Schwere Flakbatterie Sumatra (Kristiansand)

Allerede 9. april 1940 var de første tyske luftvernbatteriene på plass i Norge. utover i krigen vokste antallet dramatisk, men med størst fokus rundt de største flyplassanleggene.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Post by Stutzpunkt »

Ifølge andre lignende stillinger så ser dette det ut som en stilling for 8,8
Iallefall når man sammenligner med noen av disse:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... a&start=30

telvrum wrote:ser ingen han svar på innlegget over. Håper noen kan fortelle meg hva det er..

Jeg og Tormod hadde oss en tur ut dit i dag igjen. Kom over en konstruksjon vi ikke var helt sikre på hva er.

Bolter 12 stk, diameter 110 cm
Indre "hull" 50 cm i diameter.
Det hadde dessverre festet seg en furubusk midt i stillingen.

Noen som kan tenke seg hva det er? Kan det være en spesielt feste for 88mm?

Legger også ut et bilde av noe som ser ut som en gapahug. Er dette en feltmessig splintvern ved nærkamp?
Mvh
Tormod
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Kan de to bildene være av observasjonsposter for 8.8cm?
Bildet "festeanordning" er omtrent identisk til fundamentet til en Würzburg D. Har bare sett to slike, men de er nesten prikk lik.
Paul S.
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Post by telvrum »

Paul S. wrote:
Kan de to bildene være av observasjonsposter for 8.8cm?
Bildet "festeanordning" er omtrent identisk til fundamentet til en Würzburg D. Har bare sett to slike, men de er nesten prikk lik.
Paul S.
Du har ikke noen tegning bilde av denne radaren?
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Post by Stutzpunkt »

Mvh
Tormod
Paul S.
Posts: 1775
Joined: 25 Sep 2006 20:07
Location: Bergen

Post by Paul S. »

Vedlagt link til en artikkel "Deckname Würzburg" På side 93 er der en ok tegning som viser lavetten. Jeg vet ikke hvor denne stillingen er plassert, men du nevner en 2 cm flakstilling. De stilllingene jeg har sett lfor Würzburg D lå som regel ganske nært en 2 cm flak.
Paul S.
http://www.xs4all.nl/~aobauer/DecknameWB.pdf
User avatar
telvrum
Posts: 358
Joined: 20 Aug 2007 21:23
Location: Arendal
Contact:

Post by telvrum »

Hei

Har nå fått bekreftet fra Endre W at en av de ukjente stillingene var for 88mm bygd da marinen overtok etter luftwaffe å bygde om til 6 stillinger i stede for 4. Legger ved bilde av stillingen nedenifra.
Image

Legger også med bildet av stillingen Paul S. mener er fester for radar. Dette kan stemme siden selve kommandoplassen lå inn i mellom 88mm stillingene. Legger også ved bildet av feste som ligger helt i forkant ut mot sjøen.
Image
Torstein E

If you tried your best and you failed miserably. The lesson is never try
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Post by TommyG »

Kan dette være kart over dette luftvernbatteriet? Litt usikker på om det er på selve kartet at Sumatra er påskrevet, eller om det er overført fra et kart som har ligget inntil dette.

edit: Ved nøyere gjennomlesing av første post i tråden, så ser jeg jo at navnet stemmer ja.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
--
Tommy
ju55dk
Posts: 43
Joined: 09 Aug 2011 12:20

Flakstellung Sumatra Kristianssand 1942

Post by ju55dk »

BAMA RL 12 738.

Junker
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Re: Schwere Flakbatterie Sumatra (Kristiansand)

Post by kljohansen »

Heisan. Dere har kanskje fundert ut hva fundamentene har vært for nå, men jeg prøver meg med noen forslag uansett.

Jeg har samme utfordringene på Nes i Lødingen, men et 7,5cm batteri der. Sammen med kanonene var det et sentralsikte, samt ofte leitrichtgerät, radar og lytte-peileapparat. Se spørsmålene mine i viewtopic.php?f=42&t=7498.

På Nes må dette ha vært feltmessig stillinger, så det er vanskelig å vite hva som har stått hvor. Underlavetten til i hvertfall radar og kommandogerät er veldig lik understellet til en lyskaster. For meg kan det se ut som det første festet kan være for å sette et slik apparat "rett på", mens det andre kan ha stolpehuller til å bygge en platting i tre, slik at betjeningenkan bevege seg rundt apparatet når det betjenes.

Dersom dere har en tegning eller kan beskrive som der kan dele hvor ting har vært plassert innad i batteriet hadde det vært fantastisk, for jeg har utfordringer med dette fordi 7,5cm batteri "Nesodden" langt fra følger standard gruppering med fire kanoner i kvadrat rundt en kommandoplass, lyskaster et stykke unna samgruppert med anviser og radar like ved...

Mvh
Klaus Johansen
Fortressvestfjord.com
fortressvestfjord@gmail.com
Post Reply

Return to “Tyske luftvernbatterier”