HKB 12./981 Furenes

Større grupper av kystfort ved innløpet til Sognefjorden og Nordfjord. Disse batteriene lå hovedsaklig under kommando fra Bergen, men det var mye flytting av grensene i dette divisjonsområdet.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Knut Ø.
Posts: 879
Joined: 10 Jul 2006 15:33
Location: Førde, Sogn og Fjordane

Re: HKB 12./981 Furenes

Post by Knut Ø. »

Inne i et driv her, så noen til. De siste av de som kan publiseres.
Beklager usammenhengende kronologi.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Re: HKB 12./981 Furenes

Post by Vevang »

JEF tok du bilder i 1975? :)
User avatar
Kvarven
Posts: 959
Joined: 25 Apr 2011 18:33
Location: Bergen

Re: HKB 12./981 Furenes

Post by Kvarven »

Vevang wrote:JEF tok du bilder i 1975? :)
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Re: HKB 12./981 Furenes

Post by J E F »

Vevang wrote:JEF tok du bilder i 1975? :)
Ja, gikk gjennom hele S&F i 74/75.
Mye mer å se da ;-)
JEF
BjørnB
Posts: 50
Joined: 12 Feb 2014 18:20

Re: HKB 12./981 Furenes

Post by BjørnB »

Er noen av disse bildene fra 1975 tilgjengelige digitalt?
Trenger billedmateriale til Festung-Norwegen serien!
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Re: HKB 12./981 Furenes

Post by J E F »

BjørnB wrote:Er noen av disse bildene fra 1975 tilgjengelige digitalt?
Trenger billedmateriale til Festung-Norwegen serien!
Det er både fargebilder og s/h bilder. Har alle negativene, men bildene er kun hurtigskannet for å kunne bla i de på PC. (Typisk 90 - 300 kb)
Et eksempel her (hadde ikke speilrefleks før i 1976, så kvaliteten er så ymse):
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
JEF
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Re: HKB 12./981 Furenes

Post by KGJ »

I følge OT dokumentasjon skal det ha blitt bygget en Regelbau 134 på Fure, noen som vet hvor?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Flora krigshistorielag
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Re: HKB 12./981 Furenes

Post by KGJ »

Div OT tegninger fra HKB Fure
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Flora krigshistorielag
User avatar
KGJ
Posts: 945
Joined: 10 May 2006 22:43
Location: Florø
Contact:

Re: HKB 12./981 Furenes

Post by KGJ »

Skisser over fangeleiren på Fure.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Flora krigshistorielag
mcalme
Posts: 2
Joined: 06 Apr 2016 13:20

Re: HKB 12./981 Furenes

Post by mcalme »

Kvarven wrote:Noen som har info eller bilder om bunker på Spruteneset ved HKB 12./981 Furenes?
Det finnes stillingar litt aust for Spruteneset. Min bestefars sitt hus med utsikt ned til Kårlaupvika vart rekvirert av tyskarane i 1942. I henhald til familien vart huset brukt som OP og det vart anlagt skyttergraver med ivertfall to utsprengte OP stillingar i terrenget bak huset. Disse skal ha hatt mosedekka platetak for ekstra kamuflasje.

Eine av desse vart fjerna av i forbindelse med dreneringsarbeid etter krigen. Den andre fant eg i sommar, skal prøve å få lasta opp bilder :-D

Grunneigar av området ned mot Sprutneset var visst etter det eg fekk fortalt i sommar generelt lite glad i vandring på sin eigendom så eg var aldri der nede for å sjekke :rodme:

Når det kjem til ryktet om at batteri Fureneset eigentleg skulle ha blitt anlagt på Stadtlandet så verkar det som eitt rykte/historie som har oppstått lokalt i området for å sette tyskarane i dårleg lys. Familien fortel nemleg akkurat den same historia.
Eivind98
Posts: 4
Joined: 23 Oct 2012 15:56

Re: HKB 12./981 Furenes

Post by Eivind98 »

Min farmor var vokst opp på Fure, fikk høre historier om hvordan hun lekte i gangene når hun var liten. Da var det mye igjen, hvis jeg husker riktig var det også en del personlig eiendeler.
Planen er å besøke fortet i starten av februar, sammen med en del annet på vestlandet. Fantastisk å se at det er så mye åpent
Post Reply

Return to “SOGN OG FJORDANE”