly fra en styrke på 107 fly som hadde angrepet Kjeller. De slapp 44 bomber, hver på 500 pund over flyplassen. De fleste traff rullebanen og området rund, samt et luftvernsbatteri.

Korriger meg gjerne om det er noe som er feil
Mvh
Yngvar
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Stemmer sånn noenlunde allt du har skrevet, Mesteparten av det står også i boken "Rygge Hovedflystasjon 1945 - 1995."
Rygge var også den eneste flyplassen i Norge under krigen som hadde faste ukentlige flygninger til Tyskland med JU-52.
Kan også nevne at i 1953 - 54 var daværende Oblt W. Mohr (f.1917)stasjonssjef der. Han lever i beste velgående i dag.
Generalløytnant Mohr er den eneste gjenlevende av de gamle gutta som var med og byggde opp "Little Norway" under krigen.
ErikD
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Tarjei wrote:Da må jo dette være restene av vedlikeholdshangaren. Er det ingen fra Rygge her som kan ta en tur å ta bilde fra bakkenivå? Du har ikke et mer detaljert kart i høyere oppløsning?

Da har jeg omsider tatt noen bilder, var ikke så mye å finne men for de som har et trenet øye kan sikkert få sine svar.

MVH Morten C.
Attachments
Flyhangar (3).JPG
Flyhangar (3).JPG (115.7 KiB) Viewed 274 times
Flyhangar (4).JPG
Flyhangar (4).JPG (143.58 KiB) Viewed 274 times
Flyhangar (5).JPG
Flyhangar (5).JPG (123.29 KiB) Viewed 274 times
Flyhangar (6).JPG
Flyhangar (6).JPG (119.11 KiB) Viewed 274 times
Flyhangar (7).JPG
Flyhangar (7).JPG (107.1 KiB) Viewed 274 times
Flyhangar (11).JPG
Flyhangar (11).JPG (119.28 KiB) Viewed 274 times
Flyhangar (12).JPG
Flyhangar (12).JPG (126.22 KiB) Viewed 274 times
Flyhangar (15).JPG
Flyhangar (15).JPG (120.63 KiB) Viewed 274 times
Flyhangar (19).JPG
Flyhangar (19).JPG (161.35 KiB) Viewed 274 times
Flyhangar (21).JPG
Flyhangar (21).JPG (150.28 KiB) Viewed 274 times
Flyhangar (22).JPG
Flyhangar (22).JPG (160.08 KiB) Viewed 274 times
MVH Morten C.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

Ja se der ja.. her har vi bilder av scenen og publikumsbenkene som er bygget på rester av den tyske vedlikeholshangaren ved Rygge kirke, som nå er bygdetun. Hangargulvet er stort sett inntakt med rester av skinnene i forkant, til de store skyvedørene til hangaren. Det røde stabburet er Tollefsrødstabburet, fra 1800 tallet og har ikkenoe med krigen eller hangaren og gjøre.ED
ErikD
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Fine bilder Morten!

Jan
ervold
Posts: 320
Joined: 08 Mar 2009 23:14
Location: Hønefoss

Jan wrote:Fine bilder Morten!

Jan
Du kan få mer info om Lille Rygge ved å ta en tur innom Hjemmefrontmuseet ved kirken. Det er abolutt verdt et besøk, åpent på søndager så vidt jeg vet. Eller du kan stikke innom en tur på onsdager etter klokken 18, da har de fast dugnad der. Når du kommer fra Rygge stasjon ligger det på høyre side før krysset til Larkollen og kirken. Du kan ikke ta feil, det er det eneste stabburet med ei stor sjømine ved trappa. Spør etter Erik og hils fra meg.

ervold
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Takk for hyggelige innspill alle sammen. Var jo etter Tarjei sin oppfordring og mine løfter at jeg la ut disse bildene..Jeg tok en liten runde i området der men fant ikke mye mer som virket særlig interessant.

MVH Morten C.
MVH Morten C.
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Takker for bilder. Dette var jo en flott måte å gjenbruke restene på.
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

ervold wrote: Du kan få mer info om Lille Rygge ved å ta en tur innom Hjemmefrontmuseet ved kirken. Det er abolutt verdt et besøk, åpent på søndager så vidt jeg vet. Eller du kan stikke innom en tur på onsdager etter klokken 18, da har de fast dugnad der. Når du kommer fra Rygge stasjon ligger det på høyre side før krysset til Larkollen og kirken. Du kan ikke ta feil, det er det eneste stabburet med ei stor sjømine ved trappa. Spør etter Erik og hils fra meg.

ervold
:bravo
Takk for opplysningen. Skal ta meg en tur dit en dag.

Jan
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Tarjei wrote:Takker for bilder. Dette var jo en flott måte å gjenbruke restene på.

Bare hyggelig det, bedre sent enn aldri heter det jo :-D
MVH Morten C.
Tommytusj
Posts: 8
Joined: 06 Apr 2012 21:04
Location: Rygge

Jeg er ny her på forumet. Jeg tok noen bilder av splintbokser ved Balke(Rygge) i dag. MEN hvordan legger jeg ut bilder her?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Les denne tråden (la akkurat til en kjapp veiledning som viser hvordan du legger til et vedlegg - f.eks. bilde - i posten):
http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=44&t=489
Tommytusj
Posts: 8
Joined: 06 Apr 2012 21:04
Location: Rygge

Jeg prøver. Se kart, pdf fil.
Attachments
Kart.pdf
(1017.08 KiB) Downloaded 36 times
Balke2Rygge.jpg
Balke2Rygge.jpg (172.08 KiB) Viewed 99 times
Balke3Rygge.jpg
Balke3Rygge.jpg (162.76 KiB) Viewed 99 times
Balke4Rygge.jpg
Balke4Rygge.jpg (179.83 KiB) Viewed 99 times
Balke5.jpg
Balke5.jpg (172.58 KiB) Viewed 99 times
Balke6Rygge.jpg
Balke6Rygge.jpg (194.27 KiB) Viewed 99 times
Balke7Rygge.jpg
Balke7Rygge.jpg (170.11 KiB) Viewed 99 times
Urstamyr1Rygge.jpg
Urstamyr1Rygge.jpg (127.13 KiB) Viewed 99 times
Urstadmyr2.jpg
Urstadmyr2.jpg (168.86 KiB) Viewed 99 times
Urstadmyr3.jpg
Urstadmyr3.jpg (142.28 KiB) Viewed 99 times
Urstadmyr5.jpg
Urstadmyr5.jpg (127.8 KiB) Viewed 99 times
Urstadmyr4.jpg
Urstadmyr4.jpg (154.61 KiB) Viewed 99 times
Last edited by Tommytusj on 07 Apr 2012 15:36, edited 1 time in total.
Post Reply

Return to “Flyplasser / Flyplassforsvar/ Luftwaffe”