HKB 16/975 Hovde rives!

Generelle spørsmål om Tyske installasjonene i Norge som nødvendigvis ikke er tilknyttet en spesiell plass. Dette gjelder også alle installasjoner fra Heer, kriegsmarine og luftwaffe.

Moderators: Stutzpunkt, KOS

User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

I dag fikk jeg vite at Hovde, etter 65 år, står for fall. Den ble bygd i 1942 og nå skal plassen gjevnes med jorden. grunn vet jeg ikke, men jeg skal kommet tilbake med mer informasjon.

Image
bilde tatt av Joar

Image
bilde tatt av Joar

Erik H
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

mer info

Hele fjellanlegget er blitt ribbet for alt som ribbes kan. Dører, ventiler, kabler, bokser, luftannlegg etc.

+ Alle innganger er blitt revet ned slik at det nå er mulig å ta seg inn de tunnelene som før var stengte (amo-tunneler med heis-sjakter til toppen).

Ellers så regner jeg å høre om hvorfor dette gjøres (da området er godt sikret fra før) og om observasjonsbunkeren eventuellt blir offer for den store "betong-saksen" som er observert på en større gravemaskin. Det er veldig synd hvis den skal bort, da denne bunkeren er det eneste man ser i fra f.eks hurtigbåten som vitner om at det var et større kystfort her. Selvsagt kan man se austrått-kanonen fra hurtigbåten, men denne bunkeren ligger mye nærmere leia og det ville være synd om dette landemerket ble revet. Det er iallefall min mening.

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Triste nyheter..... Da var vel "touren" i sommer noen av de siste som noensinne var innom her!

Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Ja, turen vi hadde i sommer var absolutt det siste noen fikk med seg, nå er anlegget tomt og snart skal den fylles igjen med betong.

Dette er bare de første. Rundt 40-50-60 bunkere skal enten rives eller graves over. De bunkere som blir gravet over skal ha på seg dekke med jord slik at det ikke blir noe igjen som minner om bunkere.

Jeg vet ikke engang hvordan jeg skal begynne å skrive for å utrykke den håpløsheten jeg føler. Et helt samfunn av krigshistorie skal dekkes over!

Lokal avisa: Fosna-folket
http://www.kystfort.com/hovde_rives.html

Distriksnyheter NRK
http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/83948
User avatar
Stutzpunkt
Moderator
Posts: 2218
Joined: 02 Mar 2006 20:20

Virkelig synd at dette skjer...spesielt hvis det er "sikring av området" som er årsaken til dette. Men det er uansett bra at Erik H. forteller om bevaringsbudskapet via mediene, og at folk får kunnskap til hva som skjer, kanskje man kan unngå at flere anlegg ender opp som Hovde.

Tormod.
Thomas L
Posts: 893
Joined: 26 Sep 2006 18:11
Location: Bodø
Contact:

Trasige greier dette her, skjønner ikke helt hva de tenker på. Har hatt samme problemet her i Bodø, Forsvarsbygg og Skifte eiendom skulle mure igjen anelggene fra krigens dager som ikke lenger skulle bevares. Denne trenden har heldigvis snudd, tror jeg, siste jeg har hørt er at anleggene heller kan benyttes til kulturelle eller andre formål. Det er en del anlegg og bunkere som blir "avkrevet" i disse sparetidene i forsvaret.
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Det som er merkelig med f.eks hovde er at denne var en av de bedre sikrete kystfort jeg har sett. Det var lagt nett over f.eks innganger til bunkere og det gikk et gjerde rundt denne. Dørene til fjellanleggene var solide og jeg har aldri sett noen som har prøvd å bryte seg inn, nå skal alt fylles igjen og det skal legges jord på toppen og gress skal såes slik at ikke engang konturene av en bunker skal være igjen.

Hva som blir gjort her er mye mer enn sikring av området.

Erik H
User avatar
treklogg
Posts: 34
Joined: 10 Dec 2006 15:34
Location: Tofterøy, Sotra
Contact:

Erik Hårberg wrote:Det som er merkelig med f.eks hovde er at denne var en av de bedre sikrete kystfort jeg har sett. Det var lagt nett over f.eks innganger til bunkere og det gikk et gjerde rundt denne. Dørene til fjellanleggene var solide og jeg har aldri sett noen som har prøvd å bryte seg inn, nå skal alt fylles igjen og det skal legges jord på toppen og gress skal såes slik at ikke engang konturene av en bunker skal være igjen.

Hva som blir gjort her er mye mer enn sikring av området.

Erik H
Øydelegging av området er vel kansje ein passande beskrivelse..Image
Svein Inge
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

bare for å illustrere hvordan forsvaret tenker å gjennomføre dette. Enten blir ting helt revet ned, altså bunkere over bakken, eller vil bunkere under bakken bli gravd over slik at det ikke skal se ut som det har vært noe der i det hele tatt. snakk om å grave en grav for historien!

Image

Erik H
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

He-he.... Er det ikke meg som står der som et spørsmålstegn?
Utifra støvlene å bedømme er dette tatt på Storfosna?

Erik E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

Jo, mitt arbeide som grafisk designer er for det meste basert på illusjoner.

illustrasjonen er satt sammens med et bilde fra Uthaug med deg på storfosna. :D det passet så bra!
Neste gang du kommer til Uthaug så skal jeg ta nytt bilde for å se om illustrasjonen stemmer.

E
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Neste gang du kommer til Uthaug så skal jeg ta nytt bilde for å se om illustrasjonen stemmer.
La oss håpe det ser likt ut!

E
User avatar
Erik H
Site Admin
Posts: 3499
Joined: 31 Jan 2005 23:01
Location: Trondheim
Contact:

tja, du mener sånn jeg trur det blir? Med deg som et stort spørsmålstegn? eller sånn det var når vi var der sist? :wink:
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Slik det var sist ja :wink:

EE
User avatar
Erik E
Site Admin
Posts: 3515
Joined: 06 Feb 2006 20:30
Location: Rennesøy
Contact:

Ser forresten fra illustrasjonen din at man har fjernet overbygget over inngangen til bunkeren på Uthaug allerede :shock:
Vil det si at rivingen er begynt her og?? Klar til å fylles igjen?

Erik E
Post Reply

Return to “Generelt om Tyske kystfort/installasjoner i Norge”