Ferie 2009-2022 (Kreta)

Her kan vi alle legge ut informasjon, spørsmål og svar vedrørende kystfort/bunker aktiviteter.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Ferie 2009-2014 (Kreta)

Post by Natter »

Ole wrote:Etter at treerbanden (KOS, Vevang og Natter) har gjort rent bord på øya er det lite igjen for oss andre.
Det er nok stadig mye "uoppdaget" :)
Tror du har valgt den beste årstiden for tur (var du innom noen av fjellanleggene, lurer på hvordan det er med insekter der nå..?).
Ole wrote:Men her er en Bofors (?) som passer på badegjestene i Soughia på sørvestkysten.
:bra:
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Re: Ferie 2009-2014 (Kreta)

Post by Ole »

Ambisjonen denne gang var vandreturer og gamle kulturer, så det ble egentlig lite krigsminner. Jeg gjorde et par forsøk på å komme inn på flyplassområdet i Maleme, men gutta med maskinpistol på magen var der hver gang. Undres på hvilken strategisk betydning seks utrangerte jagerfly har. Eller er det siste rest av det operative Hellenic Air Force?
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Ferie 2009-2014 (Kreta)

Post by Natter »

Ole wrote:Jeg gjorde et par forsøk på å komme inn på flyplassområdet i Maleme, men gutta med maskinpistol på magen var der hver gang. Undres på hvilken strategisk betydning seks utrangerte jagerfly har. Eller er det siste rest av det operative Hellenic Air Force?
Området er stadig i operativ bruk til øvelser av avdelingen som holder til i leiren på andre siden av veien (en skvadron fra 2. greske fallskjermregiment - vistnok en form for eliteavdeling).
Da jeg ble holdt tilbake der (to ganger) i 2012 sa de at det var greit å stikke innom og kikke på fly/kanoner og minnesmerker når det ikke var pågående aktivitet. I år var porten stengt hver gang jeg kjørte forbi, så det er mulig at de bruker området mer, eller bare er lei av å jage turistene...
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Ferie 2009-2014 (Kreta)

Post by Natter »

Ole wrote:her er en Bofors (?) som passer på badegjestene i Soughia på sørvestkysten.
Har fått lagt inn posisjonen på denne til POI-filen min.
Kikket litt rundt på luftfoto i området, og ser et og annet som kan ligne på stillinger (mangler stadig posisjon på bla flere ti-talls tyske kystbatterier...). Gikk du noe rundt i området ovenfor/øst for landsbyen (regner med at du ville postet om du hadde sett mer dog)?
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Ole
Posts: 998
Joined: 03 Mar 2009 23:42
Location: Kragerø/Bjarkøy

Re: Ferie 2009-2014 (Kreta)

Post by Ole »

Jeg fikk ikke sett så mye rundt i Sougia. Målet for turen var Lissos, halvannen times gange fra Sougia. Lissos er et av de mest innholdsrike steder fra oldtiden.

Det som ser ut som rester av stillinger på østsiden av elveleiet i Sougia er ruiner fra romersk tid.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Sv: Ferie 2009-2014 (Kreta)

Post by Natter »

Natter wrote:
Vevang wrote:Drapano batteriet hvor er det? :-D
De 6 stillingene lengre ned. Vet det kan diskuteres om det er samme batteri som tilhoerer kommandobunkeren, men tviler pa det gitt bade avstand og de tyske batterilistene.
Og det stemmer...

Bedre luftfoto over det aktuelle området avslører kanonstillingene til det øverste batteriet (hadde vært null problem å få med seg disse - håper Vevang følger med og evt svinger bortom før han reiser hjem...).

Dog er dette karakteristiske stillinger for 21cm K39/40(t), ergo må jeg bytte om batterinavnene.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Ferie 2009-2014 (Kreta)

Post by Natter »

Natter wrote:
Natter wrote:Vedlagt ZIP-fil med POI-filer for TomTom og Garmin satelittnavigator (link rett over bildet).
Oppdaterte POI-filer for TomTom, Garmin og Google Earth: Måtte justere noen posisjoner etter turen, og har fått lagt til noen flere.
Oppdaterte filer sommer 2015: Ytterligere posisjoner er lagt til, og flere er justert.

Regner med at jeg kommer med enda en ny versjon så snart jeg har debriefet Vevang etter hans tur i sommer... (står på "to-do listen" etter retur til Bergen).

Har også laget et nytt kart for Google Maps: https://www.google.com/maps/d/edit?mid= ... sp=sharing
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Re: Ferie 2009-2017 (Kreta)

Post by Vevang »

Har funne mye tøft på Kreta 8)
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Ferie 2009-2017 (Kreta)

Post by Natter »

Trist historie...

Fjellanlegget kan minne litt om det som ligger i olivenlunden ovenfor Maleme?
https://www.dagbladet.no/nyheter/forske ... 1444390918
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Vevang
Posts: 818
Joined: 06 Aug 2007 20:13

Re: Ferie 2009-2017 (Kreta)

Post by Vevang »

Stemmer det. :roll:
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Ferie 2009-2022 (Kreta)

Post by KOS »

Kreta-ferie tidlig juni 2022, etter to pandemikanseleringsår. Flott ferie,
men altfor varmt til å ta seg fram til noe bunkersted i 14 dager med 25-30+ grader - hver dag.
Senere på sommeren blir det alltid varmere, så sent mai tidlig juni er best mht. strandferie.
Bunkertur må være best sent sept - tidl. oktober vil jeg tro.

Men, grabbet med en Platanias 'museum flyer' fra et stativ.
Der er flere bilder fra denne hulen tidligere i denne tråden,
men legg de gjerne inn på nytt etter denne posten.

mvh
KOS
IMG_0001red.jpg
IMG_0002red.jpg
IMG_0003red.jpg

Forstørret utklipp med referanse A, B og C for å relatere bilder til.
Utgang B åpner seg ikke langt over feltkanonbunker i hule m/3 åpninger.
IMG_0003zoom2.jpg
Google Maps
https://www.google.com/maps/@35.513877, ... a=!3m1!1e3
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Ferie 2009-2022 (Kreta)

Post by KOS »

2014, Året etter at Kirkekomiteen og frivillige åpnet sin miniutstilling

Hovedinngang A

20140609_A.jpg

Utgang ned mot fjellsiden B

20140612_B.jpg

Sekundær inngang C

20140612_C.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Ferie 2009-2022 (Kreta)

Post by Natter »

Natter wrote:Av arkivmateriale kan spesielt nevnes følgende fra NARA:
RG242 T-78 Roll 630 (bla mange kart som viser støttepunkter og Wn, samt flere bilder av fortifikatoriske anlegg)
Noen av disse er nå digitalisert hos BaMa og kan lastes ned i full oppløsning fra Invenio - arkivsignatur i filnavnet (merk at vedleggene til denne posten er redusert ca 15 ganger i størrelse).
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Post Reply

Return to “Aktiviteter / Turer / Møter”