Schwere MarineFlakBatterie 5/702 Leira, 10,5 cm SKC/32

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Re: Schwere MarineFlakBatterie 5/702 Leira, 10,5 cm SKC/32

Post by JornN »

Natter wrote:
JornN wrote:1 stk Funkmess-Ortungsgerät (Flak)
Er lokaliseringen (og evt type) for denne kjent?
Jeg har nå sett etter på et kart som ble tegnet av Knut Sivertsen i sin tid.
Der er Funkmess-Ortungsgerät FuMO 213 Würzburg plassert ved de 2 boligbunkerne litt lengre øst for batteriet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JornN
User avatar
Tarjei
Posts: 923
Joined: 30 Jul 2006 1:53
Location: Bergen

Re: Schwere MarineFlakBatterie 5/702 Leira, 10,5 cm SKC/32

Post by Tarjei »

På flyfoto fra 1947, som er kappet like ved batteriet, synes jeg man kan se omrisset av den typiske ammobunkeren man finner ved flak-batterier, med de typiske luftingene på taket. Vedlagt flyfoto av tilsvarende for Blåmannen i bergen.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Re: Schwere MarineFlakBatterie 5/702 Leira, 10,5 cm SKC/32

Post by JornN »

Inn-/utganger diagonalt plassert mot hjørnene.
Man får liksom følelsen av at dette kan være en eller annen form for "regelbau"....
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JornN
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Schwere MarineFlakBatterie 5/702 Leira, 10,5 cm SKC/32

Post by Natter »

xx
Informasjon som ikke deles, går tapt!
magnusm
Posts: 2
Joined: 23 Jun 2021 22:44

Re: Schwere MarineFlakBatterie 5/702 Leira, 10,5 cm SKC/32

Post by magnusm »

Flak anlegget er å anse som permanent "ute av drift". Bodde i Kroppanmarka som ung, og da jeg nå i sommer tok turen til Trondheim med guttongen, så måtte jeg naturligvis oppe på "bunkersan". Oppdaget at det er nå sveiset/støpt inn stålplater foran boligbunkerene, ildleder bunkreren har fått døren sveiset igjen og siste rest av en del annet er gravd over. Så skuffelsen var nok stor hos ungen. Kan bare spekulere om bonden endelig har sett seg lei av at folk tråkker på utmarka hans..
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Re: Schwere MarineFlakBatterie 5/702 Leira, 10,5 cm SKC/32

Post by JornN »

Det er en viss grad av historieløshet over det. Jeg kan ikke tenke meg at det har vært så folksomt der oppe. Det ligger jo tross alt litt utenfor de mest trafikkerte områdene i byen. Jeg er heller ikke så sikker på at den som drifter marka er den samme som eier selve gården.
JornN
magnusm
Posts: 2
Joined: 23 Jun 2021 22:44

Re: Schwere MarineFlakBatterie 5/702 Leira, 10,5 cm SKC/32

Post by magnusm »

I tillegg til hovedanlegget, ble det også anlagt to støttepunkter, en på Sjetnehaugen og en på Okstad, begge med 2cm Flak 30. Siden jeg bodde i Kroppanmarka, som egentlig er opprinnelig en del av Okstad gård, vet jeg at der Okstad gård ligger er det noen høydedrag. Kan ikke huske om det var noen betongposisjon der oppe som ung, men så ble riktignok høyden der nybyggene på Okstad avhugget og gjort klar for bygging lenge før de satte i gang og jeg var relativ ung. Kan man anta noe om det var en permanent «regelbau» satt der eller en åpen posisjon? Sitter med en diorama ide nemlig.. :)
Post Reply

Return to “Trondheim”