Küstenhorchanlagen (KHA)

En rekker former for varslingsutstyr ble utplassert hovedsakelig langs kysten for å detektere fiendtlige fly.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

- K.H.A. Drontheim:
1. Anlage Garten:
63 Grad 37 Min. 35 Sek. Nord, 09 Grad 27 Min. 42 Sek. Ost.
2. Anlage Stavö:
63 Grad 35 Min. 23 Sek. Nord, 09 Grad 30 Min. 51 Sek. Ost."

Veldig interessant, er det noen som har funnet ut mere rundt dette ? Kan dette anlegget ha ligget ytterst ut på Garten , mot Storfosna der den kabelen kommer inn ? Står igjen en kabelstelle + et par grunnmurer der i dag ... :roll:
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Den informasjonen gir i utgangspunktet lite mening - hvor stammer den fra?

Man må jo kunne anta at hensikten med et lytteanlegg her var å overvåke innseilingen til Trondheimsfjorden mellom Garten og Agdenes, og med et KHA-system ville man oppnådd dette med ett anlegg (2-3 hydrofoner) i området, hvor både garten og Stavøya virker å være fornuftige plasseringer i så måte.
Den eneste grunnen til å ha to stasjoner måtte evt være at de kun hadde en hydrofon hver (dvs for kunne fastslå posisjon på støykilde vha krysspeiling mellom stasjonene), og i så fall må det være snakk om noe annet enn et system fra hhv Elektroakustik AG (KHA) og Atlas Werke (KuG 6) som begge hadde tilsvarende kapasitet og design/virkemåte.
Kan det evt være snakk om posisjoner for hydrofonene til ett anlegg (bruken av "Anlage" underbygger dog ikke det)?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Helt ny info i mine øyne, har tidligere vært kun nevnt Stavøy ved Agdenes som base for KHA .
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Det første KHA anlegget hadde landstasjon på Stavøy. Det viste seg å være ubrukelig på grunn av støy fra norske fiskebåter med kulehodemotor. "Puffers" som engelskmennene kalte det. Det ble derfor noe senere montert et moderne anlegg med tre hydrofonhoder innenfor linjen Agdenes-Hovde med landstasjon Ved Agdenes. Har data på dette ett eller annet sted i arkivet mitt, mener at hodene ligger på ca 300 meter dyp - tyskerne skal visstnok ha mistet kontakt med ett av hodene mot slutten av krigen. Skal se om jeg finner det ved anledning.
JEF
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Alt har sin naturlige forklaring... :-)
Informasjon som ikke deles, går tapt!
J E F
Posts: 723
Joined: 09 Nov 2007 23:12
Location: Bjugn

Fant noe mer data om disse stasjonene. KHA Stavø-Garten ble anlagt først. Den gav relativt dårlige data pga støy fra fiskebåter samt en uheldig strømkombinasjon (tidevann) som satte opp støyende bølger ved relativ lav vindstyrke. For å bøte på problemene ble det nye KHA Agdenes etablert på dypere vann (ett hydrofonhode på over 300 meters dybde). Anlegget var operativt i slutten av mars 1942. I oktober 1942 ble det avholdt en øvelse med Hafenschutzflotiljen, KHA Stavø, MSS Garten og KHA Agdenes. Rapporten sier at allerede ved vindstyrke 2 var feilmålingen oppe i 400-500 meter, og at ved vindstyrke 4-5 var anlegget ubrukbart. I januar 1944 foreslo Adm Nordküste at KHA Stavø skulle legges ned da den gav dårlige data og behovet for personell andre steder var stort. I april 1943 ble en desimeter havnesperre montert Agdenes-Hysnes for detektering av overflatefartøyer. KHA Agdenes ble inoprativ november 1944.
JEF
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Imponerende JEF, gode svar som alltid.
Takk R .
mikedenmark
Posts: 17
Joined: 20 Aug 2014 13:04

Lidt om to danske ubådlyttestationer Küstenhorchanlage
https://367ture.dk/media/10077/infogamme-tekst.pdf
mikedenmark
Posts: 17
Joined: 20 Aug 2014 13:04

Kikkert fra et K.H.A. Küstenhorchanlage.
IMG_1640-red.jpg
IMG_1640-red.jpg (109.59 KiB) Viewed 134 times
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Må være en uhyre sjelden sak ..
mikedenmark
Posts: 17
Joined: 20 Aug 2014 13:04

Ja, de er ikke almindelige.
3 styk kendes så vidt.

2 kommer fra een serienummerrække på 10 stk. (Taget fra Zeiss produktionslister)
Den 3. kommer fra en anden nummerrække.

De tre er alle fra før krigen.
Jeg vil tro man ret hurtigt efter 1940 er holdt op med at mærke dem til KHA specielt.
Eneste krav til kikkerterne er, at de har en lodret pejlelinie. Og så kan hul til en natbelysningslampe give god mening. Det er de små studser til højre på kikkerthusene. Lampen gør, at pejlelinien i kikkerten kan oplyses om natten.

IMG_1674-1.jpg
IMG_1674-1.jpg (165.54 KiB) Viewed 82 times
Post Reply

Return to “Radarstillinger / Varslingssystemer”