Florvågøen/Øyarodden

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
dennis
Posts: 113
Joined: 31 Jul 2008 12:31
Location: Bergen

Kan ikke huske å ha sett noe fortifikatorisk fra denne siden av Bergen på forumet så jeg legger ut noen foto. Florvågøen hadde flere installasjoner, men ytterst her lå tre kanonstillinger samt en 150 cm lyskaster helt ute på odden.
Som kjent bli oljetankene på Storholmen bombet allerede i april 1940. Jeg har en teori om at disse stillingen ble utbygget ganske raskt til beskyttelse av oljeanlegget. Aner ikke hvilke kaliber som ble montert, men etter stillingene å dømme muligen 35/47 mm Pkw. Muligens ble skytset demontert da Krokaasbatteriet var ferdigstilt. Jeg vet imidlertid med sikkerhet at lyskasteren ble overtatt av Kystartilleriet og var i behold til Kvarven ble nedlagt i 1960. Museumskartet fra Herdla nevner ingenting om disse installasjonene. Kartet har imidlertid flere feil og er derfor ikke å stole på. Artig om noen har supplerende opplysninger.
:D
Attachments
Kaien.jpg
Kaien.jpg (188.45 KiB) Viewed 262 times
Bak til høyre lå et agregatrom. I dag helt tilgrodd.jpg
Bak til høyre lå et agregatrom. I dag helt tilgrodd.jpg (358.45 KiB) Viewed 262 times
Liten vaktbrakke ovenfor kaien lå her.jpg
Liten vaktbrakke ovenfor kaien lå her.jpg (383.07 KiB) Viewed 262 times
Kaien på østsiden.jpg
Kaien på østsiden.jpg (251.22 KiB) Viewed 262 times
To av kanonstillingene.jpg
To av kanonstillingene.jpg (293.27 KiB) Viewed 262 times
Midtre kanonstilling.jpg
Midtre kanonstilling.jpg (326.37 KiB) Viewed 262 times
Første kanonstilling.jpg
Første kanonstilling.jpg (380.67 KiB) Viewed 262 times
Lyskasterstillingen på Øyarodden.jpg
Lyskasterstillingen på Øyarodden.jpg (328.2 KiB) Viewed 262 times
Aggregatrom for lyskaster.jpg
Aggregatrom for lyskaster.jpg (243.35 KiB) Viewed 262 times
Last edited by dennis on 24 Sep 2009 9:22, edited 1 time in total.
dennis
User avatar
Tarjei
Posts: 927
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Takk for fine bilder.
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Skal finne fram opplysninger når jeg er tilbake på jobb.
Mener å huske at det var 3X4 cm i de stillingene. De tilhørte samme avdeling som de i Klampevika, Holen, og taket på ubåtbunkeren.
Ligger også en flakstilling og bunker litt høyere oppe, samt 3(en vekke nå) noen hundre meter lenger nord.
mvh
Paul S.
dennis
Posts: 113
Joined: 31 Jul 2008 12:31
Location: Bergen

Ja, den tredje kanonstillingen lå lenger oppe, men jeg hadde liten lyst å luske rundt i privat hage. Som du sikkert vet hadde tyskerne også to sperreballongstillinger et stykke lenger nord på øen. Dette er i dag bebygget område. Disse anleggene her ute hadde nok minst en dobbelt
funksjon både som forsvar for oljetankene, men også for 55. Vorpostenflottilie med sin base i Florvåg.
Attachments
Sperreballong 002.jpg
Sperreballong 002.jpg (156.86 KiB) Viewed 199 times
Florvåg mai 1945.jpg
Florvåg mai 1945.jpg (134.76 KiB) Viewed 199 times
dennis
Post Reply

Return to “HORDALAND”