utestengelse

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

¨Det er MANGE norske "skattejegere" der ute. Har truffet mange i årenes løp og de blir ikke færre med de prisene folk er villig til å bla opp!

Jeg er skattejeger selv jeg,har en metalldetektor til flerfoldige tusen og er stadig på jakt. MEN den store forskjellen er at jeg samarbeider med museum og leverer inn funn slik at historien blir tatt vare på. Da jeg startet med metalldetektor så hadde jeg kontakt med de mest seriøse samlerene som ikke hadde interesse av og selge utstyr men og ta vare på det for ettertiden.

Savner egentlig litt flere som tenker i de baner at det faktisk er historie de tukler med og ikke lettjente penger.
Jeg er derfor VELDIG glad for at det finnes ett metalldetektormiljø i Norge som jobber for og bevare historien og som hele tiden jobber på lag med museum/arkeologer o.l

Kunne ha lagt ut bilder av funn jeg gjør men har valgt og ikke gjøre det lengre siden forumet er så åpent som det er..Desverre vil jeg si da det er mangt av interesse for de av oss som har interesse for krigshistorie

Det var dagens tale for min del så da stikker jeg ut på søketur :)
mvh Atle M
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

werner wernersen wrote: Å finne den ultimate og sikre måten å sjekke opp hvem du virkelig er, blir nok som nevnt å måtte oppgi tlf nummer, men om Erik H skal drive å ringe rundt blir nok å forlange for mye.
Det enklaste er vel å sjekke det opp gjennom telefonkatalogen.no. Eit fåtall er kanskje ikkje reg. der men dei går jo an å ringe til, det vil vel uansett ikkje gjelde så mange.
Eit poeng med tlfnr er vel kanskje at ein må trå over ein terskel og legge igjen personlig informasjon. Useriøse vil nok vegre seg for dette.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Hei. Jeg tror vi har vært inne på deler av dette temaet tidligere! Det er bl.a. dette jeg siktet til i mine tidligere innlegg under ødeleggelse. Det er til tider mange spørsmål om beliggenhet etc. Jeg er også interessert i hvor ting er å finne, men som de fleste her på forumet så er det grunnet historisk og personlig interesse, og ikke for å ødelegge! Kunne alle latt ting stå/være som de var, så hadde mange flere kunnet få en god og ordentlig opplevelse. Ellers er jeg helt for utestengelse fra forumet ved mistanke om noe galt.
mvh.
Jon-Vegard
Mvh.
Jon-Vegard
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Det er en ting hva forumledelsen må og kan gjøre for å hindre at dette skjer - herunder må være logget inn som bruker for å se bilder, men vi som brukere av forumet har og ett ansvar for å minimalisere eventuelle skader på de anlegg vi publiserer bilder av. Mener dette er på nivå med "need-to-know" basis og er du i tvil, ikke publiser noe som kan medføre uautorisert fjerning av utstyr eller besøk av ivrige ravner.

Det kommer an på oss selv hvor attraktivt vi gjør norske kystfort for utlendinger. Jo mer info og bilder av utstyr som ligger ute - selvfølgelig er dette rød klut for samlere.
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

Hei

Vi burde vel alle av oss kunne levere inn følgende opplysninger:

E-post adresse, bosted og eks telefon.

Dette vil kunne gjøre det lettere å samle sammen personer som har samme geografiske tilhørighet.

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
EspenS
Posts: 451
Joined: 03 Mar 2008 14:46
Location: Telemark

Edgar wrote:Hei

Vi burde vel alle av oss kunne levere inn følgende opplysninger:

E-post adresse, bosted og eks telefon.
E-post og bosted er jo punkter i profilen til oss alle, mer eller mindre. Telefonnummer kan jeg sette i signaturen min for del del - den som ringer får bare trekke kølapp og vente på tur :D
RasmusTerne

Hei.
Skinner skrev
Det kommer an på oss selv hvor attraktivt vi gjør norske kystfort for utlendinger. Jo mer info og bilder av utstyr som ligger ute - selvfølgelig er dette rød klut for samlere.
Det er jo ikke vanskelig å være enig i dette. Men for de av oss som sitter hver for oss ute i " distriktene " har det vert en stor hjelp å kunne legge ut bilder av gjenstander og anlegg på forumet for hjelp til identifisering og som diskusjons- objekt,og da helst bilder tatt i "naturlige" omgivelser.
Forsvinner denne muligheten tror jeg forumets grunnide, (som jeg har oppfattet den), blir sterkt redusert. (Fortell oss om ditt kystfort)
Så med strengere regime for registrering, samt at vi tenker mer "fiend hørt mitt" tror jeg at forumet også i fremtiden vil være en viktig møteplass for utveksling av informasjon og diskusjoner for alle seriøse "bunkerfolk"
Hilsen Sigfred R.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Et tiltak som hadde vært forholdsvis enkelt å iverksette er jo f.eks å kreve at man har en e-postadresse under .no domene når man registrerer seg. Dette vil vel i stor grad utelukke iallefall utlendinger fra forumet, og vil ikke være spesielt arbeidskrevende for administrator av forumet.
--
Tommy
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Kan ikke det lages en "nøkkel funksjon" da? Så siles det ut hvem som slipper inn og ikke.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Kampenhöhe
Posts: 50
Joined: 30 Apr 2008 23:16
Location: Busenberg

