Hei
Jeg er litt intressert i hva som fantes/finnes av flyplasser, landingsstriper og andre landingingsplasser for fly i oslo, akershus og østfold.
Jeg har fått ett utsnitt som viser hva jeg tror er de store plassene på østlandet, og der står det som planlaget ett felt på en plass som heter lynderath (er det noen som kjenner den "norske betegnelsen på denne plassen".
Utifra det jeg har forstått er de røde kulene planlagte flyplasser.
er også nysgjerrig på om det var spesielle vann tyskerne benyttet som landingsplasser på vinterstid.
Takker for svar
Flyplasser og landingsstriper (Oslo, Akershus og Østfold)
Moderators: Stutzpunkt, KOS
-
- Posts: 112
- Joined: 07 Nov 2008 21:29
- Location: Ås
Mest sannsynlig Linderud i Groruddalen. Var landingsplass på slettene der for tyske transportfly. Lager Nyland og Lager Kranich (tror det staves så) ligger i området rundt. Lutvann på andre siden av dalen. Lager Nyland er tidliger omtalt på forumet.
PKT
Er du sikker på det? Er ikke mye som minner om noe flystripe om man kikker på flytofo over området fra 1947: https://goo.gl/df2qOI Du kan også sammenligne med flyfoto fra 1937 og se at det ikke ser ut som om det har blitt gjort noe særlig der i løpet av krigen.Torf wrote:Rettstrekningen på Trondheimsveien/R4 forbi Linderud og Veitvedt er den gamle flystripa.
Denne PDF-en fra Oslo Museum legger denne flyplassen til «Jordene ved Bretvedt»: http://www.oslomuseum.no/images/stories ... 202013.pdf
Dersom det var bare grovt planert ut jordene i området så ville vel alle spor etter det alt være pløyd ned, 2 år etter krigen.
--
Tommy
Tommy
Det er en artikkel om flystripen på Linderud i siste utgave av Flyhistorie (nr. 42 Desember 2016).
Ifølge artikkelen var stripen på Linderud gård og siste flyvning fant sted 1. juni 1940. Gården ble overtatt av Luftgaukommando Norwegen og en større leir ble anlagt. Etter krigen ble den hetende Linderud leir.
Ifølge artikkelen var stripen på Linderud gård og siste flyvning fant sted 1. juni 1940. Gården ble overtatt av Luftgaukommando Norwegen og en større leir ble anlagt. Etter krigen ble den hetende Linderud leir.
Linderud er i "Flyalarm" oppgitt som nødlandingsplass/feltplass.
Det skal sies at "Flyalarm" ikke er 100% komplett, i alle fall ikke i forhold til Trøndelag.
Så foruten de opplagte som Fornebu, Gardermoen, Kjeller og Rygge, så fantes ett par sjøflyhavner:
Fornebu sjøflyhavn og Oslo - Gressholmen.
På Østlandet ellers fantes også Jarlsberg ved Tønsberg (narre- og feltflyplass), Haslemoen-Våler i Hedmark og Evenstad i Østerdalen.
Det skal sies at "Flyalarm" ikke er 100% komplett, i alle fall ikke i forhold til Trøndelag.
Så foruten de opplagte som Fornebu, Gardermoen, Kjeller og Rygge, så fantes ett par sjøflyhavner:
Fornebu sjøflyhavn og Oslo - Gressholmen.
På Østlandet ellers fantes også Jarlsberg ved Tønsberg (narre- og feltflyplass), Haslemoen-Våler i Hedmark og Evenstad i Østerdalen.
JornN
Fra http://www.flyhistorie.no/michalst wrote:Står det noe annet interesant der? Lurer liksom på om det er noe vits å bestille bladet kun for den ene artikkelen.
Flyhistorie nr. 42:
Short Sandringham i Norge
Et lite musepip fra Tromsø
Luftwaffes hemmelige flyplass i Oslo
Bokomtale: The Stockholm Run - Air Transport between Britain and Sweden during WW II (Nils Mathisrud)
Leserbrev: Cessna 205 Snow Goose
Lima November Nostalgi: Hiller UH-12 i Norge
Fra ukjent vrak til juvel full av historie
Minneord til Wilhelm Mohr
Bokomtale: Vestfold i den kalde krigen
Boeing Vertol BV234LR i Helikopter Service
Minneord til Kjell Aas
Minneord til Hogne Tjensvoll
Vi besøker: Letecké Muzeum - Kbely
Minneord til Gaute Strøm
Nytt fra Luftfartsmuseet
Landet rundt
Informasjon som ikke deles, går tapt!