steds identifisering av bilder - 2011

Har du liggende gamle bilder du vil dele med andre - Eller noen du lurer på hvor er tatt? Alle bilder fra krigen er velkommen hit for diskusjon!

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Når det gjelder bilde 4 spurte jeg en som hadde kontakter i historielaget i Mandal om bildet kunne være fra Sjøsanden. Svaret var negativt. De mente at det aldri hadde stått hytter der under krigen. Jeg lurer nå litt på det bildet likevel. Jeg tror fortsatt det kan være fra mandalsområdet.

Enig i at bilde 12 er Kanelstranden ved Sjøsanden.
TSkr
Posts: 11
Joined: 10 Feb 2011 1:54

Bilde 67 er tatt innerst i Trysfjorden i Søgne og vi ser ut fjorden. Fotografen står på en plass som heter holmen iflg kartet. Kan sjekkes med Finn.no og Googlemaps

Terje
TSkr
Posts: 11
Joined: 10 Feb 2011 1:54

Bilde 114: Ved Berdal bru, rett sør for Hovden i Setesdalen? Fjelltoppen i bakgrunnen er ganske lik den en kan se via Googlemaps og street view
Terje
herrsnik
Posts: 2
Joined: 29 Jul 2009 19:23

Hei!

Første post, må vel presentere meg litt før jeg kommer med mitt bidrag.

Jeg bor I Kvænangen, Nord-Troms, et langt steinkast unna HKB 37/971 Nordströmmen
Jobber som lærer, krigshistorieinteressert og ivrig hjelmsamler.

Jeg driver akkurat nå og pirker litt i Nordstrømmen batteriet, i den forbindelse har jeg vært en liten tur rundt med et samtidsvitne- han var 17 da krigen sluttet, og tilbragte mange dager som gutt sammen med tyskerne.

Ad bilde 39: Det kan ikke være fra Nordstrømmen, hverken fra artillerileiren eller fra infanterileiren. Samtidsvitnet benekter bestemt at det var noen slik port, og heller ikke slike brakker ved noen av leirene.Terrenget stemmer heller ikke. Artillerileiren sin port eksisterer enda (som noe av det eneste her i brente jords taktikk-land). Infanterileiren hadde bare en vakthytte med bom.

Jeg får komme tilbake med mer bilder etterhvert. Mange av dere har vært på batteriet, og vet kanskje mer enn meg- info mottas med takk!

mvh
Erik
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Vedr. Nordstrømmen og bilde 39: Mitt forslag var kun basert på skiltet og informasjon om at det var både et kystbatteri og en infanteriavdeling i området. Det som skurret litt var vegetasjonen i bakgrunnen. Bilde 165, som garantert er fra Nordstraumen i Kvænangen, viser hvordan området så ut den gang (og idag).

Det er to andre steder med Nordstraumen/Nordstrømmen-navnet som kan undersøkes nærmere, i Sørreisa i Troms og et sted på Vestlandet. Sørreisa er absolutt et aktuelt sted å lete.
Lillegutt
Posts: 64
Joined: 02 Aug 2009 22:33
Location: Farsund

Bilde 73 er fra Farsund. Muligens tatt fra HKB Loshavn (R667) eller WN Loshavn Øst, med Katland fyr i bakgrunnen. Se forøvrig bildet på denne linken, http://www.katlandfyr.no/Bildegalleri/g ... Fj%F8s.jpg.
Leif-Tore
User avatar
orsta
Posts: 30
Joined: 06 Mar 2009 23:00
Location: Ålesund

Bilde 143 er fra skipsleia ved Skjelten i retning SØ, nord for Ålesund. 62,584 N 6,256 E.
Attachments
Datagenerert bilde (Norgei3d.no) tatt fra omtrent samme vinkel.
Datagenerert bilde (Norgei3d.no) tatt fra omtrent samme vinkel.
Norgei3d.JPG (27.08 KiB) Viewed 364 times
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Ole wrote:Vedr. Nordstrømmen og bilde 39: Mitt forslag var kun basert på skiltet og informasjon om at det var både et kystbatteri og en infanteriavdeling i området. Det som skurret litt var vegetasjonen i bakgrunnen. Bilde 165, som garantert er fra Nordstraumen i Kvænangen, viser hvordan området så ut den gang (og idag).

