Sketchup hjelp og tips

Når været eller årstiden gjør det vanskelig å være ute er det hyggelig med en hobby hvor man kan være inne. Post dine bilder, tips og råd.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Sketchup hjelp og tips

Post by AndersHJ »

Etter oppfordring lager jeg en tråd i denne gruppen for modellbygging (virtuell)
Hensikten er å kunne besvare spørsmål rundt hvordan man bruker Sketchup. For de som ikke ennå er kjent med programmet vil jeg først ta en liten innledning.

Sketchup er ett 3D tegneprogram er som ble kjøpt av Google for å lage 3D modeller til sine kart. Programmet er gratis og er kraftig nok til å kunne lage ganske komplekse modeller. Det finnes i en standard utgave og en Pro utgave. Forskjellen er at Pro utgave har mulighet til å lage såkalte dynamiske komponenter (for eksempel animasjon) og flere import og eksport muligheter. Alle mine ting er i hovedsak laget i standard utgaven. En annen fordel med programmet er det store biblioteket av gjenstander tolk har laget som også er gratis. I tilsvarende kommersielle programmer skal man ha betalt for alt og intet er gratis.

Programmets hjemmesider og nedlasting finnes her http://sketchup.google.com/intl/en/index.html
3DWarehouse bibliotek http://sketchup.google.com/3dwarehouse/
Hvis man ønsker å bruker programmet til noe mer enn å se på andres arbeid. Kan Googles opplæringsvideoer anbefales.

Etter hvert er mange av bunkerne i regelbau programmet laget i Sketchup. Du finner de fleste ved å søke på regelbau på 3DWarehouse. Modeller laget av Scolty, bunker14 og Harpoon (meg) er de som anbefales.
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Re: Sketchup hjelp og tips

Post by AndersHJ »

Terreng
Jeg har i hovedsak kun laget den enkleste varianten av terreng og det er den teknikken jeg skal vise her. De to andre er å bruke Google Earths terreng modell eller å bygge det opp fra konturlinjer (Jeg synes første nevnte blir for grovt og sistnevnte blir fort litt for pannekakestabel).

Først gang må man aktivisere Sandbox i SU (Sketchup). ”Windows – Preferance” som vist på bilde. Det kan også være kjekt med Sandbox verktøyline og Layers dialogboksen fremme.

