MKB 6./511 Skrolsvik

Mange av kystfortene i fylket er gruppert rundt Trømsø by og spesielt Lyngen som ble den nye tyske forsvarslinjen mot de russiske styrker.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

RasmusTerne

MKB 6./511 Skrolsvik

Post by RasmusTerne »

Hei!
MKB 6/511 Skrolsvik,lokalisert på sørenden av Senja,mot Andfjorden og Vågsfjorden.Operativt i Aug.-43.Bestykning 4 stk.SKC/28, 15 cm.
Skuddvidde 22000 m.Skuddtakt 6-8 skudd/min.Løpslengde 7,8 m.
Prosjektilveki 41-45 kg,avhengig av type.
Denne kanontypen var opprinnelig konstruert som skipsartilleri,benyttet som sekundærskyts på bl.annet Bismarck klasse slagskip,montert i dobbeltårn.
Fortet ble overtatt av kystartilleriet etter krigen,utfaset i 1989.Er i dag museum,Senjehesten kystforsvarsmuseum.Alle skytsene skal være intakte,og det er omvisning i fjellanlegget.
Har noen på forumet vært der,ev.tjenestegjort i KA der?
Ser ut som det kan være verdt et besøk,selv om jeg personlig ikke er noen kjempetilhenger av museale institusjoner. :D

Hilsen Sigfred R.

EDIT KOS 11.08.2010
Se også Inni MKB 6/511 Skrolsvik
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Post by Bjornar Nybrott »

Hei.

Ja, jeg kjenner historia. Har vandret der mange ganger. Besøkte fortet da det ennå var operativt.

Siste gang var i helga.

Jeg prøver å lokalisere de første stillingene. Fortet var oppsatt først med 4x 331. Fjørtoft sier 332,men da batteriet blir flyttet til Finnmark var det 4x331.

Er det mere dere vil vite så bare spør.

Jeg er forresten ute etter detaljerte bilder tegninger av 20 mm Madsen.

Fortet var utstyrt med 6 av disse i faste stillinger.

Vi har heller ikke bilder fra fortet under krigen.
RasmusTerne

Post by RasmusTerne »

Hei.
Vandret rundt på fortet i dag.Museet var stengt (er det ikke sesong nå ? ),men man kan jo gå rundt på egen hånd. Merkingen var heller ikke så mye å skryte av. Men her er jo tross alt 4 stk SKC/28 i kasematter å kikke på. Fjellanlegget er dessverre stengt. PDT_Armataz_01_10
Noen som vet om K-bunkeren er x-tysk, ev. type? den så veldig "modifisert " ut.
Sigfred R.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Post by Tarjei »

Det var da en snodig kuppel. Er kommandobunkern en regelbau, og i så fall hvilken?
RasmusTerne

Post by RasmusTerne »

Hei.
Kanskje Bjørnar Nybrott vet noe om dette?Mener forresten at jeg fant rester av en K 331(f) stilling.
Flere bilder her;
http://s198.photobucket.com/albums/aa23 ... k/?start=0

Sigfred R.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Post by Erik E »

Bildet "K bunker" ser unektelig ut som fronten på en M120 bunker...
Isåfall er bakerste kuppel sikkert modifisert, nr. 2 støpt over og den forrerste fortsatt synlig?

Mvh
Erik E
RasmusTerne

Post by RasmusTerne »

Hei.
Under steinmuren til venstre på bildet var det en kuppel som lignet på de vi kan se på "regelbau-bunkere".
Sigfred R.
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Post by J E F »

Bjornar Nybrott wrote:Hei.

Ja, jeg kjenner historia. Har vandret der mange ganger. Besøkte fortet da det ennå var operativt.

Siste gang var i helga.

