Stort filmarkiv under digitalisering

Egen kategori for originale kilder. Har du liggende dokumenter, bilder, tegninger osv. som samler støv i ditt arkiv så er dette plassen for deg som ønsker å dele disse med andre. Husk: "Information not shared is lost"

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

ikke umulig at slikt kan legges på kystfort.com, men først må jeg få en oversikt over de beste løsningene for å legge ut video. Ønsker en løsning som ikke gir meg alt for mye å administrere. ... med en oppløsning som ikke tar for mye plass på den serveren kystfort.com ligger.

Erik H
lilje
Posts: 699
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Dette var flott!!!
Kelly
Posts: 9
Joined: 20 Feb 2007 1:48
Location: Drøbak

Takk for hyggelig respons.
Når det angår fremgangsmåte og fremtidig presentasjon/tilgang av materialet så er det grundig forklart i mine tidligere innlegg. For den som spurte om råmateriaet så er den av langt bedre kvalitet selfølgelig.

For å få det helt klart for alle som ser på disse klippene så er det kun "smakebiter" som blir lagt ut. Dette er for å vekke interessen blant de interesserte og formidle visuelt at arkivet eksisterer. Grunnen til at jeg bruker youtube er fordi det for øyeblikket er lett å legge ut video der. Har håp om at Erik H kanskje kan opprette et internt system, slik at jeg kan slette youtube-videoene og ha de internt på Kystfort siden, - vi får se hva som skjer med den saken. Angående rettigheter til disse filmene så er det forklart i tidligere innlegg. Dagens FMS eier ikke disse filmene da de ble overgitt til Oscarsborg Festnings Venner og Oscarsborg-museet for mange år siden og den saken ble avklart på et internt møte på Oscarsborg for et par år siden. Jeg legger ut en snutt i ny og ne. Har dere noen gode ideer om hvordan et slikt filmarkiv kan presenteres i sin helhet når den er ferdigdigitalisert så er det bare å komme med innspill.

Skulle noen av dere der ute ha noe/vite om noen egenprodusert videomateriale fra før 2000 som er verdt å få med i et slikt arkiv, så er det bare å kontakte meg. Sony Helical Scan, BETA, UMATIC, 8mm, 16mm, HI8, VHS osv kan jeg digitalisere gratis for dere. Målet er at arkivet blir så stort og bra som mulig.

Inntil videre.. Mvh GK
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Natter wrote:
Kelly wrote:Nok en "ny" gammel film lagt ut på Youtube. Denne er 10 minutter lang og viser en god del aktivitet fra tidlig 80-tallet, bla: torpedo, kanon, TAK, 20 og 40mm luftvern og mye mer. Mvh Geir
http://www.youtube.com/user/hasselvika
Gikk noe feil under opplasting...?
Der var den omsider tilgjengelig... Ren nostalgi dette, med mye kryssklipping mellom forskjellige fort. Litt usikker på alle kanonskytingene (bortsett fra Grøtavær som er vanskelig å ta feil av), men torpedoskytingene er fra Herdla (untatt den siste torpedoen man ser forlate røret, som er fra Sørviknes).
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Kelly wrote:Skulle noen av dere der ute ha noe/vite om noen egenprodusert videomateriale fra før 2000 som er verdt å få med i et slikt arkiv, så er det bare å kontakte meg. Sony Helical Scan, BETA, UMATIC, 8mm, 16mm, HI8, VHS osv kan jeg digitalisere gratis for dere. Målet er at arkivet blir så stort og bra som mulig.
De aller fleste torpedoskytinger ble filmet fra helikopter. Vet ikke om noe av dette materialet ble tatt vare på da f.eks. Korshamn og Herdla ble nedlagt.
KNM Tordenskjold satt også på mange video-opptak (SVHS og VHS). Det materialet er jeg rimelig sikker på ble tatt vare på, men om det ligger i et arkiv på Haakonsvern, eller ble sendt Forsvarsmuseet er ikke godt å si...
Einherjer
Posts: 326
Joined: 05 Apr 2006 5:47
Location: Oslo

PDT_Armataz_01_13 Flotte filmer :D
User avatar
Benjaminsen
Posts: 322
Joined: 02 Mar 2008 15:40
Location: Sandefjord/Farsund

Dette var morsomt å se. Legg gjerne ut flere filmer :)
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Fantastisk interessant og utfordrende arbeid du har begitt deg ut på her PDT_Armataz_01_18

Selv om ikke disse filmene direkte omhandler andre verdenskrig, så er det alikevel meget relevant med tanke på de fort, kanoner og våpen man ser bli brukt i disse filmene... Kjempeinteressant!

- Spesielt for en stakkar som meg som aldri fikk tjangs til å se slike ting i militæret. Der kom jeg aldri, for plutselig begynte de å avskaffe forsvaret i dette landet, og jeg var visst overflødig de året jeg skulle inn. Synd...PDT_Armataz_01_09

Men fortsett det fine arbeidet og del fortsettelsen med oss!

Gleder meg til mer knask :)



Kai A.
Martin K
Posts: 8
Joined: 02 Dec 2018 1:37

Hei noen som vet hvor å finne KA videoer og filmer? finner ingen ting på YouTube.
Post Reply

Return to “Arkiv- og dokumentasjonskategori”