Nybygg på Fjell festning

Kystfortene i Hordaland er primært plassert rundt Bergen som hadde status som festningsområde.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

I mange, mange år har det i Bergen stått en vognsamling, samlet av murmester Ingvald Rognaldsen, lagret på Reperbanen. I dagens Bergens Tidende (side 4, del 2 for de som har tilgang på den) står en reportasje fra vognsamlingen, og nyheten om at et bygg skal reises på Fjell festning for å bevare vognsamlingen der. Bygget skal stå like nordøst for kanonstillingen, nedenfor veien bort til kommandobunkeren. Det blir vel ca UTM N 669457, E 283812 . Det ligger en PaK-garasje i området, og ellers er det steinfyllinger (som dog kanskje er lagt oppå andre bunkere, jeg vet ikke).

Bygget er, på bildet i avisen, hvitt med et svart tak i en bue ned på ene siden. Bildet er rimelig lite, så det er vanskelig å vurdere noe særlig ut fra det.
Sindre
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

Det er firmaet Brødrene Ulvseth AS i Godvik som feirer 75 år i år, og som vil gi denne jubileumsgaven. Bygget blir på 1000 kvadratmeter og skal huset vognsamlingen. Lese mer på: http://www.byggeindustrien.no/id/26879

Jeg har sett samlingen, og den er en unik. Det er trist å vite at den er stuet vekk i dag, som mye annet i dette landet. Derfor synes jeg det er positivt at den kommer frem i lyset og ikke blir solgt ut av landet som dessverre ofte skjer. Eller smudret vekk.
Erling
Attachments
vogn-3.jpg
vogn-3.jpg (228.98 KiB) Viewed 368 times
bygget-1.jpg
bygget-1.jpg (280.01 KiB) Viewed 368 times
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Javisst, det er særdeles positivt at den kommer frem fra sitt, i dag, skjulested.
Sindre
KAV
Posts: 59
Joined: 30 Jul 2007 21:50
Location: Sund

Eg har tidlegare sett planane om dette skildra i Vestnytt.
Eg vart ikkje mindre forrykt av den reportasjen.

Tanken om å ta vare på denne kulturskatten som desse vognene er, er god nok den. Men plasseringa meiner eg er fullstendig feil.
Det er og planar om at kunstgalleriet Galleri Haganes skal flyttast frå Haganes til festningsområdet.
Slik desse planane står fram må eg berre sei at det er å bli rimeleg Forb***a av.
Fjell festing vil med ei slik utnytting totalt missa sitt eigenverd ved at området vert fullstendig defokusert som krigsminnesmerke.

Eg ser det for meg: guida tur med opptelling av tapte liv av arbeidsfangar, teknisk dokumentasjon av våpenarsenal ved festninga og ein tur i bryllupskarjol frå Annodatzumal som vert avslutta ved kunstmuseet der ein kan kjøpa postkort og reproduksjonar av Herr Haganes mest kjende måleri. Etter turen kan ein nyte familiemiddagen på McDonalds som har innteke sanitetsbunkersen. Med i barnemenyen får ein miniatyrar av tyske soldatar, russar fangar og heile fangeleiren i modular !!!!!

Kva vert det neste ein samfunnsmesen kan finna på å plassera på området ?

Her må lokale myndigheiter og museumsleiinga veta å ta vare på Fjell festning som det det er, eit unikt krigminnesmerke og ikkje la andre "velvillige" meinte gåver røva frå oss ein unik mogligheit til å arbeida fram eit krigsminnesmerke rein odla som det det skal vera, eit minnesmerke om kva krig er og har vore.

Eg vonar at desse planane ALDRI vert realisert inne på festningsområdet.
KAV
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Jeg er så enig, så enig.. at vognsamlingen skal opp og frem og gjøres tilgnengelig er jeg helt enig i, men stedet er feil, bygget er feil og bare tanken på å bygge noe slikt på Fjell festning er tragisk. Stedet er et krigsminne, og vil aldri være noe annet for folk med et minimum av historisk kunnskap.