Jeg prøver å lokalisere de første stillingene. Fortet var oppsatt først med 4x 331. Fjørtoft sier 332,men da batteriet blir flyttet til Finnmark var det 4x331.
Her er det nok en liten feil.
Jeg har tyske rapporter på våpen fra hele krigen, og kildene er nok ganske klare på kanontypen. Senjehesten ble satt opp i 1941 med 10,5 cm Schneider L36S - K332(f). Serien med batterier med denne kanontypen gikk fra Batteri 969 til Batteri 990. Eneste batteri nord for Hordaland var altså batteri 969 som havnet på Senja. Riktignok havnet Batteri 985 og 986 på landfronten mot Russland, men . . .
Det var først ved forsterkningsrunden i 1942 at denne kanontype kom på andre kystbatterier i Nord-Norge. (Henrikvik, Ansnes og Berg)

Når det gjelde KO-plassen så er dette en M120 eller avart av denne. Peilesøyler og avstandsmålere samt Epa-Seipa anlegg var det samme på alle 15 cm SKC/28 anlegg. Disse ble bygd ut over samme lest og jeg mener å huske at anlegget på Skrolsvik og anlegget på Brettingen var ganske like når man ser bort fra ombyggingene.
JEF
Kystartillerist
Posts: 10
Joined: 01 Sep 2008 14:27
Location: Harstad

Skrolsvik Fort

Post by Kystartillerist »

Hei...Jeg tjenestegjorde på Skrolsvik Fort,var i rotasjon 81/10.
Fra januar 82 og til september 82.
Var utdannet på 40mm LVK L60A1.I mørketida var det lyskastertjeneste,fortet hadde to stykk 150cm lyskastere,en i sørenden av fortsområdet og en på nordsida av Skrolsvik.Dit måtte man kjjøre med fortets lastebil.Ellers var det moro å stå på bakken mellom kanon 1 og kanon 2 under skarpskyting.
Nedslagene vistes godt helt ytterst i Andfjorden. :)
H.M.
Edgar
Posts: 213
Joined: 23 Dec 2007 20:53
Location: Ålesund

L 60

Post by Edgar »

Hei..

Var virkelig L-60 operative så sent som i 1982? Jeg tjenestegjorde ved bn Ørland i 1977/78, og da brukte vi L 60 kun en gang od det var på standplass Vaagan, og det virket som det var om å gjøre å blåse mest mulig granater ut. Vi trodde det var ukurant restlager :D Men moro var det.

Edgar
Frem med vår nære fortid
- før den blir glemt for alltid!
Kystartillerist
Posts: 10
Joined: 01 Sep 2008 14:27
Location: Harstad

Post by Kystartillerist »

Den var nok i bruk lenge etter 1982,iallefall i kystartilleriet...Alle forsvarsgrener ble tilgodesett med nytt utstyr,bortsett fra kystartilleriet.
Hæren var først,så marinen og til slutt KA.
H.M.
Kystartillerist
Posts: 10
Joined: 01 Sep 2008 14:27
Location: Harstad

Post by Kystartillerist »

Den "kuppelen" som er bilde av er den vi kalte for Fortsjefens Optiske...husker jeg ikke mye feil.
Den er ytterst på berget,litt under kanon 4.
H.M.
RasmusTerne

Post by RasmusTerne »

Hei.
Litt utfyllende info: RB 70 ble innført som prøveordning på fortet i -81.
L 60 ble utfaset i -84.
Om skytset på Senjehesten, HKB 16/983 foreligger info som vedlagt
(Kilde: G.Røsok/ Leif Andersen).
Hilsen Sigfred R.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Kystartillerist
Posts: 10
Joined: 01 Sep 2008 14:27
Location: Harstad

Post by Kystartillerist »

Kan huske RB-70..kom til fortet på vårparten...var moro å simulere med våpenet..mulig at fortet ble oppsatt med RB-70.
Vi skjøt også endel med 20mm Rheinmetal kanon,synes å huske at den hadde en skuddtakt på mellom 17-22 skudd i sekundet,altså samme skuddtakt som MG-3. :D
H.M.
Rmark
Posts: 3
Joined: 18 Sep 2008 17:22
Location: Sortland

Post by Rmark »

:D Var på fortet 81/82 og tjenestegjorde på lyskaster,bofors luftværn 40mm.
Senere tjenestegjorde jeg på PS 70,mobil radar til Robot 70 el RB 70 som den kalles.

Triste greier å se dette flotte fortet stå og forfalle PDT_Armataz_01_19
rmark772
Post Reply

Return to “TROMS”