Nedskyting: Vickers Wellington Mk.III BK 309-N RAF 150 Sqdn.

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Nedskyting: Vickers Wellington Mk.III BK 309-N RAF 150 S

Post by Paul S. »

Hei
Vedlagt bilde som viser de to kjølekarene, og ett som viser turkameratene som dingler med bena :-D
Vi letet etter de skinnstillingene, men tok vel ikke helt av :-) Hagland er verdt noen besøk ja, fin plass :-)
mvh
Paul
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Nedskyting: Vickers Wellington Mk.III BK 309-N RAF 150 S

Post by KOS »

Paul S. wrote:Hei
Vedlagt bilde som viser de to kjølekarene, og ett som viser turkameratene som dingler med bena :-D
Vi letet etter de skinnstillingene, men tok vel ikke helt av :-) Hagland er verdt noen besøk ja, fin plass :-)
mvh
Paul
Se der ja ! Spesielle stillinger, som om de var forberedt til flere løp - og kanskje en 'litt alternativ lavett' ? Men C/30 var vel det de hadde oppi der på den tiden iflg. listene. Noen tilpassede 38'-stillinger med pidestaller har vi ennå ikke funnet der nord, så om de ikke var 'på utlån' langs Karmsundet - så har de stått rett på bakken...

De omtalte skinnstillingene ligger sørforbi de som var på minekartet, så det kan virke som de har prøvd å illudere hele fortet lenger sør enn det var.

Fint å gå tur der ute, og ennå har jeg ikke funnet 5cm festningsbk nr.2 :roll:

Og, så de latingene oppi der da ... :gutta:

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
alsomme
Posts: 7
Joined: 24 Aug 2008 19:22
Location: Karmøy

Re: Nedskyting: Vickers Wellington Mk.III BK 309-N RAF 150 S

Post by alsomme »

Er det Langevatnet ved Førland de krasjet i og noen som har nærmere info om hvilken ende av vannet. Ser det er minst to Langevatn i Tysvær ifølge Google maps


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Nedskyting: Vickers Wellington Mk.III BK 309-N RAF 150 S

Post by KOS »

Hei,

ser det er dårlig med referanser til eksakt sted på nett. Uten å være for påståelig, vil jeg mene at dette er riktig 'Langavatnet'.
Det er så lenge siden som 70-tallet at jeg var der, med lokalkjente, og søndagsturen startet på Apeland. Etter minnet var det på nord-østsiden av vannet vraket lå. På den tiden lå synlige vrakrester i vannet og delvis hentet opp på stranden (rester av el./radio chassis for eksempel).

Tar du turen opp så får du ta med koordinater (og, om synlig, bilder fra 'strukturene' i vannet)

mvh/KOS

( Ps. Det er selvfølgelig raskere gå opp fra Høyeveien/Stegaberg(-skole)... Jeg var på besøk på Apeland, derav start derfra :-D )
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
alsomme
Posts: 7
Joined: 24 Aug 2008 19:22
Location: Karmøy

Re: Nedskyting: Vickers Wellington Mk.III BK 309-N RAF 150 S

Post by alsomme »

Får ha det som mål å komme meg opp dit iløpet av våren/sommeren.
Skal legge ut bilder etc hvis jeg finner noe :)
Arne B
Posts: 2
Joined: 24 Mar 2022 0:25

Re: Nedskyting: Vickers Wellington Mk.III BK 309-N RAF 150 Sqdn.

Post by Arne B »

Hei ! Jeg er ny på siden her, og har forsøkt meg på å lage noen Youtube filmer vedr. Minelegging og nedskutte fly langs Karmsundet.
Har med interesse lest postene vedr. Wellingtonén i Langavatnet. Mener å ha sett en video på nettet der Rees og Martin er på besøk ved Langavatn, og forteller om nedskytingen i 42. Noen her på forumet som vet hvor denne ligger på nettet ?
Hvis noen har lyst så kan dere sjekke ut de 2 videoer jeg til nå har forsøkt meg på her:
https://youtu.be/00_vymHPdJw
https://youtu.be/k9vM1oj6Cj8
Arne Bratland
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Aksdal, Tysvær

Post by KOS »

KOS wrote: 20 Feb 2011 16:44
Paul S. wrote:
Den filmen må på 'søkelisten'
Glemte å nevne at ett VHS eksemplar av filmen er nå i hende via H.S.
Skal se om det er mulig å få den digitalisert, og få den over på DVD.
mvh
Paul S.
Og her er mer Paul vil dele med oss, filmen fra Halvor via Paul S:

Vickers “Wimpey” Wellington Mk.III S.no.BK 309
”N” for Nuts 150(JN) Sqn RAF Snaith


HTV: Wellington BK 309 'N' for Nuts (1:3)
HTV: Wellington BK 309 'N' for Nuts (2:3)
HTV: Wellington BK 309 'N' for Nuts (3:3)

Så nå gjelder det bare å finne noen som skjønner Gælisk for å få oversatt kommentarene om innflyvningen :D

Takk til Paul og Halvor som ordnet dette !

mvh
KOS

Filmen finner du i denne posten, fra side 2 i denne tråden Arne,

mvh
KOS
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
Arne B
Posts: 2
Joined: 24 Mar 2022 0:25

Re: Nedskyting: Vickers Wellington Mk.III BK 309-N RAF 150 Sqdn.

Post by Arne B »

Hei !
Da har jeg laget en Youtube video vedr denne saken.
Takk for info dere har lagt ut her vedrørende denne saken.
Her er lenk til videoen:

https://youtu.be/WN80On_ZRLk

Mvh. Arne Bratland
Bjørn Eriksen
Posts: 52
Joined: 08 Aug 2021 8:23

Re: Nedskyting: Vickers Wellington Mk.III BK 309-N RAF 150 Sqdn.

Post by Bjørn Eriksen »

Fin film, opplysende og godt laget :)
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Re: Nedskyting: Vickers Wellington Mk.III BK 309-N RAF 150 Sqdn.

Post by Paul S. »

Hei !
Da har jeg laget en Youtube video vedr denne saken.
Takk for info dere har lagt ut her vedrørende denne saken.
Her er lenk til videoen:
Når du tar deg tid til å lage denne videoen, kan du ikke være grei å gi kredit ? Du har nappet bilder jeg har postet og brukt de uten å spørre.
Kilde står under hvert enkelt bilde. Er du grei så legger du det inn på filmen du har laget. Bildene er via K.Rees,Kjell Strand Haugesunds avis, og Halvor Sperbund. Det er så mye kjekkere når folk spør først.
mmvh
Paul
Post Reply

Return to “Haugalandet”