Det står forøvrig også i reportasjen at "området har flere små grusveier, og flere kan det bli" hvor folk kan bli kjørt rundt i vognene. Guidet tur på festningen med gamle vogner og hest - du verden for en idé...
Sindre
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

PDT_Armataz_01_18 Savner å lese om hvilke visjoner Stiftelsen Fjell Festning har.
Tror det er veldig viktig å være litt aktiv med hva man ser for seg med anlegget. Komme kommunen og politikerne i forkjøpet, kan man si.
Det neste blir vel at de flytter Brannstadion til Fjell......

Erling
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Erling wrote:PDT_Armataz_01_18 Savner å lese om hvilke visjoner Stiftelsen Fjell Festning har.
Tror det er veldig viktig å være litt aktiv med hva man ser for seg med anlegget. Komme kommunen og politikerne i forkjøpet, kan man si.
Det neste blir vel at de flytter Brannstadion til Fjell......

Erling
...Eller at man flytter Fjell festning til Bergen sentrum for å lokke flere besøkende..? :D

Nei, helt seriøst. Når man først får så mange forskjellige idéer og museumssaker som vil til Fjell, tydeligvis, så kunne en vel funnet et annet sted å ha det, enn på det som fra før ER en enorm attraksjon i seg selv, og som ikke akkurat passer med så veldig mye annet?
Sindre
User avatar
Erling
Posts: 537
Joined: 02 Jun 2006 13:43
Location: Fyllingsdalen

:) Joda, du kan jo si det.

Men, nå er det jo fjellanlegget det har vært snakket om hele tiden. Savner tanker om hva de ønsker å gjøre med bunkerne, løpegravene og kanonstillingene. Ønsker de å sette opp kanoner, radar osv. Demontere brakker fra andre plasser i kommunen/fylket og sett dem opp her?
Denne type visjoner er det jeg skulle ønske å høre om. At de tenker noen år fremover.
Ellers får de bare tredd alt ned over hode. Og da er det for sent å klage.
Erling
Atle M
Posts: 269
Joined: 12 Mar 2007 18:45
Location: Ågotnes

jeg må ærlig si at jeg sitter med spørsmålet; hva i ALLE DAGER er det de tenker med de som skal forvalte fjell festning??!! tenker de penger og profitt istedet for og bevare det som er en av norges viktigste krigsminner!?

ikke ofte jeg blir sint men nå har de pinadø gått for langt! PDT_Armataz_01_17
mvh Atle M
User avatar
Sindre
Posts: 602
Joined: 21 Feb 2007 16:23
Location: Bergen

Atle M wrote:jeg må ærlig si at jeg sitter med spørsmålet; hva i ALLE DAGER er det de tenker med de som skal forvalte fjell festning??!! tenker de penger og profitt istedet for og bevare det som er en av norges viktigste krigsminner!?

ikke ofte jeg blir sint men nå har de pinadø gått for langt! PDT_Armataz_01_17
Jeg har sendt et brev til en publikasjon, men jeg har ikke hørt noe fra dem ennå. Jeg er så hjertens enig - det er dog veldig vanskelig å argumentere mot at vognsamlingen skal få et bedre sted, men det er svært lett å argumentere mot at dette stedet skal være Fjell festning. Stedet blir laget om til en fornøyelsespark hvor folk skal legge igjen så mye penger som mulig, og ikke tatt vare på som et krigsminne.
Sindre
Paul S.
Posts: 1776
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Jeg har sendt et brev til en publikasjon, men jeg har ikke hørt noe fra dem ennå.
I Bergens Tidende fra 8.januar har Sindre innlegg med overskriften "Bevar Fjell festning som krigsminne". Innlegget er godt skrevet og med gode argumenter.
Så vidt meg bekjent er disse planer kastet ut i en festtale, og det er langt ifra en fest til ett oppført bygg. Å sette opp ett slikt bygg på Fjell festning er ikke noe som blir avgjort av entrepenøren eller Fjell kommune.
mvh
Paul S.
User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Innleget var bra og sakleg, las det nettopp.
Post Reply

Return to “HORDALAND”