"Kampfgruppe Haugesund" pr. 30.1.1943

Fra Bokn i sør, Stord i nord og Sauda i øst lå flere gode havner langs skipsleden som utgjorde potensielle invasjonsmål på en relativt isolert og veifattig stor halvøy. I tillegg fantes her viktig industri som måtte beskyttes mot fiendtlige angrep, både fra sjø, luft og land. Også som i vikingetiden, Karmsundet (dengang Nordvegen) , som sparte tyske konvoier for å eksponere seg i havet vest for Karmøy.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

Post Reply
User avatar
KOS
Moderator
Posts: 3000
Joined: 16 May 2007 15:31

Takket være Haugesundsvenn, Paul S. , har vi nok en gang blitt gjort oppmerksom på spennende informasjonsmateriale til undring, fordypning og diskusjon. Nemlig tyske kart for stillinger og disposisjoner på ganske nøye nivå på Haugalandet;

"Kampfgruppe Haugesund" pr. 30.1.1943

Et ganske detaljert kart for stilling-/ansvarsområder på Haugalandet, men merk, i tidsområde som i tittel !
De fleste områder har jeg 'streifet' på mine vandringer siden 2007, og flere ...
(note to self: "tenk tidsakser, alltid" - Noen stillingsområder ble også 'lagt ned', eller ble opprettet etter angitt tidsvindu.)

Som sagt, de fleste av disse 'interesseområdene' har jeg besøkt på mine utflukter siden 2007, pluss flere - men så er det alltid noe nytt og nye tolkninger da.

Tanken er å sjekke med TkiN admin , om det er noen elegant måte for varig lagring for slike store filer (20, 30 40+ MB) når Forum står på alle fire, igjen.
Tidligere langtidslagringer f.eks. for mine- og batterikart har vaklet og forsvunnet, og sånt blir det i privat entusiastisk regi, rimeligvis, etter som tiden går og går...

Om lokal entusiasme igjen tar seg opp vil vise seg, men historieinteressen på sikt vil alltid bestå.


ps. Dette kartet avdekket den for meg hittil ukjente (lette) forsvarsstillingen ved Sletthammar: Sperre (oppholdende) stilling

Kampfgruppe Haugesund 1943.jpg
Kampfgruppe Haugesund 1943.jpg (33.16 KiB) Viewed 74 times
Kampfgruppe Haugesund 1943 - fra oven.jpg
Kampfgruppe Haugesund 1943 - fra oven.jpg (360.94 KiB) Viewed 74 times
 Hold Haugalandet ryddig - post i rett tråd
 X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X-X
Retningslinjer for takt og tone på forumet :bra:
Post Reply

Return to “Haugalandet”