Mye saker kan bli kastet nå...

Denne kategorien omhandler de tyske uniformer,hjelmer, utmerkelser, feltutrustning og andre militære/personlige effekter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
valla58
Posts: 30
Joined: 10 Jun 2011 8:40

Hei dere !

Bare et tips hvis dere ser noen som rydder i gamle hus.
En slektning ba meg om å hjelpe ham å rydde etter foreldrene sine i det gamle huset.
Her dukket det opp MYE rart som han hadde tenkt å slenge i containeren.

Tysk porselen, domumenter, protokoller ifra krigen, og ikke minst...en (over) komplett norsk offisersuniform (modell 1914) som hadde vært i aksjon i 1940.

Her dukket det opp to kepier (luer), to bukser (en ridebukse, og en paradebukse) to komplette bandolær, offisersjakke, puttiser (leggings) og sko...ja til og med dødsbrikken var der. :)

Ting tyder på at mye havner på fyllinga disse dagene, da slektninger reiser halve Norge for å rydde etter noen, tømmer en eiendom i ferien, og gjerne kaster mest mulig, da de selv ikke har plass, og p.gr.a. tidspress - like så godt kaster det meste i containeren. :lei:

For oss skrotnisser som ikke kan kaste noenting..blir bilen snart full, etter en slik "hjelpende hand!, men vi sikrer jo ting og historien for framtiden. :bra:

Se bilder tatt idag av noen skatter som jeg fikk..
Attachments
200720111205.jpg
200720111205.jpg (910.82 KiB) Viewed 461 times
190720111197.jpg
190720111197.jpg (1.04 MiB) Viewed 461 times
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

virkelig et kupp! gratulerer :bra:
ow
valla58
Posts: 30
Joined: 10 Jun 2011 8:40

Jotakk, men dette håper jeg at folk er oppmerksomme på NETTOPP i disse dager, da mange er på hjemplassen og "rydder"(les kaster..) i gamle hus, og da tar de noen smykker og helt personlige ting, og kaster resten, slik at man ikke "overskrider" ferien, som ofte har en tendens å være altfor kort..ikke sant ? :shock:

I dette tilfelle hadde hverken jeg eller min slektning peiling på at faren hans hadde vært Norsk offiser i 1940..

Traff en kjenning på butikken igår, og han hadde flere grelle eksempler på UTROLIG MYE FINT som har blitt kastet...så ser dere en container ved et gammelt hus..fatt mot, og sving inn og spør etter gamle relikvier..
valla58
Posts: 30
Joined: 10 Jun 2011 8:40

...bare ett eksempel til på saker som normalt blir kastet..en dame jeg kjenner hadde ryddet i garajen og kastet en masse skrot, men så visste hun at jeg interesserte meg for krigshistorie, og svippet innom kontoret med en "dings"..og sa: "Du kan få denne, hvis du vil ha den, ellers er det bare å kaste den.."
For å få folket ut for å titte nedi containere rundt i det ganske land, viser jeg her hva hun tenkte å kaste...(det er en DOBBELTDEKALER..) :D
Attachments
210720111228.jpg
210720111228.jpg (1.13 MiB) Viewed 397 times
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Huff ja. Vet også om flere tilfelle hvor ting er stjålet fra tyskerne under krigen (eller rett etterpå) og derfor er disse tingene holdt skjult. Dette er ofte ting som har (hadde) en bruksverdi eller var fint på en eller annen måte. Når "tyven" til sist forlater jorden så har velmenende slektninger destruert bevisene for all framtid for å sikre et godt ettermæle. Forståelig det kanskje, men samtidig er det mye sjeldne saker som har blitt fjernet fra historien på denne måten. Ikke lett å gjøre noe med slikt heller.

Gledelig når noe overlever ryddesjau i ferien!
Post Reply

Return to “Tyske uniformer og personlig utstyr”