Det er to andre steder med Nordstraumen/Nordstrømmen-navnet som kan undersøkes nærmere, i Sørreisa i Troms og et sted på Vestlandet. Sørreisa er absolutt et aktuelt sted å lete.
Etter kontakt med historielag i Midt-Troms er Sørreisa-teorien avlivet. Da må blikket rettes sørover. Nordstraumen-navnet finner jeg ellers bare i Os kommune i Hordaland. Kan det være stedet?
Misund
Posts: 3
Joined: 27 Sep 2011 13:57

Øksnevad_2 wrote:Bilde 145
Bildegruppe B
Bildegruppe B er en bildegruppe som har tilhørt en soldat som tjenestegjorde i den tyske Kriegsmarine, mye langs Norskekysten

Noen som vet hvor dette bildet er tatt?
Frøysjøen mot Hornelen?
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Angående bilde 149:
Ingen tvil om at dette er Trondheim. Jeg kjenner byen svært godt fra dagens situasjon og fra historiske bilder og er ikke i tvil.
Man kan se kanten av "røykleggingsmoloen" utenfor Nyhavna til venstre i bildet.
Mastene på Tyholt eller Persaune også til venstre (kommer an på når bildet ble tatt og dessuten må jeg kikke nøyere på vinkelen).
Området mellom Rosenborgbassenget og Nyhavna før Dora I kan det virke som.
Bispehaugen skole, og videre Kristiansten Festning stikker opp som en tydlig firkant like over midten av bildet.
Nidelvas utløp med elvehavna og moloen som lå der under krigen, men ikke i dag.
Vassfjellet i bakgrunnen, og Nidarosdomen.

Elveutløpet er forandret i dag og "røykleggingsmoloen" har blitt landfast.
Husk at det er et stort område mellom Bakklandet/Bispehaugen og dagens havneområde som har blitt fyllt ut. Strandlinjen så meget forskjellig ut tidligere.
Båten de befant seg i har ligget i et område rett utenfor Nyhavnas gamle molo, nær båten i vedlagte bilde.
Attachments
Bildevinkel.JPG
Bildevinkel.JPG (322.61 KiB) Viewed 216 times
JornN
edvardbjorge
Posts: 9
Joined: 30 Apr 2012 10:56

Hand wrote:Meget interessante bilder!
På bilde nr. 56 som er tatt i juni 1940 har de tyske soldatene allerede "lånt" Krag-Jørgensen fra det norske forsvaret. Ser at denne låneordning går igjen på flere av bildene. Også patrontasker har de lånt,"good old sadelbags" hvor ammunisjonen slang rundt.
På bilde nr. 57 ser stemninger nesten munter ut, både Ola, Tommy og Heinz klarer å klemme ut et lite smil til fotografen.

Har desverre ikke mye å bidra med i identifiseringen, men takker for at De legger ut disse fotografiene!

Mvh
Hand
Er vi sikker på at det er engelskmenn på bilde 57. Tror dette kan være fra Valdres . Den norske Brigade 4/Oberst Østbye hadde nemlig engelske hjelmer. Ser heller ikke noe spesielle engelsk uniformsartikler på bildene. Lurter kanskje litt på ei båtlue med knapper som synes litt til venstre i bilde.
Mvh

Edvard Bjørge
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Øksnevad_2 wrote:Bilde 11 (Album 1)

Mandal - Farsund?

Hei

Dette bilde er tatt i Halden ca 10 november 1940

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Øksnevad_2 wrote:Bilde 11 (Album 1)

Mandal - Farsund?

Hei

Dette bilde er tatt i Halden ca 10 november 1940

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Øksnevad_2 wrote:Bilde 11 (Album 1)

Mandal - Farsund?

Hei

Dette bilde er tatt i Halden ca 10 november 1940

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Øksnevad_2 wrote:Bilde 11 (Album 1)

Mandal - Farsund?

Hei

Dette bilde er tatt i Halden ca 10 november 1940

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
Post Reply

Return to “Originalfotos - Foto Id”