Vanntanken i dag:klipp3r wrote:Tror de skal demontere noen deler av flyet og ha det i en stor vanntank utenfor flymuseet. der det skal ligge i ca.2år for og trrekke ut saltet.
heving av HE-115 på sola
Moderators: Stutzpunkt, KOS
Det beste har vært å bevart flyet slik det er i dag,uten restaurering.Museer i Europa er fulle av fly som består av nylagde deler og totalt fornyet patina,det eneste flyet vi har i dag med delvis orginal lakk er Ju 88A1 på Gardermoen som kommer fra jonsvannet .Totalt oppbygde fly mangler sjel og patina og facinerer meg lite i forhold til gamle krigere med slitt maling ,kulehull og sjel..
Museer i dag er alt for interessert i totalrenovering,der målet er noe som ser pent ut,publikum blir mere og mere interessert i noe som er urørt og forteller sin historie i seg selv....
Museer i dag er alt for interessert i totalrenovering,der målet er noe som ser pent ut,publikum blir mere og mere interessert i noe som er urørt og forteller sin historie i seg selv....
Enig i at det er mest interessant med original patina, men det er mange faktorer som spiller inn.. Nedbrytningen vil gå raskere hvis det ikke preserveres. Et fly som er tatt opp fra havet og helrestaurert er nok lettere å ha i samlingen over tid.
FW190 som står på Herdla er bevart "as found", dekket av Tectyl tror jeg. Et flymuseum i Sverige har også utstilt en svensk DC-3 som ble skutt ned i Østersjøen av Sovjet under den kalde krigen. Flyet er utstilt slik det ble funnet på havbunnen.
I veteranbilkretser har jeg inntrykk av at det i flere år har vært en trend mot at original patina verdsettes høyere enn en restaurering. Men dette er nok på mange måter lettere å bevare en patina. En urestaurert Mini fra 1959 (verdens eldste urestaurerte Mini) ble solgt for over 400 000kr i april.
FW190 som står på Herdla er bevart "as found", dekket av Tectyl tror jeg. Et flymuseum i Sverige har også utstilt en svensk DC-3 som ble skutt ned i Østersjøen av Sovjet under den kalde krigen. Flyet er utstilt slik det ble funnet på havbunnen.
I veteranbilkretser har jeg inntrykk av at det i flere år har vært en trend mot at original patina verdsettes høyere enn en restaurering. Men dette er nok på mange måter lettere å bevare en patina. En urestaurert Mini fra 1959 (verdens eldste urestaurerte Mini) ble solgt for over 400 000kr i april.
Nei, det tror jeg hverken hadde sett noe særlig ut, og neppe virket så bra. Det er en spesiell olje som benyttes (CRC nr. et eller annet... blå kanner) som så vidt jeg vet påføres jevnlig for å bremse korrosjonsprosessen.chrgod wrote:FW190 som står på Herdla er bevart "as found", dekket av Tectyl tror jeg.
Fortiden ligger denne å godjør seg i ferskvannstanken. Her er noen bilder tatt før vi fylte vann på. Bildene av delene på bordet, er ferdig preparert / konservert av konservator ved stavanger museum. Halen er planlagt tatt ut i sommer for vask / konservering for så å bli satt i utstilling
- Attachments
-
- kokpit sett forfra red st.jpg (505.51 KiB) Viewed 368 times
-
- bakre cocpit red st.jpg (885.56 KiB) Viewed 368 times
-
- innside red st.jpg (683.42 KiB) Viewed 368 times
-
- Deler på bord RED.jpg (274.86 KiB) Viewed 368 times
-
- Brann flasker m mere RED.jpg (353.24 KiB) Viewed 368 times
-
- He115 8 L + F H 1.jpg (358.44 KiB) Viewed 368 times
-
- He115 BM + AH 1.jpg (369.3 KiB) Viewed 368 times
- Stutzpunkt
- Moderator
- Posts: 2218
- Joined: 02 Mar 2006 20:20
Fine bilder! Blir det foretatt jevnlig utskifting av vannet i tanken?
Mvh
Tormod
Tormod
Nei, vi har vell kommet til den konklusjonen at vannet må tilstrebes å samme forhold som der flyet lå. Altså lite uskiftning og minst mulig oksygen. Et annet problem er algeveksten i vannet om sommeren. Det skulle jo drepe all oksygen i vannet men blir et belegg på flykroppen. Men dette er et ekspriment som hele verden følger spent med på. Det er ingen som har gjort det på denne måten før.
Venstre flaps er gjort klar for test av konserverings prosedyre. Den er vasket og så satt inn med et lanolin produkt FLUID FILM. Flapsen skal nå ligge i hangaren for observasjon for sjekk av prosyre brukt i forhold til utstillings miljø.
- Attachments
-
- Flap red st.JPG (87.88 KiB) Viewed 268 times
Fortiden arbeides det med vask og preservering av halen, som nå er tatt opp av vanntanken. Det er meningen å få den ut i utstillingen til våren. Der er nå spennende hver dag når nye detaljer i merking, bemaling kommer til syne.
- Attachments
-
- V side kamo red siz.JPG (131.67 KiB) Viewed 203 times
Det dukket også opp merking fra tiden som skolefly. Vi klarer ikke helt å tyde den nederste teksten ennå. Den er fra området nær haleflaten.
På nederste linje ser det ut til å stå T L ? Damgarden 239 / 29 ? kansje en kart referanse
Slutten på øverste linje er destinasjonen på flyskolen C17
På nederste linje ser det ut til å stå T L ? Damgarden 239 / 29 ? kansje en kart referanse
Slutten på øverste linje er destinasjonen på flyskolen C17
- Attachments
-
- Texst tail red siz.JPG (110.06 KiB) Viewed 203 times
Her i øvre kant mot bakre cocpit viser det seg at flyet har tidligere hatt en grønnfarve. På buken har fargene vært først RLM 65, så en ubestemmelig gråfarve som er påmalt for hånd, øverst er det en type due egg blågrønn farve, kansje en avart av 65.
- Attachments
-
- Grønn farve - red siz.JPG (93.69 KiB) Viewed 203 times