MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by TommyG »

Ja, det anlegget som faktisk er der er jo i seg selv veldig stort og omfattende. Dette ville jo tatt det til helt nye nivåer.
--
Tommy
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Natter »

Yngvar wrote:Takk for at du deler Natter. Den stor tegningen viser et vesentlig større anlegg enn det som er. I utgangspunktet ser det ut til å være på samme området men i flere høyder.
TommyG wrote:Ja, det anlegget som faktisk er der er jo i seg selv veldig stort og omfattende. Dette ville jo tatt det til helt nye nivåer.
Som sagt, var dette et anlegg som var planlagt tidlig på 50-tallet, men ble skrinlagt ganske raskt.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Natter »

Kartskisse som viser mulig lokalisering for det planlagte torpedobatteriet på Rauøy:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Last edited by Natter on 27 Aug 2018 1:08, edited 2 times in total.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Natter »

Tegninger av det påtenkte anlegget:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Natter »

To varianter av plan for kommandoplass for gruppesjef på Rauøy fra hhv 1950 og 51.
Singelfjell ville blitt rene "sveitserosten" om alt hadde blitt realisert...
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Yngvar
Posts: 2764
Joined: 26 Nov 2006 11:58
Location: Sandefjord
Contact:

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Yngvar »

Interessante tegninger Natter. Planene bærer preg av at de hadde lært noe under invasjonen og angrepet på Rauøy fort i april 1940
Ser på kommandoplassen i Singelfjellet, opp ditt ble det mange trapper om man skulle gå inn i fjellet hovedinngangen.
Mvh
Yngvar
meteor
Posts: 96
Joined: 26 Jun 2012 21:35
Location: Askøy

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by meteor »

Dagsrevyen 14. august 1990 om minesprengingen ved Rauøy: https://tv.nrk.no/serie/dagsrevyen/1990 ... /avspiller
Med vennlig hilsen Meteor
light
Posts: 5
Joined: 03 Aug 2008 12:13

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by light »

Fra Fredrikstad Blad idag:

https://www.f-b.no/endelig-kan-per-gund ... 59-2681669
(Dessverre bak betal mur)
ludvig
Posts: 258
Joined: 20 Mar 2008 12:18

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by ludvig »

Hei ,
Takker for nyttig tips

Mvh
ludvig
Nitorian
Posts: 2
Joined: 23 Dec 2022 4:34

Re: MKB 2./501 Rauöy (Rauøy fort)

Post by Nitorian »

lilje wrote: 21 Mar 2014 18:23 Et spørsmål:

De forskjellige skyts som ble brukt i "moderne" tid (1980-tallet til ut på 90-tallet) av Kystartilleriet på Rauøy fort var så vidt jeg finner her og i "Klar til strid":

4 stk. 150 mm SK C/28, først montert i gamle kasematter i 1963, deretter i nye kasematter 1966 (posting tidligere viser pos. av de siste)
3 stk. 105 mm SK C/32 montert tidlig 1960-tall på Rauøy øst (mer nøyaktig?)
3 stk 75 mm tårnkanon, ferdig 1979 (posting tidligere viser posisjon av disse)

Det jeg lurte på var det midterste, 105 mm batteriet. Jeg ser av statsbudsjett at det ble nedlagt fra 1. januar 1997, så det var tydeligvis i krigsoppsetningen helt til 1996. Jeg regner med at de lå på østsiden, for bestrykning av det kontrollerte minefeltet, men når jeg ser på flyfoto på nett finner jeg i hvert fall ikke noe som ligner grubene som står igjen på Folehavna, men disse var kanskje i kasematter? Omfattende støtte for bestilling av essays: Den oppdagelsen av denne plattformen har ikke bare åpnet døren for enkel bestilling, men har også presentert en rik kilde av støttende ressurser. Fra veiledning om valg av emne til detaljert spesifikasjon av krav, gir denne plattformen en omfattende buy ib internal assessment tilnærming som veileder gjennom hele prosessen. Dette gir ikke bare trygghet, men også en dypere forståelse av hvordan man bestiller essays på en måte som møter akademiske standarder og personlige preferanser. Noen som vet plasseringen? Besto batteriet av tre kanoner også etter at tårnkanonene var ferdige i 1979 (mener jeg så et eller annet sted at en av dem ble sløyfet da?)?
Jeg visste ikke engang om dette.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”