Küstensicherungsverband Norwegische Westküste

Her kan man poste spørsmål og fakta rundt personlighetene som deltok under annen verdenskrig, både allierte og tyske såvel som sivile
Post Reply
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hej alle

Jeg søger oplysninger om Küstensicherungsverband operationer i tiden Maj 1940 til December 1942 hvor Korvettenkapitän Hans Bartels var chef.

Specielt om de operationer hvori Bartels var involveret i Norge interesserer mig meget.

Samt alle oplysninger som kan belyse Bartels som soldat og chef, samt hans personlighed.

Jeg kender baggrunden for Bartels indsats under Weserübung men kender ikke meget til hans meritter i Norge samt hans kommandoforhold som næstkommanderende for Z-24 og chef for T-18.

Endvidere interesserer K-Flottilerne mig - samt hans kommando over Lehrkommando 250 i Frankrig, Belgien og Holland samt hans endeligt ved mineulykken i Rendsburg i 1945.

Alt har min interesse - henvisninger til internet links, henvisninger til litteratur samt ikke mindst henvisning til personer som også har arbejdet med disse emner.
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Hallo Kurt!

Du overrasker stadig med nye interesseområder! :-)
Du kjenner vel til boken "Tigerflagge heiß vor!" utgitt i 1941?
Den beskriver Bartels meritter i feltoget som ledet til at han fikk ridderkorset 16 mai 1940.

Av operasjoner i Norge i startfasen av Weserübung var ihvertfall Bartels ansvarlig for okkupasjonen av Egersund 9.april, men deltok også i kamper mot de norske styrkene i Dirdal.
Det var også Bartels skip som fikk berget og transportert inn kanonene fra jageren "Æger" som ble brukt i det første kystfortet i Stavanger havn.

Bartels gamle båt "M-1" endte opp på bunnen av havnebassenget i Bergen med den tvisomme "rekorden" som eneste minesveiper senket med Tallboy bombe!

Erik E
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hej Erik

Jeg ved ikke om du / i er klar over, at vi her i Danmark siden 2004 har arbejdet med en sag omkring Bartels.

Bartels var 23-24 februar 1940 ansvarlig for vædringen og sænkningen af 4 danske fiskefartøjer på Claydeep (Doggerbanken) ud for Esbjerg - hvorved 16 fiskere fra Esbjerg omkom.

Dengang var disse "forlis" ganske mystiske, idet ingen vidste hvor disse 4 kuttere var blevet af.

Vi fik i www.4045.dk regi ved et tilfælde fat i en Marinerapport - det vil sige - jeg fik denne rapport i hænde ved et lykketræf via en Hollandsk bekendt som var i BA-MA i et andet ærinde og havde lovet at finde noget til mig vedr. nogle tyske hærenheder i tiden 1944.

Vi arbejdede med denne rapport i et stykke tid, for at få verificeret sandfærdigheden i denne "historie, og fandt ud af at ingen vidste noget som helst om dette.

Vi gav så sagen til pressen i Esbjerg - sagen kan følges her:

http://esbjerg.hveruge.dk/

Se også i Arkiver på Ugeavisen - her kan ses de forskellige artikler og det arbejde som resulterede i at 42 efterladte slægtninge kunne få denne mindestund og endelig efter 67 år i uvished endelig kunne få fred i sjælen.

Jeg var med på denne tur og det var en stor og uforglemmelig oplevelse.

Ja Ja - der kan man se hvad ihærdig "historieresearch" kan føre til :D

Men historien er jo ikke endeligt afsluttet, så jeg søger videre ind i detaljer omkring Bartels.

Al hjælp er derfor meget velkommen og vil blive modtaget med taknemmelighed.

Hvis der ønskes yderligere information er i meget velkommen til at kontakte mig via "Privat besked" og få min private e-mail.

Med venlig hilsen
Kurt
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Hei
Bergen er jo rette plass når man skal finne fram opplysninger om Bartels.
Der er jo masser av info, bilder, rapporter osv
Skal jeg være helt ærlig så skjønner ikke jeg hva det har med hendelsen i Esbjerg å gjøre.
Når det er sagt så kan jeg nevne at Bartels har skrevet en rapport kalt "Phantasie - eine Waffe“ , den finnes bla i RM 35 III/165. Tittelen gir en slags antydning på tenkemåten(til Bartels ?)
mvh
Paul S.
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hej Paul S

Du har ret i at det ikke har direkte noget at gøre med sagen i Esbjerg!

