Siktemiddel til kanon?

AT/PAK/MG-Bunkere og FLAK installasjoner samt all uststyr som har med radio, optisk, elektrisk m.m

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Siktemiddel til kanon?

Post by Yngvar »

Er det noen som kan fortelle meg hva denne ble brukt til. En "kikkert" med grade inndeling, ca 50 cm lang av merke Zeiss. Objektet er nok ment å sitte i en holder etc. På enden av futteralet står det risset inn " B Geschutz II Batt 740"
Denne ble tatt med fra en bunker ved Larvik rett etter at krigen var slutt av en ti år gammel gutt. Når gutten som nå er noe eldre ryddet på loftet kom denne frem. Han forteller at guttegjengen var rundt på fortene og bunkerne i området og alt var åpent og folk forsynte seg med våpen, kopper og kar, og ellers alt som kunne brukes.
IMG_1193.JPG
IMG_1194.JPG
IMG_1196.JPG
IMG_1198.JPG
IMG_1199.JPG
IMG_1200.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Yngvar
kljohansen
Posts: 48
Joined: 17 Oct 2016 18:59

Re: Siktemiddel til kanon?

Post by kljohansen »

Heisan.

Den eneste tyske avdelingen jeg finner angitt som 740 er Leichte-FLAK Abteilung 740 som kom til Norge i 1942 etter oppsetting i Leipzig. I november 43 var de i Oslo, mens fra mai 1944 var de i Stavanger regionen. De fleste MAB og HKB hadde annen nummerering. le FLAK var jo oftest 3cm og mindre.

Når det er sagt så er dette et optisk sikte til kanon. Fra egen tid i KA vet jeg at luftmålssikter oftest en stor sirkel med forsprangsmerker eller en tilsvarende sirkel med en "søyle" for avstands og forsprang. Ser samtidig at f.eks FLAK 38 har en lik, men mye enklere kikkert. Se http://www.questmasters.us/2cm_FLAK38.html. Siktet kan være et anti-tank siktete til en luftvernkanon. Dersom du googler foto med anti-tank scope og FLAK for du endel treff som likner.

Mvh
Klaus Johansen
fortressvestfjord.com
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Re: Siktemiddel til kanon?

Post by Yngvar »

Takk for svar. Denne har en søyle med grad innstilling for avstand så vidt jeg kan se.
Mvh
Yngvar
AYF
Posts: 600
Joined: 31 Jul 2007 12:50
Location: Fosen Midt Norge

Re: Siktemiddel til kanon?

Post by AYF »

Kan være noe boresight utstyr, der en justerer siktemidlene opp mot røret på kanon. Denne tres da inn i kammer på kanonen .
Archery
Posts: 3
Joined: 09 Sep 2022 17:06

Re: Siktemiddel til kanon?

Post by Archery »

Siktet er til fransk 25mm mle 1934 panservernkanon, ser litt av siktet på bildet.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
yngvarH
Posts: 19
Joined: 18 Jan 2023 17:07

Re: Siktemiddel til kanon?

Post by yngvarH »

Se der ja, der er den. Siktet er fra tyske styrker i Larvik , så da var det vel der kanonen var.
Archery
Posts: 3
Joined: 09 Sep 2022 17:06

Re: Siktemiddel til kanon?

Post by Archery »

Kanontypen var mykje brukt til nærforsvar og kunne enkelt trilles på plass der det var bruk for den, ditt sikte er det fyrste eg har sett utenom på bilder, så vil seie det er et uvanlig objekt😊
yngvarH
Posts: 19
Joined: 18 Jan 2023 17:07

Re: Siktemiddel til kanon?

Post by yngvarH »

Da får jeg ta godt vare på det, eller så skulle det vært på et museum.
yngvarH
Posts: 19
Joined: 18 Jan 2023 17:07

Re: Siktemiddel til kanon?

Post by yngvarH »

Her er bunkeren som siktemiddelet ble tatt fra. Han som gjorde det fortalte at det var norske vakter i veikryss og i veier som førte inn til tyske anlegg. Men guttene var på jakt etter felt telefoner som det lå mange av rundt disse anleggene. Våpen og ammo var i de fleste tilfellene fjernet forteller han men det lå mye annet slengt rundt i bunkerne som ni års gamle gutter syns var spennende. Vaktene brydde seg ikke om noen gutter tok med seg noe om de spurte først.
DJI_0023.JPG
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Post Reply

Return to “Mindre våpen og utstyr”