Züg 66./977 Visnes

Kystfortene var primært rundt Karmøy, Stavanger som var festningsby og Egersund. Ansvarsområdene for kystfortene ble flyttet ofte av tyskerne i dette området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Re: Züg 66./977 Visnes

Post by Henning Dalsvåg »

Ja, der er jo mange steder i Norge med samme navn .Så du er nok inne på noe der ,Kai...
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Züg 66./977 Visnes

Post by KOS »

.. egentlig ikke ...

Når en setter funkstelle visnes i " " og søker etter den ordkonfigurasjonen får en.

Fant ingen resultater for "funkstelle visnes".

At Google splitter opp og finner Funkstelle og Hotel Visnes i samme side et sted, og prøver å hjelpe, gir egentlig ikke noe vettugt output - annet enn at det fantes et annet Funkstelle.

Nei, lokaliseringen er god som gull den ... en har da tross alt ikke 'nettopp logget på internett' :)

Sannsynligheten er stor for at denne siden du ser på nå er eneste siden i verdenshistorien med akkurat "funkstelle visnes" skrevet slik ;-)

Sjekk: http://cgi.ebay.de/ALBUM-NORWEGEN-KOPER ... 2eb0aa8954
nederst på siden - så slipper vi ihvertfall å diskutere om det er Visnes på Karmøy eller ikke ;-)

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Re: Züg 66./977 Visnes

Post by bactuz »

Jeg bøyer meg i støvet KOS. Visnes karmøy, ja.

Men klarer ikke å se for meg hvor dette skulle vært i Visnes. Det var bare det jeg ville frem til.
Så vi må vel ut og kikke litt eller maile Alexander Hauge og høre.... hehe...

Kai
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Züg 66./977 Visnes

Post by KOS »

bactuz wrote:Jeg bøyer meg i støvet KOS. Visnes karmøy, ja.

Men klarer ikke å se for meg hvor dette skulle vært i Visnes. Det var bare det jeg ville frem til.
Så vi må vel ut og kikke litt eller maile Alexander Hauge og høre.... hehe...

Kai
Tja, støv er jo ikke så lett å finne her - men er du villig til å stryke € 2,- jeg skylder i veddemål så er det greit :D

Kan jo godt ha vært noe tanker og sånt på kaien - i den tiden...

Synd bildet er så dårlig. Om en samler kjøper det engang - kan vi kanskje få en detaljert titt, før det forsvinner i arkivet...

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Re: Züg 66./977 Visnes

Post by bactuz »

(EDIT: Kopi av innlegg i tråden om Bilder fra Haugalandet - 1943.)

Det jeg ihvertfall kan opplyse om, det er at Visnes Funkstelle så absolutt står der den dag idag.... :)

Var en tur i Visnes for å prøve å ta noen før og nå-bilder da jeg kjørte litt feil og måtte snu. Jeg kjørte ned til veien igjen og en eldre herre kom gående etter meg.
Jeg stoppet ham og spurte om han kunne tenke seg hvor dette Funkstelle-huset kunne ha ligget.
Han ser på meg og smiler, og sier; - Det er der det. Huset mitt.... Og så ler han... Og peker på huset jeg snudde ved da jeg hadde kjørt feil.

Jeg mener, hva er oddsen!? :shock:

Så jeg ble invitert inn, fikk sett huset, og snakket litt med ham. En veldig hyggelig og oppegående mann på 93 år (født 1917) som hadde bodd og jobbet i Visnes hele livet.
Han husket godt den dagen tyskerne kom og - ifølge ham selv - sparket dem på ræva ut av sitt eget hus. Men tilgitt idag, det tilføyde han.

Jeg prøvde så å ta noen 'nå-bilder' av huset, men det var ikke så veldig enkelt. Ulik brennvidde på kameraet, trær, busker og ombygging gjorde sitt til at det ikke ble helt topp, men her er ihvertfall et forsøk på en fotomontasje av huset slik det ser ut idag. Noe ombygget og tilbygget, så jeg hadde nok aldri funnet dette huset hadde jeg ikke tilfeldigvis truffet på eieren...

Av og til er livet herlig dere :bra:

Huset ligger på Ø 284893 N 6585427 for den som måtte undre...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Re: Züg 66./977 Visnes

Post by Stutzpunkt »

Bra jobba! Veldig fin "bilde-sammenblanding" :-)
Mvh
Tormod
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Re: Züg 66./977 Visnes

Post by Henning Dalsvåg »

Noen flere funn i dette området de siste 10 årene som har gått?
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Züg 66./977 Visnes

Post by KOS »

Det er jo hugget en del trær der ute, både i fjor og i år, så det kan være at noe kommer tydeligere frem...
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
User avatar
bactuz
Posts: 1395
Joined: 30 May 2008 21:23
Location: Haugesund, Rogaland

Re: Züg 66./977 Visnes

Post by bactuz »

Det er alltid mer å finne. Alltid...
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Züg 66./977 Visnes

Post by KOS »

En av flere nærforsvarsstillinger som tidligere har vært skjult av skog og delvis utilgjengelige.

Nå medfører det helserisiko å forsere hauger av greiner for å komme til de.
Visnes sept 2020.jpg
KOS
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
Post Reply

Return to “ROGALAND”