Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Boknaflu
Posts: 53
Joined: 19 Feb 2012 21:49

Re: Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Post by Boknaflu »

Hei

Fant dette bilde på ebay og det er merket 7.5 flak i kopervik , mener bestemt at bilde er tatt på Østremneset -kopervik ( Har lagt ut et bilde tidligere da denne flak er under bygging . Man ser Kalvatreneset (Kalvatre-bunkeren ) til høyre i bilde og tjoland til venstre. Et spørsmål anngående søk etter bilder på ebay . Skulle det ikkje holde å skrive Kopervik i søkefeltet ? er ganske ivrig på ebay , men her forsvant mange flotte bilder fra Kopervik uten at de viste på ebay siden ..... Noen som kan gi meg noen hint
Østremneset.jpg
Fra etterlysning Hvilken Flak kanon er dette ?
ludvig 7.jan 2021, wrote:Hei ,
7,5 cm Bord Kanone M 97 in Bordlafette C/39 . Oversatt
vanlig fransk 75 mm Mle 1897 feltkanon lagt i ny tysk skipslavett
Mest på Marinefährprahm , Siebel og på noen VP . Noen få på land .

ludvig
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
werner wernersen
Posts: 1423
Joined: 09 Feb 2006 21:13
Location: Arendal

Re: Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Post by werner wernersen »

Hei

For søk på Ebay så krever det riktig skrivemåte, jeg har gitt opp å søke på spesifikke ting og holder meg til F.eks Norwegen, Flak osv og går igjenom manuellt. det er mange som ikke spesifiserer eller klarer å tyde Norske stedsnavn, eller ikke spesifiserer alle bilder. slik at i enkelte lotter kan du finne bilder fra Bergen til Hammerfest som et eksempel.

Werner
Be quiet brain or i`ll stab you with a Q-tip
Homer Simpson
User avatar
Henning Dalsvåg
Posts: 1801
Joined: 29 Mar 2009 14:04
Location: 4272 Sandve,Karmøy

Re: Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Post by Henning Dalsvåg »

Noen som vet om tyskerene hadde noe litt øst for småbåthavnen ved nordstokke?
Nordstokke kopervik.jpg
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Mvh Henning Dalsvåg
User avatar
Mikkel
Posts: 47
Joined: 26 Aug 2012 12:45
Location: Haugesund

Re: Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Post by Mikkel »

Hei,
Det står om dette området i en tråd her men den klarte eg ikke å finne fram til nå. det har stått en flak her og det er en over grav bunker her.
Mikkel
Gismervik
Posts: 4
Joined: 20 Apr 2015 19:52

Re: Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Post by Gismervik »

Denna "vaktbunkeren" e viska vekk...Denligge nå under et nytt leilighetsbygg.

Eagle Wind wrote:
KOS wrote:
Eagle Wind wrote:Var ikke så lette å se de eg fant, men de er litt lettere å finne nå for den så vil ta turen.
Bunkersen er og mer synlig nå enn senere på året.

Var og å kikket på den vaktbunkeren som ligger oppi haugen der med kinoen i kopervik.
Fine bilder EW ! Har ennå ikke 'somlet meg til' å se på den der i Liarlunden. Ble det konkludert med noen funksjon på den ? Var telefon til den altså ?

Den i Kopervik sentrum, tja ... er vel egentlig ikke forklart den heller helt, eller ? Men - den har jeg besøkt, mye skrot i den ;-)

mvh
KOS
takk.
Tror ikke vi har funnet ut hvilken funksjon den har hatt nei, verken den eller den litt lengre vest. eller de ruinene som ligger inni skogen her litt øst.
For som tidligere nevnt er det kabelsteiner som går i retning av både ruiner og bunkerser inni skogen her.