Men - indirekte - så har vores research omkring Bartels - som jo er udledt af sagen i Esbjerg, som vi har arbejdet med i 3 1/2 år nu - selvfølgelig også afledninger til Bartels meritter i Norge, men også Frankrig, Holland, Belgien og Tyskland.

Vi er også meget interesserede i oplysninger om hans tid i Brittisk fangenskab og minekommandoen som blev hans endeligt.

Dette for at belyse Bartels som den personlighed som han var - som Chef for M1 - som chef for Vorposten bådene i Norge - er hans karriereforløb med til at give et billede af hans karakter og type på en tysk marineofficer - eller mangel på samme - da der tegner sig et billede af ham som "ambitiøs og skruppelløs"!!

Vi er interesseret i at give en beskrivelse af Bartels -simpelthen, så alt baggrundsmatriale som kan belyse hans kommandoer er selvfølgelig velkomne.

Der er for os, stadig uafklarede episoder i hans karriereforløb, men vi er selvfølgelig vidende om hans bog "Tigerflagge Heiss Vor".

Du skal have tak for din henvisning til BA-MA RM 35 III/165 - samt henvisningerne til Bergen.

Hvis nogen har, og vil delagtigøre os i de info, billeder og rapporter som er tilgængelige, så kontakt mig via PB -så kan vi fortsætte via privat e-mail - for ikke at belast forum unødigt.

Informationer om sagens gang vil selvfølgeligt blive skrevet på forum, så andre interesserede kan følge det.

På forhånd tak.
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
odybvig
Posts: 54
Joined: 25 Oct 2007 11:43
Contact:

krigsdagboken til KSV Westküste finner du i Freiburg som RM 45 III - 31

Jeg har den digitalt, så vi kan sikkert ordne en overføring til deg

Mvh
Olve Dybvig
odybvig@online.no
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hej alle

Tak for svarene :-D

Jeg vil gerne tage denne tråd op igen, og jeg er ked af at jeg ikke tidligere har fået svaret dig - Olve Dybvig.

Jeg / vi vil meget gerne se en kopi af KTB / KSV Westküste / Freiburg som RM 45 III - 31

Min e-mail adresse er: kstdk@yahoo.dk

Vi har selvfølgelig i mellemtiden researchet intensivt omkring emnet, og er nu så langt at bogen skal "renskrives". Vi har fundet et forlag som vil udgive bogen og har et tæt samarbejde med forskellige arkiver i Danmark og i lokalområdet Esbjerg som er meget interesseret i en bogudgivelse snarest.

Igen - hvis der er nogen som kan og vil bidrage med et sidste input og evt. billeder og arkivmateriale som omhandler Minensuchboot M1 og KK Hans Bartels så er vi meget interesseret.

I ved - straks bogen er udgivet og i handelen - så kommer der altid en del nyt materiale frem som folk siger "hvorfor har i ikke dette med i bogen" :-D

Dette materiale vil vi selvfølgelig gerne have frem nu - inden bogen går i trykken!!
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hej alle

Lige en ting mere, som også tidligere er nævnt her i denne tråd af Paul S - nemlig omtalen af Bartels rapport "Phantasie - Eine Waffe" som er i BAMA - RM 35 III - 165.

Er der nogen som ligger inde med denne rapport, og i bekræftende fald er det muligt at få en kopi :-D :bra:
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hej

Dette er en "gammel" tråd, men af forskellige årsager er vi endnu ikke kommet i mål med bogen.

Vi har researchet siden 2004 med et stop fra 2016 til nu, hvor vi har fået adgang til nogle arkiver vi hidtil ikke har haft held til at få materiale fra.

Vi er nu i den sidste fase, og vil gerne lige igen gøre opmærksom på, at vi er meget interesseret i eventuelle nye ting som måtte være dukket op i mellemtiden. Så hvis nogen ligger inde med noget af værdi for vores bogprojekt, det være sig dokumenter, billeder etc. etc. så vil vi være meget glade for info :-)
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
User avatar
kstdk
Posts: 100
Joined: 14 Sep 2006 23:49
Location: Ikast, Danmark

Hej

Er der nogen som har denne fil, eller kender til den og har nogen info?

RM 35-III / 165 "Phantasie eine Waffe" af KK Hans Bartels??
Attachments
RM 35-III-165 Bartels Phantasie - eine Waffe.jpg
RM 35-III-165 Bartels Phantasie - eine Waffe.jpg (108.01 KiB) Viewed 63 times
Med venlig hilsen,
Kurt
kstdk
Post Reply