Skaugum - Reichskommissariat Norwegen Privatresidenz

Oslo og omegn var en viktig plass for den tyske administrasjonen i Norge med sine mange staber, leirer og støttepunkter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Skaugum - Reichskommissariat Norwegen Privatresidenz

Post by simonorch »

Er det noen som vet om anlegg, bunkers eller bygninger bygd under krigen rundt Skaugum området i forb. med Terbovens residens?

jeg ser bl.a at det var en flak batterie stasjonært der, le. Alarmflakbatterie 112/III
Sean Banan
Posts: 9
Joined: 27 Jul 2011 12:37
Location: Oslo

Re: Skaugum

Post by Sean Banan »

"Terbovens bunker" på Skaugum er jo ganske kjent, har selv sett den med mine egne lyseblå, men du tenkte sikkert på om det fantes noe mer enn den.
simonorch
Posts: 212
Joined: 04 Aug 2007 13:54
Location: Asker

Re: Skaugum

Post by simonorch »

Ja, f.eks. overnevtn flak batterie, også det må har vært an god del vakt soldater der osv.
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Re: Skaugum

Post by Stutzpunkt »

Oversiktsbilde av Skaugum fra juni 1945 med bildeforklaring. Punkt nr. 6 må være et av Flak-tårnene for Alarm-Flakbatterie.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Tormod
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Re: Skaugum - Reichskommissariat Norwegen Privatresidenz

Post by Stutzpunkt »

Mer informasjon om bunkeren og den tyske aktiviteten på Skaugum:

https://www.budstikka.no/helg/helg/krst ... -1.8119781
I månedsskiftet september/oktober 1943 sendes en gruppe på 130 jugoslaver fra anlegget på Mår til Skaugum. Det tyske byggfirmaet Konrad Hitz leder prosjektet i Asker og fører sirlige lister over arbeiderne de har til rådighet; navn, yrke, hvilke gruppe de kommer med, hvor lenge de skal være.

58 av arbeiderne er der på frivillig arbeidskontrakt for den tyske krigsmakten. De får utbetalt lønn, det vil si lommepenger, samt fri kost og losji. Resten sendes familien i hjemlandet. Den nye tariffavtalen av 19. januar 1943 fastslår at en vanlig utenlandsk arbeider i Norge skal 1,14 kroner i timen, eller 218 kroner i måneden. Etter at skatt og trygdeavgift trekkes fra ender regnestykket på 155 kroner – som sendes til familiene.

72 av arbeiderne er der høyst ufrivillig, deriblant Krsto Zoric. I arbeidslistene står også han oppført med lønnskrav, knappe 57.60 kroner i måneden. I virkeligheten får han ingen ting. Og i motsetning til de frivillige arbeiderne som går ettårskontrakter, har han ingen mulighet til å avslutte arbeidsforholdet.

Oppdraget i Asker får navnet «Byggeprosjekt Tennis», en avledningsmanøver for det virkelige prosjektet: et enormt bunkeranlegg med flere titalls rom og underjordiske tunneler.
Terboven protesterte mot boligbrakker i hagen

Tyskernes opprinnelige plan er å innkvartere arbeiderne i en brakke, ikke langt fra byggeplassen. Men Terboven er lite lysten på å ha arbeidslaget camperende nær hovedhuset.

Løsningen blir Jansløkka skole. Mens skoleelevene sendes til bakeriet Varden i Asker sentrum, gjøres klasserommene om til sovesaler med køyesenger tett i tett langs veggen. To mann i høyden, 20 på hvert rom. Kroater, serbere, slovenere, bosniere. Eldstemann er 63 år. Den yngste er 16. De arbeider åtte timer om dagen, i tre skift og uten fridager. De aller fleste med sprenging og lemping av stein i tilknytning til bunkersarbeidet. Zoric arbeider i smien. I tillegg til gruppen med arbeidere fra Balkan, arbeider også minst ni sovjetiske sivile tvangsarbeidere på området. Disse innkvarteres for seg selv, i en egen brakke inne på Skaugum.

Både tvangssendte arbeidere og de frivillige behandles som frie arbeidere. Utenom arbeidstiden kan de bevege seg fritt. De tyske vaktene skal i første rekke forhindre sabotasje på området. Så lenge arbeiderne følger reglementet og arbeider hardt, går det bra.

På fritiden leser de tysk propaganda og spiller poker. Ved tre anledninger får Zoric tyskernes velsignelse til å reise inn til Oslo, samt ti kroner i reisepenger. Zoric satser hele reisekassa i et pokerlag på brakka- og vinner stort. Hele 65 kroner. Vel fremme i Oslo er det lite å få kjøpt. Unggutten endre med å svi av gevinsten på ny dress.

– Maten var dårlig og vi arbeidet hardt, men ingen torturerte oss. Likevel følte jeg meg halvt død innvendig. Jeg døde den dagen jeg ble arrestert. Jeg følte at jeg ikke hadde noe å frykte, fordi jeg allerede var fortapt.
https://www.budstikka.no/krigen/skaugum ... -55-106181

Jansløkka skole i Asker, hvor de kroatiske tvangsarbeiderne var innkvartert:
https://lokalhistoriewiki.no/wiki/Asker_fangeleir

Dekningsbunkeren (og sambandssentralen?) til Terboven fikk dekknavnet "Tennis" av Organisation Todt.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Tormod
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Re: Skaugum - Reichskommissariat Norwegen Privatresidenz

Post by Stutzpunkt »

Noen ytterligere bilder trykket i Dagbladet, mai 1945.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh
Tormod
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Skaugum - Reichskommissariat Norwegen Privatresidenz

Post by Natter »

FYI: "Papphuset" i forrige post var en standardekonstruksjon. Erindrer ikke detaljene, men innbiller meg at det var en finsk brakke...
Kom over en masse informasjon om denne (tegninger og en haug med bilder) i en mappe på Riksarkivet for noen år siden.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Skaugum - Reichskommissariat Norwegen Privatresidenz

Post by Natter »

Ikke relevant for Skaugum, men siden det har litt tilhørlighet til RK, slenger jeg inn dette orgkartet her:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
EspenB
Posts: 71
Joined: 19 Mar 2017 17:29

Re: Skaugum - Reichskommissariat Norwegen Privatresidenz

Post by EspenB »

Filmavisen har noen scener fra Terbovens bunker-anlegg på Skaugum.

https://tv.nrk.no/serie/filmavisen/1945 ... /avspiller
Post Reply

Return to “Oslo/Akershus”