Nei den i kopervik sentrum er vel like uklar som de andre den og.
Ja de bunkersene er som magneter på skrot. :lei:

Håper vi en dag finner mer ut av funksjonene til disse.
mosen
Posts: 27
Joined: 17 Sep 2009 16:52
Location: Gran på Hadeland (østlandet, eks Åkrehamn)

Re: Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Post by mosen »

Boknaflu wrote:Hei

Fant dette bilde på ebay og det er merket 7.5 flak i kopervik , mener bestemt at bilde er tatt på Østremneset -kopervik ( Har lagt ut et bilde tidligere da denne flak er under bygging . Man ser Kalvatreneset (Kalvatre-bunkeren ) til høyre i bilde og tjoland til venstre. Et spørsmål anngående søk etter bilder på ebay . Skulle det ikkje holde å skrive Kopervik i søkefeltet ? er ganske ivrig på ebay , men her forsvant mange flotte bilder fra Kopervik uten at de viste på ebay siden ..... Noen som kan gi meg noen hint
Jeg mener å huske at det var denne luftvernkanonen som ble kreditert nedskytningen av den Blenheim'en som hadde lagt magnetiske miner i Karmsundet. Flyet hadde fått en masse treffere fra batteriene på Moksheim og på Håvik, men denne kanonen ble kreditert nedskytingen. Det er for øvrig en minnestein i rusvik?, som bekranses hver 17 mai, der navnene på besetningen står. Kanonkommandøren fikk et jernkors (EK 1) og forfremmelse til feldwebel for "bragden".
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Post by Natter »

Etablering av Leichte Flak i Kopervik (NARA RG242/T-1022/Roll 2709/PG47400):
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Post by KOS »

Bra post... Har sett et utsnitt av samme/lignende et sted , men er ikke sikker på om sende-masten var nevnt der. (En annen versjon kanskje - trodde den var I tråden , men...)
I alle fall, jeg fant jo et mastfundament - så kanskje det tilfører 'layout' ny info ...

mvh
KOS

EDIT: Fant den her: http://www.kystfort.com/forum/viewtopic ... 0&start=15

Har gått noe i surr for oss dette området her... tyedeligvis :roll:

mvh
KOS
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Post by Natter »

Ja, artig. Virker å være eksakt samme original som er avfotografert av ONI i sin tid. Skulle vært interessant å vite kilden til Eriks' foto - det er åpenbart avfotografert på et arkiv, og mtp dokumentet hos NARA, snakker vi formodentlig om BaMa i Freiburg...
KOS wrote:Har gått noe i surr for oss dette området her... tyedeligvis :roll:
Da er det i alle fall ikke lett for en utenforstående å finne frem... :blee:
Informasjon som ikke deles, går tapt!
User avatar
Natter
Posts: 6385
Joined: 25 Feb 2007 18:51
Location: Bergen

Re: Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Post by Natter »

bactuz wrote:Ser at vår venn har fått ny dør i det siste... Tragisk.
Registrerte så vidt denne i sidesynet da jeg kjørte forbi i dag, men området så helt andeledes ut; mener trærne er borte og plassen rundt er asfaltert?
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Informasjon som ikke deles, går tapt!
Boknaflu
Posts: 53
Joined: 19 Feb 2012 21:49

Re: Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Post by Boknaflu »

Hei

I år er det 75 år siden det engelske flyet ble skutt ned over Kopervik , i den forbindelse kommer det familie til en av flyverne til Kopervik 15 september.
Det er dessverre lite info om hva Tyskerne gjorde med soldatene etter styrten . Noen som vet om det er mulig å søke i arkiver om Begravelser sent oktober 1942 ?
Jeg var på Minnelunden på Rossebø kirkegård i går . Ingen navn som stemte med mannskapet , men det var en garv med Ukjent flyver 1939-1945.
Snakket med en motstandsmann i går (95 år ) han fortalte at flyet eksploderte i luften og blei spredt over et større område rundt Solstrand Barnehjem , mesteparten falt i sjøen , men en del også på land ( det brandt på taket til Solstrand Barnehjem ) det lå også kropsdeler spredt rund i område . disse ble samlet sammen , men han viste ikkje hva som skjedde etterpå . Men mente bestemt at de aller fleste som omkom i krigen fikk en grav ? Er det mulig å finne ut om begravelser på ukjent soldat fant sted etter 22 oktober 1942 i Haugesund ? jeg er med i Kopervik og Omegn Historielag og skal møte familien og hadde satt stor pris på all hjelp info :-)

