HKB 6./980 Torgauten (593) (Torgauten fort)

Området som kystfylkene Telemark, Vestfold og Østfold. Oslofjorden var viktig for tyskerne som en viktig konvoirute til kontinentet (bl.a Frederikshavn, Danmark) derfor ble det opprettet mange kystfort langs Oslofjorden for å beskytte ruten.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

OriginalOne
Posts: 2
Joined: 14 Mar 2021 16:48

Re: HKB 6./980 Torgauten (593) (Torgauten fort)

Post by OriginalOne »

Noen som vet om det fortsatt er omvisinger på fortet? Var innom tidligere i vinter og da var siste informasjonsplansjene jeg kunne finne fra 2018.

Det fine oversiktskartet har dessverre også vær og vind ødelagt. Noen som vet om det finnes et litt mer høyoppløselig versjon enn hva som tidligere har blitt postet her i tråden? :-)
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: HKB 6./980 Torgauten (593) (Torgauten fort)

Post by Natter »

Scan:
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
OriginalOne
Posts: 2
Joined: 14 Mar 2021 16:48

Re: HKB 6./980 Torgauten (593) (Torgauten fort)

Post by OriginalOne »

Takk @Natter !

Må få skaffet meg den boken.
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Re: HKB 6./980 Torgauten (593) (Torgauten fort)

Post by kak »

Sist jeg var på Torgauten fort i slutten av mars stod fortsatt 10 cm K17/04 kanona under presenning. Litt kjipt å ta bilder av, derfor tok jeg en ny tur for å ta bilder av den aktuelle kanona i midten av juni! Overraskelsen og skuffelsen var derfor rimelig stor når hele kanona nå er FJERNET! Men jeg fikk tatt en runde og besøkt noen luftvernstillinger for første gang og min aller første tur opp i øverste etasje av kommandobunkeren på Torgauten fort!

Bilder og tekst som vanlig her:

https://www.kak.net/2022/08/20/tysk-kan ... uten-fort/
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Jan
Posts: 247
Joined: 22 Aug 2007 22:40
Location: Akershus

Re: HKB 6./980 Torgauten (593) (Torgauten fort)

Post by Jan »

Fin reportasje :bravo
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Re: HKB 6./980 Torgauten (593) (Torgauten fort)

Post by kak »

Jan wrote: 20 Aug 2022 22:40 Fin reportasje :bravo
Tusen takk for det, Jan!

Kjipt med kanona som forsvant, men en fin tur med kameraet for å utforske det som fortsatt er igjen på Torgauten fort ble det! :bra:
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: HKB 6./980 Torgauten (593) (Torgauten fort)

Post by TommyG »

Vet du noe årsak til at de er fjernet? Har den venneforeningen som drev og jobbet der ute kollapset slik at det ikke lenger er noe grunnlag for å ha kanonene utplassert der?
--
Tommy
User avatar
kak
Posts: 366
Joined: 26 Jul 2013 13:50
Location: Sarpsborg
Contact:

Re: HKB 6./980 Torgauten (593) (Torgauten fort)

Post by kak »

TommyG wrote: 21 Sep 2022 12:17 Vet du noe årsak til at de er fjernet? Har den venneforeningen som drev og jobbet der ute kollapset slik at det ikke lenger er noe grunnlag for å ha kanonene utplassert der?
Nå har jeg forsåvidt skrevet en del om det i teksten som jeg har linket til. Men Onsøy forsvarsforening har (tydeligvis) ikke overholdt avtalen/kravet til vedlikehold, kanonen var i stort forfall og Forsvarsmuseet ville ha kanona til Oslo. Men takket være et museum i Gamlebyen, Fredrikstad kunne ta den imot og ha den innendørs, forble kanona i distriktet. Dog veldig synd at den ikke ble tatt vare på og kunne få lov til å stå ute på Torgauten fort for å gjøre den stillingen autentisk, for ikke å snakke om et godt "trekkplaster" til fortet.
Post Reply

Return to “OSLOFJORDEN DIVISJONSOMRÅDE”