Fargelegging av gamle sort/hvitt bilder

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Fargelegging av gamle sort/hvitt bilder

Post by Yngvar »

Det finnes nå nokså bra programmer med algoritmer som legger til farger på gamle historiske bilder. Fargene finner programmet med analyse av gråtoner på originalen.
Det er mange diskusjoner om man bør gjøre dette da mange mener at det ødelegger det historiske bilde med farger som ikke er riktige. På noen programmer kan man la det fargelegge bilde for så å kunne korrigere dette selv. Et av de som jeg har brukt er Github desktop, eller du kan prøve det her: https://deepai.org/machine-learning-model/colorizer
Ingen av disse programmene er kommersielle.
Bildene er fra Vesterøen HKB 5./980
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Yngvar
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Re: Fargelegging av gamle sort/hvitt bilder

Post by AYF »

Har aldri sett vitsen med å farvelegge et sort hvitt bilde, historieforfalskning satt i system. Umulig oppgave å finne de "riktige farvene" og bildet kan fort i fremtiden bli brukt som dokumentasjon på "riktig farve"..
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Fargelegging av gamle sort/hvitt bilder

Post by Yngvar »

Kan være enig med deg om det, men jeg syns teknologien er interessant. Fant et gammelt bilde av min bestefar som jeg fargela og det stemte veldig god, så slike bilder kan jo teknologien brukes til.
Mvh
Yngvar
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Re: Fargelegging av gamle sort/hvitt bilder

Post by Erik H »

det er første gangen hjernen min koblet en tysk uniform og en av afrikansk herkomst, men det var det første jeg tenkte da jeg så første bildet. ikke enkelt dette, men må man fargelegge så er den manuelle metoden fortsatt best. Krever dog litt skill og arbeide.
E :sjef:
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
User avatar
Jon-Vegard
Posts: 1321
Joined: 17 Apr 2008 11:46

Re: Fargelegging av gamle sort/hvitt bilder

Post by Jon-Vegard »

AYF wrote:Har aldri sett vitsen med å farvelegge et sort hvitt bilde, historieforfalskning satt i system. Umulig oppgave å finne de "riktige farvene" og bildet kan fort i fremtiden bli brukt som dokumentasjon på "riktig farve"..
Må si meg helt enig!
Mvh.
Jon-Vegard
Mariagarcia82
Posts: 1
Joined: 24 Jun 2021 22:12

Re: Fargelegging av gamle sort/hvitt bilder

Post by Mariagarcia82 »

Yngvar wrote:Det finnes nå nokså bra programmer med algoritmer som legger til farger på gamle historiske bilder. Fargene finner programmet med analyse av gråtoner på originalen.
Det er mange diskusjoner om man bør gjøre dette da mange mener at det ødelegger det historiske bilde med farger som ikke er riktige. På noen programmer kan man la det fargelegge bilde for så å kunne korrigere dette selv. Et av de som jeg har brukt er Github desktop, eller du kan prøve det her: https://deepai.org/machine-learning-model/colorizer
Ingen av disse programmene er kommersielle.
Bildene er fra Vesterøen HKB 5./980
DeepAI is indeed a great tool. But what's more cool? I found Image Colorizer as a better option. After comparing with the other tools such as Hotpot ai, DeepAI and various other tools, Image colorizer was the best amongst all with high accuracy.

Hope this helps to you :)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Fargelegging av gamle sort/hvitt bilder

Post by Natter »

AYF wrote:Har aldri sett vitsen med å farvelegge et sort hvitt bilde, historieforfalskning satt i system. Umulig oppgave å finne de "riktige farvene" og bildet kan fort i fremtiden bli brukt som dokumentasjon på "riktig farve"..
Åpenbart...
Mariagarcia82 wrote:Image colorizer was the best amongst all with high accuracy.
Nonsense... There's no way to objectively estimate or measure "accuracy": Colourizing is at best never anything more than estimated guessing.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”