Ukjent gjenstand/gjenstander

Informasjon om forumet samt større (lengre) innlegg fra kaffekroken. Ikke start innlegg (tråder). Admin legger innleggene etterhvert.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Kom over dette.
Noen som har noen forslag? :)
Last edited by Øksnevad_2 on 12 Apr 2013 0:07, edited 2 times in total.
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo

Er nok deler fra 2 cm Flak. Bilde 1 og 2 er selve skjoldet foran, 3 og 4 er det lille skjoldet som står rett foran stolen på høyre side av kanonen.... Ser ut som alle delene er her, så dette bør absolutt være noe for et museum å sanke inn! :-)

Erik
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Hadde mine håp om at det var noe verneverdig :)
Tar det med hjem så fort som mulig, får dem i ly før vinteren kommer! Og ser om det er noen som er interesserte i dem :)
Gikk som sagt bare en rask tur, så mulighetene for at det ligger mer er stor :)
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Det var vel ikke bare en liten tur. Disse delene ligger vel forholdsvis utilgjengelig slik jeg husker det.

Hvis du tar det inn håper jeg det kan havne en plass der folk kan få se det og ikke minst at det forblir på sørlandet. Så vi slipper at det støver ned i en have eller i en privat garasje.

Det kan jo være morro for fremtidige generasjoner å snuble over slike ting ute på kystfortene også.
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Enig med tevlrum,vi må ikke "støvsuge" kystfortene for alt som ligger løst,greit nok hvis restaurering av feks en kanon er på gang og delen mangler,men hvis en skal ta med hjem alt man finner bare for morro skyld blir det feil.Erfaringen min med ting og tang folk plukker med seg er at det går i søppla etter kort tid eller kommer bort på annet vis.Synes selv det er spennende når man slentrer rundt på et kystfort at en finner noen rustne ammobokser,kansje en gammel bajonett eller en knust kaffekopp her og der,dette trenger da ikke å være noe å ha i en samling ,men det er spennende å kikke på det der det ligger.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

problemet er at for det første så ruster slike ting fort bort og for det andre så farter det jo turister rundt i norge og de tar alt de vil ( gjelder ikke alle sammen) og for det tredje så finnes det folk som samler bare for profitt og ikke viser fram samlingene sine sånn som vi på dette forumet gjør. PDT_Armataz_01_19
så egentlig er det vel best at noen bevarer det for ettertiden PDT_Armataz_01_18 .
ow
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Jeg er enig i det dere sier, men jeg er mest enig med Ole w. Det er bedre at en som ønsker å ta vare på tingene tar den med seg enn at noen som bare ønsker å selge/gjemme tingene vekk tar den med seg. Jo fortere den kommer seg unna regn og natur jo bedre!
Vil og skal ikke selge eller hjemme disse bort, tilbyr bare et gratis hotellrom i mellomtiden :) PDT_Armataz_01_18
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Ikke vær naive.Det dere finner og lar ligge igjen og som er av verdi kommer andre til å plukke med seg.Sånn har det alltid vært og kommer alltid til å bli.Ingen militariasamler som finner en tysk bajonett ute i terrenget tenker at denne skal ligge så andre får se.
Glem det gutter,det er ikke sånn det fungerer.
Dolmen.
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