MVH Odd Jakob Haaland
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

Re: Diverse i og ved Kopervik, Karmøy

Post by KOS »

mosen wrote:
Boknaflu wrote:Hei

Fant dette bilde på ebay og det er merket 7.5 flak i kopervik , mener bestemt at bilde er tatt på Østremneset -kopervik ( Har lagt ut et bilde tidligere da denne flak er under bygging . Man ser Kalvatreneset (Kalvatre-bunkeren ) til høyre i bilde og tjoland til venstre. Et spørsmål anngående søk etter bilder på ebay . Skulle det ikkje holde å skrive Kopervik i søkefeltet ? er ganske ivrig på ebay , men her forsvant mange flotte bilder fra Kopervik uten at de viste på ebay siden ..... Noen som kan gi meg noen hint
Jeg mener å huske at det var denne luftvernkanonen som ble kreditert nedskytningen av den Blenheim'en som hadde lagt magnetiske miner i Karmsundet. Flyet hadde fått en masse treffere fra batteriene på Moksheim og på Håvik, men denne kanonen ble kreditert nedskytingen. Det er for øvrig en minnestein i rusvik?, som bekranses hver 17 mai, der navnene på besetningen står. Kanonkommandøren fikk et jernkors (EK 1) og forfremmelse til feldwebel for "bragden".
Info om kanonen på fotografiet; http://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?f=18&t=7548
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 2986
Joined: 16 May 2007 15:31

7.5 cm Kardesk-grandat i Liarlunden

Post by KOS »

ref. Haugesunds Avis 25.september 2022

(+) https://www.h-avis.no/granatfunnet-i-ko ... 62-1415341
7,5 cm Kardesk.jpg
https://digitaltmuseum.se/011024457431/75-cm-granat

Min kommentar lagt i artikkeltråden på HA;
Det var nok flere lettere infanteri-feltkanoner i det området der.
Bataljonshovedkvarteret for infanteribataljonen på Karmøy holdt med stor sannsynlighet til på Brekke/Stoplehaugen. Og langs en linje fra Rusvika-Liarlunden-Brekke er/var det flere bunkere i det som ligner et linjeforsvar.
Også langs Brekkeosen/Revurveien var feltkanon oppstilling mot Veavågen/landgang.
Lette feltkanoner på dette nivået var f.eks. tyske 7.5 cm Bergkanoner - men også franske 7,5cm 'krigsbyttevåpen' fra før 2vk.
f.eks. "Canon de 75 M (montagne) modèle 1919 Schneider" (tysk benevn.: "7,5 cm Gebirgskanone 237(f)"
Ikke umulig at de hadde tilgang også på kardesk (sprenggranater) for bruk mot 'myke mål'.
Så ikke overraskende funn, sånt sett.
Edit/Add her ... Se f.eks. kanongarasje et par innlegget ovenfor,

KOS
KOS wrote: 30 Jul 2007 19:04 I forbindelse med "Frigjøringsjubileet 50 år 1995" laget Karmøy kommune en plansje på hvilke installasjoner som fantes på Karmøy og kommunens fastlandsdel. Den oppgir en rekke "kildekategorier" og presenterer "grovgeografisk oppsummerende" mengder og plassering av disse. Denne plansjen kom jeg over når jeg holdt på å lage mer rot en plass i rotet mitt i går kveld...

Under er et utsnitt på det som var registrert av installasjoner i Kopervikområdet.

Det skal altså ha fantes hele 10 bunkere i Kopervik sitt nærområde - herav ingen "observasjonsposter" vistnok PDT_Armataz_01_20
Videre er oppgitt en luftvernkanon, en feltkanon, 4 mitr.'e og 3 veisperringer, hvorav en er nevnt ovenfor sikkert.

Ikke vet jeg hvordan de har talt opp disse, men bare Brekke har vel 5 bunkere om jeg ikke husker feil,
- og da ser jeg bort fra Vf-WC :D

For øvrig er der en del som kan diskuteres på plansjen - og en del som vil bli undersøkt nærmere ;)

mvh
KOS
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
+++++++++++++++++++++++++++++
[https://www.kystfort.com/forum/viewtopic.php?t=2975]Retningslinjer for takt og tone på forumet[/url]
Post Reply

Return to “Haugalandet”