Første skritt er å putte alt jeg har laget i en gruppe slik at dette ikke endres ufrivillig av det vi gjør på terrenget. Har også laget ett eget layer med Terrain og satt det aktivt (dvs at vi tegner havner i dette layer)
Bilde01.jpg
Har valgt en enkelt Vf bunker ribbet for innhold for å få ned filstørrelsen. En OP bunker pleier å ligge høyt for eksempel på en ås rygg. Utgangpunktet for terrenget kan derfor være 10cm under spalteåpningen som ett utgangspunkt. Jeg pleier deretter å bruke linjaler for å bestemme plassering og utstrekning. Først alle sider i samme høyde som blir 2,1m fra nedkant på betongen. Deretter utstrekning, jeg bruker normalt 15 meter. Bruker deretter sandbox verktøyet ”from scratch” nede i høyre hjørne kan man da sette ”Grid Spaceing” som gir rutestørrelse, jeg bruker oftest 1meter. Deretter drar man ut terrenget fra kryssningspunktene til linjalene, først den ene retningen så den andre. Terrenget puttes automatisk i en egen gruppe og linjalene har nå gjort jobben og kan slettes ”Edit – Delete Guides”. Det blir fort en del feil når man lager terreng så lagre nye utgaver ofte. Nå er ett godt tidspunkt Fil Vf6a-01
Bilde02.jpg
Skal man ha andre elementer i terrenget er nå er bra tidspunkt å fastslå dette. Det kan være stier, veier, utsprengte områder og støttemurer. I denne sammenheng velger jeg det enkleste å satser på en flat vei fra inngangen og tegner denne nå. Hensikten er bare å lage en flate som terrenget kan bryte. Når flaten er tegnet putter vi den i en egen gruppe ”double click” velger alt og høyre mus tast ”make group”. Blir den for liten får vi justere størrelsen etter hvert.
Bilde03.jpg
Nå kan vi begynne å forme terrenget. Man begynner med hoved dragene først og tar mindre justeringer etterpå. Målsettingen er en åsrygg som går parallelt med spalteåpningen. Man åpner først terreng gruppen for endring og velger ”Smoove” verktøy fra Sandbox knapperaden. Man kan nå sette radius nede i høyre hjørne, Begynn med hovedtrekk med stor radius for eksempel 8 meter. Dette krever litt teknikk da ingen deler av terrenget skal være valgt men skal være tilgjengelig for endring. Er en del valgt får man bare gule punkter rundt valgt del. Bruk så justeringer hver gang slik at man gradvis får bygget opp det terrenget man ønsker. Deretter går man ned til mindre diameter og fikser detaljer rundt bunkeren. Jeg lagret når arbeid med 8m diameter var ferdig. Fordelen med å bunkeren nå i Layer0 er at vi lett kan skru den av og på for å komme til terrenget under fil Vf6a-02
Bilde04.jpg
Det er vanskelig å få det pent ved spalteåpning. En mulighet er å velge de nærmeste rutene og deretter Sandbox verkøyet ”Add detail”. På den måten deles rutene i to og man får flere muligheter. Lagre ofte, bruk angre og foreta små justeringer av gangen. Ideelt sett bør man få terrenget vekk fra alle åpninger for å unngå å måtte foreta korrigeringer manuelt etterpå. Pass også på at alle flater som skal skjære gjennom terrenget stikker ut på alle sider slik at det ikke blir hull.
Bilde05.jpg
Bilde06.jpg
Når man anser seg ferdig med terrenget er det tid for å tenke på texture. Alle felt som skal ha annen texture må være skilt med en linje (synlig eller usynlig). For å kunne få til litt bart fjell på toppen har jeg her lagt inn to flater. En annen muliget er sandbox ”drape” funksjonen som projiserer ett objekt ned på terrenget for eksempel en sti eller vei. Se også på stamp funksjonen som laget ett avtrykk. Den kan også være skrå slik at man kan lage en rampe ned til bunkeren. Fil Vf6a-03
Bilde07.jpg
Nå er det magien kan begynne
Sjekk at Terrain layers fremdeles er det aktive. Jeg pleier først å skjule alle synlige linjer fra terrenget. Dette gjøres ved å velge alt i terreng gruppen, høyre klikk og ”Soften/Smooth Edges” dialogboksen tillater da justeringer for å oppnå ønsket effekt. Eventuelt kan det gjøres med manuell hjelp Ctrl tast + viskelær for å skjule linjer eller Shift + Ctrl tast + viskelær for å ta de frem. Ideelt skal alle linjer smoothes, men glemmer man noen er det ingen krise. Har også snudd terreng flaten slik at det hvite blir opp. Etterpå er det lurt å lagre.Fil Vf6a-04

Neste trinn kan være kritisk så man må lagre først. Skjærer terrenget gjennom en stor bunker med mye inventar kan det også være lurt at det er gjemt vekk i ett eget layer som er skjult så maskinen ikke går helt i stå når det skal tilpasse terrenget til alle stolben inni bunkeren.
Velg hele terrenget (inne i gruppen) og høyreklikk og velg ”Intersect with modell” dette kan ta noe tid avhengig av PCen’s kraft og hvor kompleks modellen er. Resultatet blir at det generes linjer der terreng møter andre objekter. Etterpå skal alt overflødig slettes. De to ”fjell toppene” kan slettes direkte med flaten utenfor inngangen skal inn i terrengmodellen. ”Select – Cut” åpne terreng gruppen ”Paste in place” og ”Explode”. Det har dukket opp noen linjer som er skjult ikke langt fra inngangen. Ved å gå til ”View – Hidden Geometry” kan de gjøres om fra skjulte til smothed lines. Det er fort gjort å slette for mye så det kan være lurt å lagre før man begynner. Er man i tvil skrur du av og på Layer0 for å se hva som skal slettes. Ved spalteåpningen var det nødvendig å tegne en liten strek for å skille flatene. Fil Vf6a-05.

