Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.
Det vi vet er så uendelig lite mot det som har hendt. Arkeologen er som den som går langs en strand og finner småtterier, skyllet i land fra et forsvunnet skib. Men selve skibet som gikk i dypet med menneskene får han aldri se.
Interessant å sammenlikne med en standardstilling for gamletypen av "Horchgerät".
Indre diameter er kun 10 cm i forskjell. Senter-senter mellom søylene på Hagland er kun 3 cm unna det oppgitte mål her.
(Med forbehold om at labbene på Horchgerät ikke var plassert helt kvadratisk - Men finner ikke komplette tegninger!?)
Dybde i stillingen = 1 meter er nok heller ikke langt unna den som står på Hagland.
Saken har trolig blitt oppklart, mest sannsynligvis er det snakk om en standplass for FuMO 5, takk til KOS for å ha satt stillingen i sammenheng med en radar under oppføring på batteriområdet mot slutten av krigen. Tråden er blitt kopiert inn her: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=40&t=6882