To små "tårn" på Sola

Jæren med sine flate strender og korte avstand til England var i aller høyeste grad et potensielt landingssted for en alliert invasjonsstyrke. For å sikre Stavanger havn, og ikke minst de viktige flyplassanleggene Sola/Forus, anla tyskerne ”Festung Stavanger”, et omfattende system av støttepunkt med tanke på å stoppe enhver trussel rettet mot området.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

På en av mine mange turer kom jeg over noe rart i Stemveien på Sola, ca. 300m i luftlinje fra Essostasjonen. Det er to betong "siloer" eller tårn uten tak og uten inngang (det er hugget inngang til begge tårnene med hammer og meisel). Disse to tårnene står med kort avstand mellom seg. Lurte på hva det kunne være. 100 meter eller så bortenfor står det et lager i betong med ståldør. Har tatt bilde av alt sammen og håper noen vet hva dette har vært for noe, har aldri sett noe liknende de to silo'ene, og lageret i betong er noe "utysk" i design.
Attachments
Bilde0036.jpg
Bilde0036.jpg (816.51 KiB) Viewed 798 times
Bilde0037.jpg
Bilde0037.jpg (758.73 KiB) Viewed 798 times
Bilde0038.jpg
Bilde0038.jpg (773.34 KiB) Viewed 798 times
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Litt flere bilder....
Attachments
Bilde0039.jpg
Bilde0039.jpg (775.7 KiB) Viewed 796 times
Bilde0040.jpg
Bilde0040.jpg (780.67 KiB) Viewed 796 times
Bilde0041.jpg
Bilde0041.jpg (699.57 KiB) Viewed 796 times
Bilde0042.jpg
Bilde0042.jpg (426.98 KiB) Viewed 796 times
Bilde0043.jpg
Bilde0043.jpg (558.35 KiB) Viewed 796 times
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Hmmm... Interessant! :-)

Området mellom Sola Flyplass og Forus er jo fullt av gamle stillinger og installasjoner, så det er nærliggende å anta at dette er noe ex-tysk..
Første tanke er at det kan se ut som Flak-tårn, men som du sier er stilen temmelig utysk, de står for nærme hverandre og ser litt "spinkle" ut.. Etter rusten å dømme kan de nok være fra førtitallet..

Det er ikke nevnt noen installasjoner akkurat her i boken "Festung Stavanger". Det nærmeste er kommandantbunkersen på Skadberg og LV-hovedkvarteret for "526 LV-regiment" på fjellet der.. Men det nevnes et Wiederstandnest med 2cm Flak i nærheten som det ikke er spor igjen av.. Er det mulig at det kan være dette? (WN I./6.526).

Dørene peker i alle fall mot at det er noe militært.. :?
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Må vel snakke for meg selv, men tror flere andre har det på samme måten: Etter å ha kikket på og etter gammel tysk betong i mange år så får man en slags "radar" eller 7. sans som gjør at man nesten automatisk blir dratt bort i forlengt glemte ting fra 2.vk. :)

At tårnene kunne være benyttet til flak var en tanke som jeg også hadde, men synes det er rart 2 tårn står inntill hverandre og at det ikke finnes noen inngang annet enn gjennom toppen (om det da ikke finnes noe mer under bakken som tårnene står på). Er det noe mer under bakken, slik at tårnene kan entres unnenfra, så synes jeg teorien passer bedre og da er det kanskje mer naturlig å ha 2 flak rett ved siden av der soldatene holder seg skjult. Men foreløpig er det ikke indikasjon på noe mer under grunnen (ingenting å se), men det betyr ikke at det ikke er noe der, bare godt gjemt i såfall. Får sjekke litt mer en dag, spennende.

Noen tanker rundt lageret i betong?
User avatar
TommyG
Site Admin
Posts: 2692
Joined: 26 Dec 2007 22:12
Location: Ullensaker

Det ser jo nesten ut som om de også har bunn? Kan det være at de har/skulle vært gravd ned og at det er noe slags form for kummer?
--
Tommy
User avatar
H_c
Posts: 112
Joined: 22 Sep 2008 21:30
Location: Stavanger

jeg er vokst opp ikke så langt unna, ståldør bunkersen var i bruk frem til 90 tallet, som et lager for heimeværnet. Den var innredet med trevegger etc, og den ble satt fyr på så snart betongdøren ble satt ulåst..
tankene er enten bensin eler vanntanker, og det stod en pumpe der nede. Oppe i skogen bak var der en mengde små skyttergraver og stillinger, laget av tre med jord gravd intil. disse har da selvsagt blitt brukt til å leke hytte i etc etterpå, og alle plankene er fjernet. Noen av dem kan alikevel skimtes som huller i marken enda.
det var også en årviss tradisjon at noen unger lekte med fyrstikker på dette fjellet i det tørre gresset hver vår, og dermed brant denne haugen ned hvert eneste år... Og litt av plankeverket til skyttergravene også..
det er veldig mye stålorm og huggorm på fjellet der også, og som små var vi mye der og lette etter dette.
chrgod
Posts: 120
Joined: 06 Jun 2011 12:02