Når alt ekstra er fjernet kan man legge på texture og eventuelt skjule de linjer som er mellom overgangene. Pass på størrelse på texture filer da de umiddelbart gir tilsvarende økning på størrelsen i SU filen. Vf6a-06. Ferdig. Dette er ikke nødvendigvis den beste metoden for å lage terreng men en beskrivelse av hvordan jeg gjør det. Skal man ha gress på taket av bunkeren kan det være nødvendig å lage ett lite terreng til for å dekke taket. Det vanskelige med det er å unngå hull samt å vite hva som kan slettes når de er intersected. Overgang mellom de to terrengene er også litt vanskelig å få jevne. Vf6a-06
Bilde08.jpg
De ulike filene er puttet i vedlagte Zip filer
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

Re: Sketchup hjelp og tips

Post by ole w »

jeg har et lite problem her. før kunne jeg se målene når jeg tegnet det kan jeg ikke nå og må forhåndsmåle alt. hva skal jeg gjøre?
ow
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

Re: Sketchup hjelp og tips

Post by ole w »

jeg kan heller ikke stille radius i høyre hjørne.
ow
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

Re: Sketchup hjelp og tips

Post by ole w »

nå kan jeg skrive radius men det eneste som kommer opp på skjærmen er mus pila.
ow
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

Re: Sketchup hjelp og tips

Post by ole w »

ok, nå funker det meste. men noen ganger kommer det opp et brunt "ark" med 2 blå piler.hva er det?
ow
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Re: Sketchup hjelp og tips

Post by AndersHJ »

Status linjen (den abselutt nederste i SU) kan i enkelte tilfelle havne utenfor skjermen eller under en windows linje. Det kan som regel rettes på ved å gjøre SU vinduet litt mindre.

Brunt vindu med to blå piler. Er usikker på hva du mener prøv å lage laste opp ett bilde. Det kan være Section Cut.

Det kan være lurt å studere Google sine opplærings videoer for å få oversikt over alle funksjoner. Det gjorde jeg. Lastet også ned manualen som pdf.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

Re: Sketchup hjelp og tips

Post by ole w »

hvordan legger du ut bilde av skjærmen?
ow
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Re: Sketchup hjelp og tips

Post by AndersHJ »

Bilde av skjermen:
Alt + Print Screen (Tar bilde av aktivt vindu, bare printscreen = hele skjermen)
Deretter limer inn i bildebehandlingsprogram + beskjære og så laste opp.
Bjornar Nybrott
Posts: 331
Joined: 25 Sep 2007 23:47
Location: Tromsø

Re: Sketchup hjelp og tips

Post by Bjornar Nybrott »

Eller screenhunter. Det er gratis og jeg bruker det mye til kartarbeide.

http://www.wisdom-soft.com/products/screenhunter.htm
User avatar
AndersHJ
Posts: 674
Joined: 30 Sep 2009 10:27
Location: Bærum

Re: Sketchup hjelp og tips

Post by AndersHJ »

Sketchup 7 Manual som pdf finnes her:
http://sketchup.google.com/support/bin/ ... swer=36213
dayinji
Posts: 1
Joined: 30 Aug 2022 11:36

Re: Sketchup hjelp og tips

Post by dayinji »

SketchUP er veldig bra! Det koster ikke rare greiene, og gir en følelse av hvordan fullversjonen er å jobbe i.
Datteren min bruker dette sammen med et XPPen Deco 03 digital drawing pad , som jeg også benytter til Photoshop CC.
Post Reply

Return to “Modellbygging”