3d scan - regelbau 631

Emner som ikke hører hjemme under andre diskusjonsgrupper

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Da ligger endelig første bunker ut som 3Dscan på kystfort.com. R631-Austrått fort. Prisen er 3euro og er til inntekt for videre 3D dokumentasjon av bunkere, kystfort og befestninger. https://ko-fi.com/haarberg/shop

Dette er et prøve-prosjekt sammen med Rustkammeret I Trondheim. Rustkammeret ønsker å dokumentere militær historie med 3Dscanner og Hårberg flyr rundt og gjør oppdrag, men de fleste scan er gjort på egen regning. Med et slikt 3Dscan kan man gå rundt inne en bunker. Dette er ikke bare 360graders bilder, men med lasermåling så gir det en dybde som er veldig realistisk + man kan måle flater ned til cm. Kjører også VR for de som har slikt utstyr, har ikke prøvd dette selv.

Det er scannet rundt 20 bunkere og kystfort I Trøndelag og av disse er det vel rundt 10 som skal legges ut hver femtende og første i måneden til sommerferie. Etter sommerferien vil man se om det er noe man kan fortsette med. Mange har sett eksempler på slike 3Dscan, men å ta en inngangs-billett for er noe nytt. Kostnadene for server, software og kamera tar Rustkammeret seg av, men ellers må jeg prøve å dra inn noen mynter.

Jeg har lagt litt etterarbeide inn i de enkelte scan. Notater om rom/utstyr med bilder kan man finne litt overalt. Siden jeg etterhvert ønsker å henvende meg til et internasjonalt miljø har jeg valgt å skrive på engelsk.

Hvert scan er normalt mellom 50 og 200 punkter så inngangs-billetten varierer, men i all hovedsak blir det mellom 3 og 5 euro (paypal/kort). Grunnen til at man tar betalt i euro er at plattformen Ko-fi.com ikke har kr valutta. Ko-fi er en plattform for å selge produkter, men også muligheten til å bli medlem for 10euro pr måned og er til support for Kystfort.com/forum. + at man får tilgang til materiale som jeg har filmet (dv-tape som først må konverteres) + anna dilldall jeg kan finne på :). Håper at første dv-film kommer 1.april. Har en video av Hoøya (Ørland) som jeg håper er bra

Ko-fi gir en god og oversiktlig plattform for betaling av de forskjellige scan. Når man har kjøpt et produkt får man en link med et passord som sender deg videre til Matterport. Hvor lenge denne linken varer vet jeg ikke ennå. men i alle fall til 1. april Dette kjøres best på pc.

Det ville være utrolig fantastisk hvis dette gikk rundt. Det er ikke noe annet jeg vil i verden enn å dokumentere militære festningsverk. Enten det er med å tegne eller å scanne disse. Jeg håper at prosjektet gjør det mulig for meg å dra litt lengre enn Namsos til Nord og Kristiansund til sør.

Erik H :sjef:
scan631blox4.jpg
scan631blox4.jpg (108.66 KiB) Viewed 76 times
Grunnlegger Kystfort.com siden 2005
http://www.krigsbunkeren.no
Post Reply

Return to “KAFFEKROKEN - diverse”