http://www.youtube.com/watch?v=L7k4sSAhVvI&hd=1
Pass på å velge HD-versjon, dersom den ikke er forvalgt.
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Var det den safe av typen "Franz Jäger" fra Berlin vi så der inne ;-)TommyG wrote:Det lå en del materiale rundt om der inne
Var jeg som la nøkkelen oppå safenTommyG wrote:Ser ut som det står «Peltz» el. på merket.
Morsomt med alt man legger merke til i etterkant, som man ikke får med seg når man er der. Jeg prøvde å vri på håndtaket til safen, men den var låst. La ikke merke til at nøkkelen lå på toppen av safenAntageligvis, så hadde vel ikke kodelåsen vært riktig innstillt uansett, så det hadde vel ikke hjulpet mye.
ah, okei. Tenkte kanskje at det var noen som hadde vært lur, og lagt igjen nøkkelen til safen før de droEinherjer wrote:Var jeg som la nøkkelen oppå safenTommyG wrote:Ser ut som det står «Peltz» el. på merket.
Morsomt med alt man legger merke til i etterkant, som man ikke får med seg når man er der. Jeg prøvde å vri på håndtaket til safen, men den var låst. La ikke merke til at nøkkelen lå på toppen av safenAntageligvis, så hadde vel ikke kodelåsen vært riktig innstillt uansett, så det hadde vel ikke hjulpet mye.
![]()
Den lå på gulvet ved siden av - så ut som en sikringsskapsnøkkel.
Blindern bunkeren har jeg tegning og inventarbeskrivelsen til.TommyG wrote:Den er vel omtalt her på forumet tidligere også:
Bunkeren på Blindern
Har ikke noe plantegninger el. utover det som lå der nede
Interessantervold wrote:Blindern bunkeren har jeg tegning og inventarbeskrivelsen til.TommyG wrote:Den er vel omtalt her på forumet tidligere også:
Bunkeren på Blindern
Mvh
ervold
Tegningen jeg har er tegnet 1993,men innventarbeskrivelsen sier byggeår 1939. Den ble altså bygget før krigen. Det virker som den er oppgradert til kald krig formål. Den var ment som sikker plass for meterologiske ved en kritisk situasjon. Radiorommet er EMP beskyttet, dvs. hermetisk tett metallfolie strukket på egen konstruksjon av tre i vegg, tak og gulv. Data rommet har egen isolert konstruksjon i gulv, tak og vegger. Anlegget ble avhendet av skifte for noen få år siden, det var beskrevet som generelt foreldet 1993.Einherjer wrote:Interessantervold wrote:Blindern bunkeren har jeg tegning og inventarbeskrivelsen til.TommyG wrote:Den er vel omtalt her på forumet tidligere også:
Bunkeren på Blindern
Mvh
ervold![]()
Har du noen oversikt over historien til bunkeren også? Ser ut som både Luftforsvaret/Metrologisk institutt og Sivilforsvaret har brukt bunkeren i etterkrigstiden, men det høres litt merkelig ut om det var samtidig. Er også nysgjerrig på hvem som brukte bunkeren under krigen og til hvilken funksjon. Studenthjemmet var i bruk som offisersforlegning hvis jeg ikke tar helt feil.