Torpedo utstilling på Marinemuseet i Horten

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
Yngvar

Torpedo utstilling på Marinemuseet i Horten

Post by Yngvar »

I et av rommene på Marinemuseet skifter man utstilling en gang i mellom. Nå var det en del torpedoer ol. der. I muset butikken kan man også kjøpe uniformseffekter, og mye litteratur.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Yngvar
Natter

Re: Torpedo utstilling på Marinemuseet i Horten

Post by Natter »

Er dette helt nye bilder? Mener de hadde samme utstilling da jeg var der sist (august 2012).

3-2014-12-07 13.44.20.jpg: Norsk Horten-torpedo (Mod XV om jeg ikke husker feil). Husker ikke hva det er som står inne i hvelvingen, men antar at det er et par Whitehead-modeller fra rundt 1800.

5-2014-12-07 13.44.54.jpg: 30cm US Mk44 A/U torpedo hengende i taket. 53cm US Mk37 anti overflate/ubåt torpedo på gulvet.

4-2014-12-07 13.44.35.jpg: Tysk G7a(TI) med gjennomskåret lufttank, vannkammer og gyroskoprom. Rett over denne henger en akustisk søker (to-element/25 graders "storch" - dvs søkelober) fra en tysk G7s(TV) "Zaunkönig" torpedo.
Mulig jeg husker feil, men innbiller meg at den blanke saken som henger foran hvelvingen er en illegal/hjemmesnekret torpedo fra krigen (motstandsbevegelsen lagde noen slike i Oslo)?

Museumsbutikken driftes av venneforeningen:
http://www.matrosene.no/index.php?kode=forside
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Yngvar

Re: Torpedo utstilling på Marinemuseet i Horten

Post by Yngvar »

Hei Natter, jeg tok bildene på søndag nå i desember. Jeg syns de hadde flere gjenstander og annet oppsett en sist. Det er i hvert fall informativt og en populær utstilling.
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”