SB90N har vel aldri vært noen erstatning for kystfort... Dette var kun en transportplattform for LMB (hvor for øvrig lastebiler også var aktuelle alternativer i startfasen), mens fartøyene i dag har fått noe andre oppgaver.Sindre wrote:I tillegg til problemene med å forsvare erstatning av kystfort med SB90N, hadde jo også forsvaret store problemer med SB90, med tanke på motorene, som ikke tålte den RPM de opprinnelig var bygget for. Fra en makshastighet på rundt 40 knop, ble det innført restriksjoner på kjøring, og ny makshastighet ble rundt 30-35 knop. Såvidt jeg husker hadde motorene maks RPM på 1900, men denne ble satt ned ganske drastisk, da motorene gikk i stykker/trengte omfattende vedlikehold etter ganske kort tid på denne hastigheten.
Jeg har ikke fulgt så godt med, men det stemmer at det har vært noe motorproblemer (som jeg mener er utbedret nå). Imidlertid har også andre tekniske utfordringer vært en del av det totale bildet. Mht. fartsbegrensing, mener jeg f.eks. at HMS også er en begrunnelse, da vi dessverre har fått mange ryggskader hos besetningene over tid.
LMB var jo heller aldri ment som en erstatning for alle kystfortene (som angitt i tidligere poster), og det er vel ingen som oppfatter KJK som en erstatning for Kystartilleriet (KA), selv om dette strukturelementet ble tuftet på personell (og delvis materiell) derfra.
SB90N er som sagt kun et transportmiddel, og således ikke spesielt relevant mtp. å måle størrelsen på våre maritime styrker (de inngår i "utstyrsparken" til Taktisk båtskvadron i Marinenes Jegervåpen, og understøtter primært Marinejeger-, Kystjeger- og Minedykkerkommandoene ift. forflytning, innsetning og logistikk).Sindre wrote:Når nå også en del SB90N skal selges, må man jo lure på hva som blir tilbake av kystforsvar.
Foreløpig er det tilfellet for Norge, men missilet er også tiltenkt brukt på fly og helikoptre, og er så vidt jeg vet sjekket ut mot - og kan tilpasses - både NH90 og F-35 (JSF).Sindre wrote:NSM er vel dessuten bare tenkt benyttet på fartøy
Kan jo nevnes at det i sin tid ble presentert et konsept med NSM levert fra de nye (IDA) torpedobatteriene. En veldig interessant tanke, som kunne gitt god dekning av kysten med et fåtall utskytningspunkter (man planla samtidig anskaffelsen av mobile, kontrollerbare "minesystemer" basert på det svenske M10-prosjektet (i realiteten lettvektstorpedoer plassert i kontainere med integrerte sensorer på havbunnen, og mobile kontrollstasjoner på land med mulighet for rask deployering/ redeployering vha. spesielle fartøy). Dette kokte naturligvis bort ifbm. den raske nedleggelsen av KA.
Nye uavhengige minesystemer lå inne i en av de forrige langtidsplanene for Forsvaret, men i "Langtidsplan for Forsvaret 2009-2012" er ikke dette med (noe dedikert "kystforsvar" er i det hele tatt ikke å finne, hvis man ser bort fra Marinens Jegervåpen).
Sjøforsvaret har pd 6 UVB'er av ULA-klasse og 6 minerydderfartøy av Alta-/Oksøy-klasse som er operative (alle fartøyene roterer som du antyder perioder med tyngre vedlikehold). 5 Fritjof Nansen-klasse fregatter og 6 Skjold-klasse kystkorvetter (erstatter oftere det nå misvisende begrepet "MTB") er under anskaffelse og innfasing.Sindre wrote:Nye fregatter er fint det, men de eneste virkelig operative enhetene i dag er vel strengt tatt de fem (+en til vedlikehold) ubåtene. Ingen av de nye MTBene er operative ennå, for eksempel.
Tror ingen er uenig (i alle fall de som bryr seg eller har reflektert noe over dette) i at vi har et kvantitativt lite Sjøforsvar mtp. vårt maritime suverenitetsområde, og de naturressursene vi er så avhengige av der...
Heldigvis blir vi jo en av verdens beste mtp. kvalitet iflg. ledelsen... Personlig hadde jeg sovet roligere om natten om også kvantiteten var i fokus (hjelper ikke om fregattvåpenet er moderne, når det kan reduseres med 20% vha. et par missiler...).