Møvik og Nese

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

Har kost meg med boka til Olav Kobbeltvedt, der nevnes det blandt annet bygging og bemanning av postene på nese og møvik, skal være bunkere og skytestillinger der!

Selv har jeg kjørt aviser i området, men ikke sett noe betong som ligner, og begge plassene er godt utbygget etter krigen!!

noen som har beskrivelse, bilder eller opplysninger??
Hilsen Bård.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Det ligger i alle fall noen bunkere i området =) Har vært der litt selv, stedene er overgrodd, men det har ligget en god del der. Traff også på en gammel mann som fortalte det han husket, og viste meg et sted hvor det hadde stått en flammekaster - hvor sorte flekker nedover berget visst var rester fra flammekasterolje som hadde blitt sølt. Det lignet på marebek, men definitivt for langt over havnivå til det.

Han fortalte også at de ofte gikk til de tyske brakkene for å få sjokolade og annet gromt, for soldatene var visst nokså vennlig innstilt overfor barna.

Nøyaktige lister over hva som er her, vet jeg ikke. Jeg har bare labbet litt rundt på noen få hauger og stillinger, luftvern og MG, for det meste.
Sindre
BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

Da skal jeg sette kursen dit i nærmeste fremtid, finner bare mer og mer gjemte ting her på sotra, enda jeg bare har bodd her i snart 3 år :)

det som skulle gjort seg nå er å skaffe meg en papirkart over øya, slik jeg får litt oversikt selv!

jeg antar at jeg kjører helt til kaiene på møvik og nese så går jeg rundt derfra??
Hilsen Bård.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

BunkersBaard wrote:Da skal jeg sette kursen dit i nærmeste fremtid, finner bare mer og mer gjemte ting her på sotra, enda jeg bare har bodd her i snart 3 år :)

det som skulle gjort seg nå er å skaffe meg en papirkart over øya, slik jeg får litt oversikt selv!

jeg antar at jeg kjører helt til kaiene på møvik og nese så går jeg rundt derfra??
Jeg "snikparkerte" her, der er faktisk et par plasser for turgåere (håper jeg... ) http://maps.google.com/?ie=UTF8&ll=60.3 ... 09656&z=17

Altså Nese jeg var på.
Sindre
BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

må nok si at nese som fanget interressen mest da det var mest byggeaktivitet der i følge boka.

så du peker til den snuplassen, så derfra går jeg feks til N/S/Ø/V :)

greit med forhånskunnskaper ;)
Hilsen Bård.
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Der er ting å se på både på Møvik og Nese. Nese virker mer feltmessig utbygd, men der er jo løpegraver, bunkere, mg stillinger osv.
På Møvik er der flakstillinger, stillinger for lyskaster,radar(?) , bombekaster osv. Du har jo også Fluwa Møvik.
Paul S.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

BunkersBaard wrote:må nok si at nese som fanget interressen mest da det var mest byggeaktivitet der i følge boka.

så du peker til den snuplassen, så derfra går jeg feks til N/S/Ø/V :)

greit med forhånskunnskaper ;)
Gå rett vestover (det går en sti) til du kommer til sjøen. Du skal ned mot naustene som ligger der, og på haugen som ligger i sør, dvs. sør for naustene. Stillingene ligger på hele den haugen i sør.

Som Paul sier, virker det mer feltmessig utbygget på Nese, stillingene er omkranset av steinmurer, for eksempel - ikke så mye betong der som man skulle tro.
Sindre
BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

Da har jeg vært på Nese i to timers tid, og ca en time på Møvik!!

Fant omtrent fint lite der ute, tråla jo nesten 2000 kvm på Nese, fant bare steiner og atter steiner, på slutten fant jeg endelig en, ja kun en stk betongbunker, var bare tilfeldig da jeg stoppet opp og tok i gjen pusten, så kikka jeg bare til venstre, vips 4-kanta høl i bakken....

Må si de to timene slet noe J.... på meg da det er Lyng overalt, noe dritt å tråkke på!!!

litt ampert gikk jeg tilbake til bilen og kjørte rett til møvik kai, vurderte hvor jeg skulle begynne, startet oppe ved eldreboligene ovenfor kaia, gikk nedover mot sjøen, greit med steiner her også, tråkka litt til vest så kom jeg til en flott steinhytte, på fjellet ovenfor den står det en kanonstilling, og sørøst for den var det en mindre stilling, mer fant jeg ikke bortsett fra noen uthus og potetkjeller og ødelagte steingjerder!!!