Jepp PDT_Armataz_01_18
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

så egentlig er det vel best at noen bevarer det for ettertiden
Stort sett enig med det, men synes det er et lite MEN man kan ha i bakhodet.
Hvis jeg er å titter i f.eks Stavangerområdet, eller Sogn og Fjordane, og finner noe. Er det ikke da litt mer stuerent å gi det til ett lokalt museum ?
Litt for lettvint å si at hvis ikke jeg tar det med så tar andre det.
Når det er sagt så lurer jeg på om det er blitzen som gjør det, eller om hr Øksnevad er ute å leter i mørket :-)
mvh
Paul s.
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Paul S. wrote:
så egentlig er det vel best at noen bevarer det for ettertiden
Stort sett enig med det, men synes det er et lite MEN man kan ha i bakhodet.
Hvis jeg er å titter i f.eks Stavangerområdet, eller Sogn og Fjordane, og finner noe. Er det ikke da litt mer stuerent å gi det til ett lokalt museum ?
Litt for lettvint å si at hvis ikke jeg tar det med så tar andre det.
Når det er sagt så lurer jeg på om det er blitzen som gjør det, eller om hr Øksnevad er ute å leter i mørket :-)
mvh
Paul s.
Tar ikke du det er det alltid noen andre som gjør det.Hvor lenge tror du disse tingene ligger der etter at du har forlatt området og annonsert det?Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier 3 minutter.
Det er ikke sånn at slike ting får ligge i fred og jo fortere dere skjønner det jo bedre er det.Tyske stridsvogner i Norge forsvinner bit for bit,det har vi eksempler på og klarer man ikke å holde kjeft om funnene eller berge de selv er dette tapt,kanskje ikke idag men i morgen.
Er ingen av dine naboer der på minuttet så er jeg det!Sånn er det.
Dolmen.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Det er ikke for lettvint å si det.Prøv og annonser en tysk dolk eller et jernkors for lokalavisen din som en attraksjon eller en tysk stilling full av militaria.Hvor lenge tror du disse tingene ligger der etter at du har forlatt området og annonsert det?Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier 3 minutter.
Er ingen av dine naboer der på minuttet så er jeg det!Sånn er det.
Jeg er ikke helt tom i lokket Dolmen. Vet utmerket hvordan det fungerer.
Er man en samler så får man flagge det, ikke kjøre på å si at man redder det fra å bli fjernet av andre. Finner man noe så lever det til f,eks museumet på Vara, Arquebus, gutta i Florø osv.
mvh
Paul S.
User avatar
Øksnevad_2
Posts: 1464
Joined: 05 May 2008 13:13
Location: Kristiansand
Contact:

dolmen wrote:
Det er ikke for lettvint å si det.Prøv og annonser en tysk dolk eller et jernkors for lokalavisen din som en attraksjon eller en tysk stilling full av militaria.Hvor lenge tror du disse tingene ligger der etter at du har forlatt området og annonsert det?Jeg tror ikke jeg overdriver når jeg sier 3 minutter.
Er ingen av dine naboer der på minuttet så er jeg det!Sånn er det.
Dolmen.
Så sant så sant!
Mvh Leander Haslerud
http://www.FestungNorwegen.net
User avatar
dolmen
Posts: 1383
Joined: 25 Jan 2008 8:03

Jeg vet du ikke er tom i "lokket" Paul S og med all respekt vil jeg igjen si du er naiv. PDT_Armataz_01_18
Før jeg begynte å jobbe for museum drev jeg som skattejeger og det var VELDIG mer lukrativt enn å la staten eller noen museum overta de tingene jeg fant.Dette var tidlig på 80-tallet og det jeg fant ble etterhvert verd mange penger,det er snakk om hundrer av tusener.
Det var aldri i mine tanker å gi dette bort gratis til et museum.
Tror du dagens skattejegere med mer kunnskap enn det vi hadde dengang vil la seg friste av gratis familie-billetter på et museum med en pølse i brød med løk for den som ønsker noe sterk? PDT_Armataz_01_07
Dolmen.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Jeg vet du ikke er tom i "lokket" Paul S og med all respekt vil jeg igjen si du er naiv.
Tror vi snakker litt forbi hverandre. Jeg sier hva min mening og holdning er til det å finne ting i terrenget, og hva man bør gjøre med det.
Forum som dette den siste plass jeg kommer med opplysninger om dumpeplasser for ammo og utstyr, funn og annet som ligger rundt om, enten det dreier seg om offenlig eller privat grunn. Om min oppfordring til å lever det til lokale museum,eller det faktum at jeg heller holder kjeft vurderes som naivt for så være. Har ingen problem med å forstå ditt syn på slikt, men som sagt så har jeg ett annet.
mvh
Paul S.
Post Reply

Return to “Informasjon og større innlegg”