Kystadhaugen

Trondheim var hovedstøttepunkt for marinen med en rekke viktige hovedkvarterer for nord-atlanteren. 200 lette og tyngre flak stillinger skulle bl.a forsvare havnen og flyplassen.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Christian B
Posts: 320
Joined: 24 Dec 2007 17:55
Location: Trondheim

Post by Christian B »

Takker for turen igår :)

Det var hyggelig å se nye fjes, og at vi ble hele 4 mann som tok turen dit, gjorde turen ekstra hyggelig :)
User avatar
mohnke
Posts: 26
Joined: 06 Nov 2008 22:10
Location: Trondheim

Re: Kystadhaugen

Post by mohnke »

vil gjerne legge til disse bildene fra kystadhaugen,er vel ammobunkeren på nedsiden av hovedbygget på kystad gård:) og ett eller annet som sto ikke langt fra inngangen til tilfluktsrommet..
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
User avatar
ole w
Posts: 610
Joined: 31 Oct 2009 22:05
Location: stjørdal

Re: Kystadhaugen

Post by ole w »

jeg vil anta at den gamle trekonstruksjonen er en sagbenk. PDT_Armataz_01_18
ow
User avatar
mohnke
Posts: 26
Joined: 06 Nov 2008 22:10
Location: Trondheim

Re: Kystadhaugen

Post by mohnke »

er vel ikke mere enn det nei;)
MaVi1941
Posts: 3
Joined: 04 Feb 2015 23:14

Re: Kystadhaugen

Post by MaVi1941 »

Bor i nærheten av kystad og har vært på kystad flere ganger og undersøkt om kystad og dens viktighet under krigen. jeg var på riksarkivet og sjekket der sto det at det var russiske fanger der som jobbet med tunnelen. de på arkivet mente også at noen kunne ha blitt drept der ,men det er ingen bevis på det. jeg her ingen personlig tilknytning til kystad ,men vet en del om det to kontakt vis det er noe.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3490
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Re: Kystadhaugen

Post by Erik H »

Litt mer info

http://www.strindahistorielag.no/wiki/i ... andstasjon

ante ikke at det var 2 fjellanlegg.. hvis man ser på linken fra strindahistorielag


Kystad var et militært støttepunkt med 13 tunge maskingeværstillinger i 1945. Her var sambandssentral med brakker, garasjer og verksted, to fjellanlegg i Kystadhaugen ved Kystad Vestre; østre og vestre (telefonsentral).

Fra 1943 til 1945 ble flere hus ved krysset Kystadvegen/ Odd Husbys veg og i Granlivegen rekvirert for tysk bruk, bla. for tyske sentralborddamer.

Etter krigen drev Nils Solem bilverksted i Hesttrøa på Kystad fra 1947 til 1955.
You do not have the required permissions to view the files attached to this post.
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Thore H
Posts: 1
Joined: 29 Dec 2015 13:16

Re: Kystadhaugen

Post by Thore H »

Hei
Bor veldig nære fjellanlegg nr2, og under graving i hagen igår, kom jeg over en betong konstruksjon som jeg tror er
en av de 13 tunge maskingeværstillingene som var på kystad under krigen. Har bare gravd frem en liten del enno. Denne ligger ved veien som gikk fra annlegget til det ene verkstedet. Denne veien eksisterer ikke lengre. Flyttet til kystad i 1970, og da stod enno verkstedet som vises ved bilde tatt av FW i 1952. Faktisk så stod også latrinene inntakt ved veien som fører til fjellanlegget i kystadhaugen.
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Re: Kystadhaugen

Post by TommyG »

Thore H wrote:Hei
Bor veldig nære fjellanlegg nr2, og under graving i hagen igår, kom jeg over en betong konstruksjon som jeg tror er
en av de 13 tunge maskingeværstillingene som var på kystad under krigen. Har bare gravd frem en liten del enno. Denne ligger ved veien som gikk fra annlegget til det ene verkstedet. Denne veien eksisterer ikke lengre. Flyttet til kystad i 1970, og da stod enno verkstedet som vises ved bilde tatt av FW i 1952. Faktisk så stod også latrinene inntakt ved veien som fører til fjellanlegget i kystadhaugen.
Spennende. Post gjerne noen bilder etterhvert som utgravningen strider frem :-)
--
Tommy
Spectre
Posts: 45
Joined: 27 May 2009 16:17

Re: Kystadhaugen

Post by Spectre »

Hei!

Plinger opp denne tråden, vet den er gammel.
Har vært litt på nye turer på diverse plasser i Trondheims-området og har fått litt blod på tann hva angår påstanden om to fjellhaller i dette området, som omtales som forhåndsvis østre og vestre fjellhall.

Den østre er jo godt dokumentert og lett tilgjengelig - men vet vi noe mer i dag om den vestre?

Jeg hørte av en som er oppvokst i området om at han tidligere hadde vært i konserter i det som omtales som en stor fjellhall, men har ikke funnet noe som understøtter dette. Videre ble det sagt at det var en sekundær inngang/utgang et stykke unna med en gjennom en gang.

Er det noen som besitter noe kjennskap til dette? Eventuelt kan bekrefte at en slik bunker faktisk eksisteres? Hva med den vestre bunkeren?
MaVi1941
Posts: 3
Joined: 04 Feb 2015 23:14

Re: Kystadhaugen

Post by MaVi1941 »

Hei
Jeg er en ekstremt interessert i kystadhaugen, jeg kan også være veldig sikker på at jeg har funnet den vestre inngangen,
jomjom
Posts: 21
Joined: 26 Jul 2016 13:12

Re: Kystadhaugen

Post by jomjom »

Kanskje ikke så vanskelig å gjette hvor inngang til det vestre anlegget er når en ser på høydedata.
Så skal en selvsagt ikke rote inne i hagene til folk for å sjekke det ut...
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Re: Kystadhaugen

Post by JornN »

Var og fotograferte anlegget for 15 år siden, og det ligger ganske riktig i en privat hage.
JornN
MaVi1941
Posts: 3
Joined: 04 Feb 2015 23:14

Re: Kystadhaugen

Post by MaVi1941 »

Hei

Denne inngangen ligger faktisk ikke i en hage,(etter min teori) jeg har nemlig funnet noe som skal være inngangen. Som har kollapset litt ved inngangen så trengs å utgraves.
jomjom
Posts: 21
Joined: 26 Jul 2016 13:12

Re: Kystadhaugen

Post by jomjom »

Er det ikke vanskelig å finne noe som ikke er i noens hage her? Iom. at hele den vestre haugen er stykket opp i tomter i dag.
User avatar
JornN
Posts: 853
Joined: 15 May 2007 22:53
Location: Trondheim

Re: Kystadhaugen

Post by JornN »

MaVi1941 wrote: 10 Oct 2022 22:00 Hei

Denne inngangen ligger faktisk ikke i en hage,(etter min teori) jeg har nemlig funnet noe som skal være inngangen. Som har kollapset litt ved inngangen så trengs å utgraves.
De 2 anleggene ligger i hver sin haug, det sørøstre i åpent land, det nord-vestre bak privathus. Begge anleggene har 2 innganger og for begge er det den østre som er åpen. Jeg har forlengst vært inne og fotografert i begge. Så enten snakker du om den vestre inngangen til det sørligste anlegget, eller så er det noe helt annet....?
JornN
Post Reply

Return to “Trondheim”