Hvorfor ikke begynne i det små: At man må være pålogget for i det hele tatt å få tilgang til forumet.
Så kan man spe på med krav om .no e-post-adresse.
Finessen da kan jo være at akkurat dette kravet ikke formidles (holdes skjult). På den måten vil alle med utenlandsk adresse ikke skjønne hvorfor de ikke får registrert seg. (Jeg forestiller meg jo her at dette går an å sjekke automatisk når noen prøver å registrere seg ?)
Men det kan jo da hende at adm. blir overrent av spm. fra folk om hvorfor de ikke får registrert seg - også nordmenn ?
Krav om angivelse av tlf. nummer, adresse og bosted vil vel ha lite for seg, for hvem som helst kan jo bare slå opp i en telefonkatalog og velge seg en tilfeldig identitet - selv ivrige utlendinger.
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Dette er ikke enkelt. Men, jeg har vært inne på det før. Å finne noen løsning er ikke gjort på en-to-tre. "Identitetstyveri" er enkelt. Det er ikke enkelt å sjekke det. En annen ting er at det snakkes om utlendinger som kommer inn på forumet for å få opplysninger. For det første er det nok ikke bare utenlandske aktører som bruker opplysningene får å ødelegge/stjele. Jeg tror nok det gjelder like mye nordmenn. Det er heller ikke vanskelig å utgi seg for å være utlending. Nei, dette er ikke enkelt, og jeg tror driverne våre vil være svært takknemlige om noen kom opp med en enkel og holdbar løsning. Jeg vet ikke.

mvh.
Jon-Vegard
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Carsten G
Posts: 211
Joined: 19 May 2007 18:10
Location: Mandal

Støtter meg til det dere andre skriver ang: krav til å registrere email/tlf/bosted. med visse forbehold.
En del mennesker her på forumet legger ut bilder fra sine private samlinger, og ved å kreve at dem registrerer seg med navn og adresse (les telefon) er vel å innvitere personer hjem til dem :D

Jeg leser en del artikler som blir lagt ut her, og har sett en del oveskrifter selv, og må nok desverre si dette:
Er det noen som innviterer uærlige mennesker til fortene så er det media, De er ute etter en ting, selge, selge, og selge nevnte jeg at media vil selge?
Kan de vise bilder av sensasjonelle ting, så garanterer jeg at de skriver. Legger de ut stedsnavn i artikkelen? Ja

Oppfordringen til oss bør være som Erik H og Erik E har bett oss. Vær forsiktig med hva du skriver, og hva slags bilder du legger ut :)

Mvh
Carsten
Det er nå vi har mulighetene til å bevare historie for all tid, la oss sammen gjøre denne oppgave.
Gramford
Posts: 22
Joined: 10 Oct 2008 1:46
Location: Dominikanske Republikk

Fra hva jeg kan se og mene..Noe som egentlig ikke er noe å bry seg om..da..siden jeg ikke sitter i Styret eller slik..MEN..det går å ha en link med et telefon selskap..jeg skulle kjøpe noe via nett..da måtte jeg få et passord via Norsk tlf sms...Og jeg tror ORIGO.no er og har noe slikt også...En adresse er ikke noe sikkerhet..Alle har ei tante på Toten..var det ikke slik..og det finnes de som skriver feilfritt Norsk selv om de kommer fra det store utland..Så et passord via SMS til Norsk tlf..BRA..og så må vi andre passe på litt da...bare..

God høst, hilsen Leif Gramford i karibbien..som da har utenlands adr..bare..men norsk tlf.. PDT_Armataz_01_36
User avatar
TrondK
Posts: 216
Joined: 10 Jul 2008 20:40
Location: Haugesund
Contact:

Gramford wrote:God høst, hilsen Leif Gramford i karibbien..som da har utenlands adr..bare..men norsk tlf.. PDT_Armataz_01_36
Hvorfor kjøper du deg ikke bare en tlf der nede da? Er jo mye billigere det enn å ha tlf registrert på deg i noreg.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Gramford
Posts: 22
Joined: 10 Oct 2008 1:46
Location: Dominikanske Republikk

Klart jeg har en Mobil her også...skulle bare mangle..
MEN en som er Reg i kongeriket er altid greit å ha..blir noe SMS da vet du..til Barn etc. Mobil her virker ikke via SMS etc!!!
:D
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”