Skipsklokken til "Rauenfels" på MKB 2./ 516 Tjeldöy

Kategorien "Krigsmarine" er en fremstilling av de oppgaver den Tyske marine hadde i Norge. Her vil man etterhvert få en oversikt over de større og mindre krigsskip med baser i Norge.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Håkon S

kor er dette?

hakekorset fortsatt et forhatt symbol jeg vet det men jeg trenger hjelp fant bildet i en arkiv i dag!
Attachments
image.jpg
image.jpg (68.57 KiB) Viewed 242 times
Last edited by Håkon S on 16 May 2013 23:46, edited 1 time in total.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Kanskje er bildet tatt i Bergensområdet?

Det er iallefall skipsklokka til transportfartøyet "Bärenfels" som ble senket to ganger, etter den siste gangen i 1944 ble vraket av skipet oppgitt for godt.

Se også: http://www.ddghansa-shipsphotos.de/baerenfels200.htm
Mvh
Tormod
dennis
Posts: 113
Joined: 31 Jul 2008 12:31
Location: Bergen

Bärenfels ble bombet av engelske fly og sank da den lå ved Skoltegrunnskaien i Bergen den 14. april 1940. Ble raskt hevet og senere reparert og satt i fart igjen 10. mai 1942. Var flere ganger innom Bergen, men ble så minesprengt av den engelske miniubåt X24 som egentlig hadde BMV's flytedokk som mål, da den lå ved K71's kai på Laksevåg for å bunkre kull. Skipet knakk i to nøyaktig fire år etter første senkning den 14. april 1944. Ble liggende til etter krigen. Forskipet ble bjerget av Brødr. Anda, men akterskipet sank under slep i Hauglandsosen ved Askøy. Her ligger det den dag i dag. Gåten blir imidlertid hvorfor skipsklokken er oppstilt som minnesmerke med årstallet 1941. Skipsklokker følger skipet så lenge det seiler. Logisk sett må fotoet være tatt i Bergensområdet, kanskje i tidsrommet mellom første senking og reparasjon. Kanskje noen har en annen begripelig forklaring?
dennis
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Er det mulig å få se det nevnte bilde ?
mvh
Paul S.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Ja, er litt dumt å umiddelbart fjerne bilde så snart man selv har fått svar.
--
Tommy
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Tviler på at dette er skipsklokken til Bärenfels, og tror heller ikke bildet er tatt i Bergen. Ser mer ut til at det er nordpå en plass. Tipper skipsklokken er fra ett annet av skipene til DDG Hansa. Kan jo nevne at Neuenfels og Rauenfels fra DDG Hansa ble senket i Narvik i 1940.
mvh
Paul S.
magnus nilsen
Posts: 4
Joined: 22 May 2011 10:15
Location: Narvik

Paul S. wrote:Tviler på at dette er skipsklokken til Bärenfels, og tror heller ikke bildet er tatt i Bergen. Ser mer ut til at det er nordpå en plass. Tipper skipsklokken er fra ett annet av skipene til DDG Hansa. Kan jo nevne at Neuenfels og Rauenfels fra DDG Hansa ble senket i Narvik i 1940.
mvh
Paul S.
Skipsklokken til Rauenfels ses på dette bilde fra Tjeldodden Fort:
Image


Og skipsklokka til Neuenfels henger på Oscarsborg festning, hvordan den er havnet der er for meg ukjent.
RoarP
Posts: 113
Joined: 17 Apr 2006 16:52
Location: Bergen
Contact:

Paul S. wrote:Tviler på at dette er skipsklokken til Bärenfels, og tror heller ikke bildet er tatt i Bergen. Ser mer ut til at det er nordpå en plass. Tipper skipsklokken er fra ett annet av skipene til DDG Hansa. Kan jo nevne at Neuenfels og Rauenfels fra DDG Hansa ble senket i Narvik i 1940.
mvh
Paul S.
Ja, er også enig med at bildet av denne skipsklokken er tatt lengre nord enn Bergen.

Rauenfels ble senket (10 april 1940) og ligger fra 0 til 25 meters dybde, mulig at forskip med mast var over vann, men historien tilsier at intet ble berget av tyskerne. Det er mulig at formast og skipsklokken var overvann.

Neuenfels ble senket av en britisk torpedo 10 april 1940 og lå frem til 13 april 1940 for anker, ble senket av egen besetning da det alierte angrepet kom. Man kan selv den dag se rester av dette vrak ved lav vann. Mye tyder derfor at formast med skips klokkke var over vann.

Tipper defor at dette bildet er tatt av skipsklokken av "Neuenfels", men er veldig åpen for at jeg tar feil og at bildet viser bildet av "Rauenfels". Håper at noen andre kan bekrefte eller avkrefte.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

hakekorset fortsatt et forhatt symbol jeg vet det men jeg trenger hjelp fant bildet i en arkiv i dag!
Synes folk er litt kørka når de henter bilder fra nett for så å spørre hvor bildet er fra. Samme bilde, samme størrelse..og det står jo hvor det er fra. Magnus Nilsen løste dette kjapt og enkelt.
Siste bilde på siden: http://www.tjeldodden.com/krigen/tjeldo ... 0_1945.htm
Post Reply

Return to “Kriegsmarine i Norge”