Tønsberg befestninger:

For de med interesse for norske fort og festninger hovedsakelig før 1940. Mange av de gamle festninger er fremdeles i forsvarets tjeneste.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
jacob160
Posts: 77
Joined: 31 Dec 2010 12:00
Location: Austmarka 2224

Tønsberg befestninger:

Post by jacob160 »

I Tønsberg var det 1896 montert et batteri på to 12 cm kanoner,
samt to batterier hver med to 6,5 cm på Håøya.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Tønsberg befestninger:

Post by Yngvar »

Et fantastisk sted en sommerdag. Alt i bra stand da det har vært militært og ikke tilgjengelig. Anbefales
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Yngvar
lilje
Posts: 698
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Re: Tønsberg befestninger:

Post by lilje »

Jeg var en tur på Håøya forrige lørdag, og øya er virkelig verdt en tur! Mine bilder gir ikke mye nytt fra bildene til @Yngvar ... Det var virkelig artig å se fortet der min bestefar var på nøytralitetsvakt under første verdenskrig. Det er bar så synd jeg ikke husker mer av hva han fortalte.

Det var en ting jeg syntes var litt merkelig. Den vestlige store kanonstillingen (21 cm regner jeg med) hadde en mindre stilling (12 cm, regner jeg med) 40 meter bak seg og litt høyere i terrenget. Det må da ha vært litt av et trøkk for det forre kanonmannskapet når den bakre kanonen ble avfyrt rett over hodene på dem? Det var en litt merkelig "bygning" av stålplater mellom dem, var det for å avbøye sjokkbølgen på den bakre kanonen? Beklager at jeg ikke tok bilde av den.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Tønsberg befestninger:

Post by Yngvar »

Var det denne du tenkte på lilje?
DSC07454.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Yngvar
lilje
Posts: 698
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Re: Tønsberg befestninger:

Post by lilje »

Ja, det var det!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Tønsberg befestninger:

Post by Natter »

Tilsvarende - større - "deflektor" mellom de to nedre 21cm stillingene på Kvarven:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
lilje
Posts: 698
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Re: Tønsberg befestninger:

Post by lilje »

Da er det nok deflektor, den "bygningen" på Håøya, ja.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Tønsberg befestninger:

Post by Yngvar »

Beklager min uvitenhet, kan dere definere en deflektor i denne sammenhengen. Jeg har bestandig lurt på hvilken funksjon denne bygningen hadde.
Mvh
Yngvar
lilje
Posts: 698
Joined: 02 Jan 2008 17:44
Location: Oslo

Re: Tønsberg befestninger:

Post by lilje »

En avbøyer, noe som hindrer sjokkbølgen fra avfyringen av den bakre kanonen i å treffe mannskapet på den forre kanonen, ved her å avbøye sjokkbølgen opp i luften og over den forre kanonen.
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Tønsberg befestninger:

Post by Yngvar »

Takk for info, dette hadde jeg ingen aning om.
Mvh
Yngvar
Post Reply

Return to “Norske festninger før 1940”