Dette var dagen min, jeg dro med minst mulig info og kom hjem med bittelittegranne mer klokskap.. veit ikke om det frister med nye tur til nese, men møvik må være mer enn det jeg har sett???

Legger ved bilder fra turen, velger å ikke sette inn masse stein-bilder så...
Hilsen Bård.
BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

var det første jeg møtte etter å ha forlatt bilen:
Image

Så traska jeg opp åsentil venstre for hytta, der fant jeg først feltmessige stillinger i stein:
Image

Traska litt østover, møtte veggen der da :D hva hensikt var denne?? det har vært bygning på venstre side (neste bilde):
Image

"Grunnmur" venstre for "veggen" Første trinn i busken, andre der sekken er, 3. med Colaen, og siste der grønne dingsen er:
Image

Etter å ha tråkket nordøstvestsørøstvestnordsørnord og nedom, plutselig sto jeg stille og titta til venstre:
Image
Dæ... betong....:
Image

Dette var fra Nese, har flere bilder men steiner er kjedelige vi vil ha BETONG!!!
Hilsen Bård.
BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

Dro da videre til Møvik, svingte først ned til kaia, men synes det var fint lite så langt nede men denne ser dere når dere kjører ned dit (ikke sikkert det er noe men litt betong da ;)
Image

Så kjørte jeg litt opp og mot eldreboligene, parkerte nedenfor denne, gikk først vestover, fant da denne bak en liten løe:
Image

Ikke sikert disse to er noe, men betong og teglstein er kult!! :D

Gikk videre litt kronglete men fin sti, møtte denne flotte steinhytta:
Image

Gikk litt tilbake samme vei, plutselig fikk jeg øye på noe i øyekroken, rygga litt og fant denne:
Image
Denne lå en steinkast øst for hytta

så tenkte jeg...nei stikker opp på åsen ovenfor hytta(nord) fant visst noe stort der:
Image
Leo Turde ikke hoppe til meg så han stod bare i veien :D
Image
Dette stod på kanten av samme stilling:
Image

Gikk litt nedover så fant jeg en hmmm hva enn det kalles:
Image

Orka ikke mer her idag så dro tilbake til bilen, så da denne, men kan tas for en potetkjeller eller??:
Image

Tror jeg tar meg en tur i Møvik igjen om det er mer enn disse plassene jeg så!!
Hilsen Bård.
BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

Oppdaget nå hvorfor kvaliteten er såpass, kjørte kameraet på lav oppløsning, 640X4etellerannet grrr.

Neste tur blir vel å fotografere O.P'ene sør på sotra,
Eide, Tofteøy, Steinsland og kleppe, Vet hvor de 3 er untatt steinsland bare!!
Hilsen Bård.
BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

Er vel noen som sitter med oversikt over de installasjonene på Møvik og nese, Spesielt på møvik ettersom det er litt utbygget der!!
Hilsen Bård.
BunkersBaard
Posts: 120
Joined: 20 Oct 2008 3:58
Location: Sund/Sotra

fikk vite at potetkjellere har som regel døra mot sola mesteparten av dagen derfor kan dette kjennetegnes!!

Enno noen som har lyst å fortelle meg litt mer enn det jeg så??
Hilsen Bård.
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Det er definitivt en potetkjeller i alle fall =) disse er det mange av på Sotra og i Øygarden (og i grunnen mange andre steder.)

Stillingen Leo står på er vel en flak-stilling av et eller annet slag, men kaliber og type må noen andre ta seg av.



Den lange veggen du har bilde av er muligens grunnmuren/fundamentet til en brakke, men her er jeg litt usikker. En gammel mann jeg møtte på henviste til noe lignende og sa det var brakkefundamenter, men jeg vet ikke helt hvilke og hvor høye steinmurer han refererte til.
Sindre
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3491
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Traska litt østover, møtte veggen der da Very Happy hva hensikt var denne?? det har vært bygning på venstre side (neste bilde):
Når det gjelder den muren så ligner det på enden av en byggningsbro. Kan ha vært i forbindelse med noe som skulle fraktes lengre opp? litt vanskelig å se om det er riktig eller ikke.

Erik H
Post Reply

Return to “HORDALAND”