105mm prosjektil

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Har fått tak en et 105mm Prosjektil, tungt som bly men dog gratis.

Er det noen som sitter på info om disse, hvor de er brukt eventuelt hvilken versoner som ble utgitt ?

Se bilde for info som står på prosjektilet.
Nå har den stått hjemme i gangen i snart 14 dager så tror ikke denne går i luften med det første.
Attachments
Ifo som står stemplet i prosjektilet.
Ifo som står stemplet i prosjektilet.
IMG_0475.jpg (218.32 KiB) Viewed 606 times
Prosjektilet i sin helhet
Prosjektilet i sin helhet
IMG_0467.jpg (396.05 KiB) Viewed 606 times
User avatar
ørjanvem
Posts: 153
Joined: 21 Feb 2009 19:49
Location: Måløy

ka høg og kor breid er den?
Har leita etter bilde av ein sånn lenge. :D
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

M1 som står helt til høyre indikerer vel at det er Amerikansk/Nato amunisjon?

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Den er ca 440mm høy, 105mm i diameter og rundt 330mm i omrkets ved tannkransen.

Skal se om jeg får tatt noen bedre bilder av den en dag.

Er mye mulig det er noe gammel nato amunisjon, men kan en tolke 931955 som året 1955 ?
Attachments
Ser ut om om den har fått et slag i nesen tidligere.
Ser ut om om den har fått et slag i nesen tidligere.
IMG_0471.jpg (189.15 KiB) Viewed 518 times
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Hei

frem til -93 er en del av lot nummer, produksjonsår 1955.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
DeepC
Posts: 251
Joined: 20 Feb 2007 17:33
Location: Tromsø

Sporene/hakkene er fra rillene i løpet på 105mm kanonen, så den har iallefall vært skutt ut. Så dette er enten en "kald" granat, eller en blindgjenger!!! Når jeg så bilde av anslagsrøret, så syns jeg at det ser ut som en "kald" granat. Men hva vet nå jeg, som bare er selvlært PDT_Armataz_01_18
"Tromsø's offisielle Tirpitzguide", ett dykk uten rust på hanskan e ikke et dykk....!
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Som regel er vel skarpe granater gule og kalde blå. Uten farge er det vel litt vanskeligere å fastslå.
Har lest skrekkeksempel om granater som er tatt opp fra havet og har begynnt å utvikle egenvarme etter noen uker i ett varmt og tørt hus. For ett par år siden ble en svensk boligblokk evakuert p.g.a det.
MVH

Stig G
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Nå har denne rester av blåfarge på seg, så da er det sikkert trygt.

Er det mulig å skru av toppen ?
Har så lyst til å se hva denne består av :D
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Om du er 100% sikker på at det er en kald granat er det bare å skru i vei.
MVH

Stig G
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

StigG wrote:Om du er 100% sikker på at det er en kald granat er det bare å skru i vei.
blir vel ikke 100% sikker før en har plukket den fra hverandre PDT_Armataz_01_18
men nå har den ligget og rullet rundt bake conecten en hel kveld uten at noe har skjedd, så da regner jeg med at den er kald.
Samt at den har rester av blåfarge på rillene og rundt toppen.
StigG
Posts: 441
Joined: 17 Aug 2008 22:35
Location: Finnsnes

Blåfargen på rillene ser ut som eiret kopper PDT_Armataz_01_15
22 år siden jeg sist satte brannrør i granater så jeg husker ikke forskjellen på skarpe eller dummi brannrør. Dessuten var det 150mm granater med løs hylse.
MVH

Stig G
tertiten2
Posts: 9
Joined: 25 Dec 2008 13:41
Location: Møre og Romsdal

hei

""Som regel er vel skarpe granater gule og kalde blå. ""

Det er en sannhet med modifikasjoner. Det er vel mulig det at blå granater brukes til øvelsesformål. Men å samtidig klassifisere disse som kalde er ingen god ide.

Grunnen for dette er at blå granater som brukes til øvelses formål, vanligvis/ofte også har et formål om å markere treffpunkt. Dette gjøres ofte ved bruk av røyk/fargestoff. sporlys eller en type sprengladning. vanligvis TNT vil jeg tro. I feks blå granater av type 105mm kan denne feks være opp mot 1 kg TNT.

For å finne ut av hva en blå/kald granat er ladet med må man se på merkingen. Det kan være seg fargesymboler, tegnsymboler i form av freks trekanter/ firkanter el. eller bokstavkoder.

Merkinger og tegngiving, fargekoder er også ulik på forskjellige typer ammunisjon samt nasjonalitet og alder på ammunisjonen. og avogtil er det ikke mulig å slå fast uten embalasjen.
xm177a2
Posts: 19
Joined: 06 Jul 2009 2:08

105mm M1 er vel en høyeksplosiv granat.
Om det var en øvelsesgranat eller markørgranat ville den ikke blitt stemplet med m1.

Den er mest sannsynlig fylt med tnt og er utstyrt med en overdrager av tnt.

Altså ikke leketøy, sikkerhetsavstand er vel ca 500m.
xm177a2
Posts: 19
Joined: 06 Jul 2009 2:08

105mm M1 er vel en høyeksplosiv granat.
Om det var en øvelsesgranat eller markørgranat ville den ikke blitt stemplet med m1.

Den er mest sannsynlig fylt med tnt og er utstyrt med en overdrager av tnt.

Altså ikke leketøy, sikkerhetsavstand er vel ca 500m.
mikedenmark
Posts: 17
Joined: 20 Aug 2014 13:04

Jeg ved ingenting om granater. Okay, lite måske.
Men jeg ville se at finde ud af hvad det er for et brandrør.

At ingenting er sket endnu, er ingen garanti for noget som helst.
Især ikke med en granat, der har været affyret.

Jeg ville aldrig have taget sådan en med hjem, uden at jeg i forvejen kunne se ind i den, og dermed VIDE, at den var tom.
Jeg vil stærkt fraråde, at man begynder at skrue på en granat man ikke i forvejen har data på.
Det vil sige: Oplysning om brandrørtype, farvemerkning, etc etc etc.

VIL man absolut lege russisk roulette, så gør familien den tjeneste at sende dem på ferie langt væk først.
Og sørg for at de tager alle værdifulde ting med fra hjemmet. Indboforsikringen vil ikke hjælpe de efterladte. Den dækker typisk ikke, hvis man har hjemtaget spræng- eller brandfarlige ting.

Jeg er måske hysterisk, men det er ikke mere end 3 uger siden jeg hørte om en profesionel dansk minør, der uforvarende trådte ind i et netop udlagt minefelt.
Rent sjusk. Hans anden fod kunne de redde. Det var hans held det kun var fodfolksminer.

Sprængstoffer er ikke legetøj. Og manglende viden, eller sjusk, er dødsensfarligt.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”