Ukjent bunker, Sarpsborg

Etter krigens slutt i 1945 ble det anlagt flere nye kystfort med moderne skyts som et svar på det våpenteknologiske kappløpet under den kalde krigen. Denne kategorien er også for andre militærbaser og våpensystemer brukt i den samme perioden.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

marius
Posts: 307
Joined: 28 Aug 2007 14:57
Location: Hedmark

molich wrote:
marius wrote:Heisann.

Står disse bunkerne åpne i dag? Er fjellanlegget også åpent? Ser at døra til Fjellanlegget står åpen på ett av bildene. Eller er det inngangene til dette fjellanlegget en ser er støpt igjen på bildene?

Har ikke sett disse bunkerne i virkeligheten selv, men jeg vet at missingmyr og solli alltid har vært strategiske steder. Og jeg har gått ut i fra at det har vært noen faste stillinger der. Fjellanlegget har vel fungert som lokalt tilfluktsrom for styrkene som skulle operere i området. Utrolig spennende, og det er utrolig hvor mye slike ukjente småanlegg det finnes rundt omkring, også av nyere dato.

Kna ikke bidra med noe mere, men noen innen forsvaret må jo vite noe. Og siden det sikkert er deaktiverte anlegg (som omtrent alt annet :blee: ), så burde de kunne snakke om de og.

Hilsen marius
Hei Marius.

De 2 bunkerene ved Solli stod åpne da jeg var der 14.august. Fjellanlegget jeg refererer til ligger i Slangsvoll og er gjenmurt dessverre. Var der for noen år tilbake da lå det også en Kusy-bunker der og fjellannlegget var åpent. Tok noen bilder den gangen også. Jeg har en mistanke om at tyskerne hadde en annen bunker her og det var de som laget fjellanlegget. Tunnelen er ganske identisk med en tilsvarende tunnel jeg har sett som ble bygget under krigen.

Uansett, takk for ditt bidrag, Marius.

MVH Morten C.

Ok. Ja, hadde en (vond) følelse av at fjellanlegget var murt igjen. Er nok, som du nevner, fullt mulig at dette var et tyskbygget fjellanlegg som ble brukt etter krigen, med nyere dører.
Når det gjelder kusy-stillingene, så er jeg glad jeg ikke har trengt å press min "smekre lille kropp" (ironi) gjennom de små dørene som er på de. Samtidig er det kansje bedre å være inni en slik enn å være ute i friluft med bomber og granater rundt seg. hehe. Men nå er disse norske kusy-stillingene ikke testet ut i ekte strid heller. :)

Hilsen Marius
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Fra permen "ex-tyske forsvarstiltak hos FDI 1" i RAFA-5403, Vestre og Østre Oslofjord forsvarsdistrikter på Riksarkivet. De som er interessert i tyske festningsanlegg i Østfold bør ta en titt i den permen.
Attachments
Image4.jpg
Image4.jpg (336.85 KiB) Viewed 353 times
Mvh
Tormod
kentinge
Posts: 1
Joined: 01 Nov 2011 23:11

:roll: det ligger tre bunkere på Solli.
molich
Posts: 1061
Joined: 13 Oct 2008 18:32
Location: Fredrikstad

Noen som vet hvor den 3. bunkeren ved Solli ligger ?
MVH Morten C.
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

molich wrote:Noen som vet hvor den 3. bunkeren ved Solli ligger ?
Så noen skrev på fjesboka at den ligger i det markerte området, men har ikke sjekket det selv
Attachments
bunker solli.jpg
bunker solli.jpg (294.02 KiB) Viewed 160 times
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Ref mitt siste inlegg, det ligger ingen bunker i det skogholtet.
Fikk tid til å kikke litt der i dag, med et lite snølag var det lett å se om det vill vert noe i det området.
Gikk rundt i denne lille skogen uten å finne noe, men på vei tilbake til bilen, parkerte ved kirken, fikk jeg en trang til å utforske jordekanten og skråningen som går mot vest.
Og jaggu var det ikke en Kusy bunker der også :-D

Image

Image

Image
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Espen K wrote: 07 Dec 2021 17:22 Ref mitt siste inlegg, det ligger ingen bunker i det skogholtet.
Fikk tid til å kikke litt der i dag, med et lite snølag var det lett å se om det vill vert noe i det området.
Gikk rundt i denne lille skogen uten å finne noe, men på vei tilbake til bilen, parkerte ved kirken, fikk jeg en trang til å utforske jordekanten og skråningen som går mot vest.
Og jaggu var det ikke en Kusy bunker der også :-D

Image

Image

Image
Får ikke sett bildene!
Mvh.
Jon-Vegard
User avatar
Espen K
Posts: 838
Joined: 23 Apr 2008 9:25
Location: Horten
Contact:

Det var da kriiiise :?

Bilder ligger her: https://flic.kr/s/aHsmXfSEnf
Post Reply

Return to “Norske kystfort og andre militære anlegg bygd i perioden 1945 - 2007”