Leir på Bygdø?

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

[Flyttes til Oslo-området når det opprettes]

Er det noen som vet om det har vært noen tysk leir i tilknytning til Bygdø stadion. Det var noen bygg der som ble revet august 2006 som så ut som tyskerbrakker.

--cepe
Attachments
Porten fra Drammensveien inn på Bygdø stadion
Porten fra Drammensveien inn på Bygdø stadion
dsc00657.jpg (55.27 KiB) Viewed 422 times
14. august 2006
14. august 2006
dsc00656.jpg (56.69 KiB) Viewed 422 times
superfuzz
Posts: 261
Joined: 15 Jan 2008 10:50
Location: Nøtterøy

Er de ikke litt for brede til å være tyskerbrakker? Har kikket på en del av disse i det siste og det slår meg at de på bildene har større dimensjon alle veier.

Ser ut som gamle reperbanen her i Tønsberg. Ligger ikke disse rett ved sjøen?
petter
Posts: 108
Joined: 26 Mar 2008 11:20

Minner veldig om tyskerbrakkene ved Lerkendal, Trondheim da, uten at jeg har målene på de.

Lerkendal:


Image

Petter
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Porten minner veldig om porten til Bogstad og den ene portstolpen som står igjen til Smedstad leir.

Er det noen som vet om det har vært en tysk leir der eller om brakkene evt er flyttet dit senere.

--cepe
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Nå var det jo leire omtrent over alt, og i Oslo var det mange. Ved Bygdø Stadion var det flerer brakker/garasjer som kunne minne om tyske brakker. Men, etter krigen var det også mange idrettslag etc. som fikk brakker som ble flyttet og satt opp ved stadionene.
Mvh.
Jon-Vegard
cepe
Posts: 147
Joined: 11 May 2006 19:21
Location: Oslo
Contact:

Jeg mener jeg så en artikkel i Aftenposten om tyske anlegg som hadde avmerket en tyskerleir omtrent på Bygdø stadion, men det var en stund siden. Skal se om jeg finner igjen.
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”