Da var hemmelighetene avslørt. :)

Heimevernet har etterlatt seg mye rart rundtomkring.. Lurer fremdeles på om denne lagerbunkersen er ex-tysk eller bygget etter krigen. Døren er litt ulik andre jeg har sett, men den er neppe bygget for å være gasstett som mange bunkerdører er.
Erik Dreyer
Posts: 270
Joined: 11 Feb 2008 20:52
Location: Fredrikstad

chrgod wrote:Da var hemmelighetene avslørt. :)

Heimevernet har etterlatt seg mye rart rundtomkring.. Lurer fremdeles på om denne lagerbunkersen er ex-tysk eller bygget etter krigen. Døren er litt ulik andre jeg har sett, men den er neppe bygget for å være gasstett som mange bunkerdører er.
Har en helt maken dør til ett ovnsrum for keramikk, som jeg fikk for 25 år siden av en kar i Oslo, den hadde stått inne i en stort tilfluktsrum der. Den var beregnet til bruk for avdeling av rum, ikke til "utendørs" bruk, den er ganske tynn og med tykke gummipakninger langs hele kanten, så for meg så virker det som den er beregnet for og holde ute gass ol...det er også et lite rundt glass og kikke igjennom. ED
ErikD
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Er vel ikke så enig i at hemligheten er avslørt. Ta tårnene først: Skal de ha vært tanker så må det være for vann, de er åpne oppe. Det kan jo ha ligget en slags lem oppå, men uansett virker dette pussig. Hvorfor "vanntårn" nede på sletta og ikke oppe på "Storaberget"? Skal det være noe logikk i dette, så må det være en slags type måletank, altså man kjenner volumet og tømmer den ene mens den andre fylles opp. Dette er en enkelt metode for å ha kontroll med væskevolumet. Begge tårnene/tankene står på en felles firkantet betongplate, så det er nok meningen at de skal stå der de står. Har det vært et tysk betongverk i nærheten eller noe slikt?

Lageret: Om dette ikke er tysk, hvorfor bygger Heimevernet noe "midt i skogen"? Det er noe mer ved Storaberget, området midt fjellet har fått tillaget voller, det går en eldre bilvei opp i området og det er tydelig noe rør/drenering fra fjellet. Har det vært noe forsvar for flyplassen her under eller etter krigen?
eknutson
Posts: 61
Joined: 29 Nov 2007 17:38
Location: sandnes

Er det noe forbindelse med grinda vannverk kansje, tenkte da spesielt på de to tårnene, sjekking av trykk i rørledningen ?
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Legger denne ut igjen (slik at den kommer opp under nye innlegg) i håp om at det er noen nye brukere på forumet som kjenner mer til historien bak de 2 "tårnene" og lageret i betong.
Ovehun
Posts: 6
Joined: 21 Nov 2022 20:50

Som Solabu var jeg borte og kikket på dem i dag. Jeg har ikke den ringeste ide om hva dette er. Skal høre med en lokalhistoriker, og melder tilbake om jeg får noe info derfra.
Ovehun
Posts: 6
Joined: 21 Nov 2022 20:50

Så langt er det ingen som vet. Som jo er spennende
316240078_458042753070889_5901780896333783941_n.jpg
316240078_458042753070889_5901780896333783941_n.jpg (602.56 KiB) Viewed 87 times
:-)
Ovehun
Posts: 6
Joined: 21 Nov 2022 20:50

Bunkeren med "skråtak". I følge en lokalhistoriker fra Sola jeg chattet med i dag..sier han: " "et betonghus med støpt skråtak. Det er litt uvanlig som bunkers. Ble brukt i mange år etter krigen til å lagre delene av ruinkirken som ble tatt vare på ved rivingen i 1940."
overland53
Posts: 340
Joined: 11 Jan 2009 15:33
Location: Sandnes

Gøy at tråden "lever" enda og at det fortsatt er ukjent hva som står der midt i et boligfelt. Flott at du er på saken Ovehun! Har fra flere kilder (står også i et innlegg høyere oppe her) fått vite at det også stod en pumpe mellom de to tankene, men det gir ikke så mye mer mening vedr. bruken annet enn at tankene antakelig har vært fylt med vann.
Post Reply

Return to “Festung Stavanger”